"Meillä oli aluksi 3 000 euroa ja pöytä" - heiteltävä mikrofoni ja muita kansainvälisiä menestystarinoita c/o Malskilla

Saara Larkio

Heiteltävä, pehmeä mikrofoni oli tuote, johon ei aluksi uskonut kukaan paitsi keksijät itse. Nyt Catchbox-yrityksen ainoaa tuotetta on myyty vuosi ilman minkäänlaista markkinointia, ja viime vuonna Catchboxin liikevaihto oli 400 000 euroa. Catchboxin asiakkaita ovat esimerkiksi NASA, Nokia, Google, CERN ja Ernst & Young.

Muita vastaavia Lahdesta maailmalle -menestystarinoita kuultiin maanantaina Lahden Kulmakadun c/o Malskin avoimessa työtilassa. Pääpuhujina Kansainvälinen yrittäjyys -seminaarissa olivat Rails Girls -metodin kehittäjä, kirjailija-koodaaja Linda Liukas, muun muassa SEOS Oy:ssa vaikuttava muotoilija Pekka Kumpula, ja Catchbox-yrityksen yksi perustaja Pyry Taanila.

Taanila on Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu- ja taideinstituutin kasvatti, ja valmistui teolliseksi muotoilijaksi vuonna 2009.

- Kun menin Muotsikkaan, en tiennyt muotoilusta mitään. Kaverin mukaan se riitti, että tykkäsin puutöistä. Myöhemmin Aalto-yliopistossa pääsimme pienellä porukalla start up -ohjelmaan, ja meillä oli aluksi vain 3 000 euroa ja pöytä. Ideaamme pidettiin hyvänä, mutta tuotteena sille ei nähty menestystä. Lopulta ideamme voitti skaban, ja saimme vähän lisää rahaa tuotteen kehittelyyn, Taanila kertoo.

Catchboxin myynnistä puolet tulee Yhdysvalloista, puolet Euroopasta. Euroopassa pehmeää mikkiä myydään eniten Hollantiin, Suomeen ja Britteihin. Espoossa päämajaa pitävän yrityksen tuotanto on Latviassa, ja yritys avasi hiljan toimiston Bostoniin USA:han.

- Se tuntui siltä, kuin olisi bändiä perustanut. Täytyy löytää samanhenkiset ihmiset, joilla on yhtä kova palo tehdä jotain omaa. Asenteen pitää olla kohdallaan, ja pitää olla valmis menemään pois omalta mukavuusalueelta, Taanila listaa menestyksen reseptiä.

- Helppoa tämä ei ole ollut. Mikin teknologiset ratkaisut oli mietitty viikossa, mutta tuotteistaminen oli vaikeampaa kuin olisimme ikinä uskoneet. Onneksi emme etukäteen tienneet, kuinka vaikeaa.

Kansainvälinen yrittäjyys -seminaari keräsi paikalle noin parisenkymmentä henkeä. Päivittäisessä käytössä Malski K3 tila -hanke on löytänyt varsin hyvin kohderyhmänsä. Pääasiassa Päijät-Hämeen liiton sekä EU:n rahoittama hanke ja coworking -tila on tarkoitettu uusille, nuorille yrittäjille, mutta tilaa voivat käyttää myös yksityiset ihmiset tai kolmas sektori.

- Odotimme tänne paljon esimerkiksi Muotsikan opiskelijoita, mutta he eivät pysty käyttämään näissä tiloissa tarvitsemiaan ohjelmia, joten se on hidastanut yhteistyötä, kertoo parisen vuotta toimineen c/o Malskin koordinaattori Juhani Vainio.

Vainio kertoo, että c/o Malskin on tarkoitus muuttaa nyt remontissa olevan Malskin tiloihin ensimmäiseen kerrokseen kesällä.

- Maailmalla coworking -tilat ovat hyvin suosittuja, mutta lahtelaiset eivät ole vielä valmiita täyteen avoimuuteen. Tänne on kaivattu suljettuja, kymmenen neliön koppeja kahdenkeskisiin neuvotteluihin, ja sellaisia olemme nyt haeskelemassa. Muuten riittää, että ottaa oman läppärin matkaan, ja täällä voi kopioida, skannata ja käyttää meidän nettiyhteyksiä.

C/o Malskilla on ilmainen oleskelutila sekä vuokrattavia työpisteitä ja neuvottelutiloja. Maanantainen seminaari oli osa Malski K3 tila -hanketta.

Katso video Catchboxin käytöstä tästä.

Aiheeseen liittyvää

  1. Muotsikan kasvatti pokkasi vuoden nuori muotoilija -palkinnon ja 5 000 euroa
    2.9.2015 14:00

Kommentoi

Mainos: Etelä-Suomen Sanomat

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut