Matkakeskuksen pysäköintiin tuli muutoksia – myös jalankulkijat ja pyöräilijät siirtyvät kiertoreitille

Nina Räty

Lahden matkakeskuksen länsipuolen rakentaminen alkaa. Se tuo keskiviikkoaamusta lähtien alueelle muutoksia sekä liityntäpysäköintiin että jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Kaksisataa parkkipaikkaa poistuu käytöstä vaiheittain kolmen viikon aikana.

Tullintalon ja Postitalon purkutyömaat ovat nyt siinä vaiheessa, että työt siirtyvät tontilta Mannerheiminkadun laitaan. Siksi kevyt liikenne ohjataan keskiviikkona kiertoreitille purkutyömaan toiselle puolelle toukokuun puoliväliin saakka.

Uusi reitti kulkee matkakeskuksen edustalta länteen Finnparkin ja Terminaalialueen pysäköintialueiden halki.

Samalla Mannerheiminkadun nopeusrajoitus pudotetaan 30 kilometriin tunnissa työmaan kohdalla. Kadun ylittävä suojatie Salininkadun kohdalla poistuu käytöstä.

– Tullintalosta on pystyssä enää Mannerheiminkadun laitaa tukevia rakenteita. Nyt niitä aletaan purkaa ja samalla tienlaitaa vahvistetaan ponttauksella, kertoo kaupungin kiinteistöinsinööri Mika Järvelä.

Sopimuspaikkoja ja maksuton hiekkakenttä

Asemarakennuksen länsipuolella olevalta Finnparkin pysäköintialueelta poistuu keskiviikkona käytöstä noin 40 parkkipaikkaa.

Alueen loput 160 parkkipaikkaa poistuvat toukokuun puoliväliin mennessä, kun Jaksonkadun rakentaminen alkaa. Tarkka aika tiedotetaan myöhemmin.

Poistuvien paikkojen tilalle on varattu lähialueelta 240 uutta pysäköintipaikkaa tai -lupaa.

Radiomäen parkkialueelle on tarjolla 40 lupaa liityntäpysäköintiin. Maksullisen kuukausiluvan voi ostaa, jos on joukkoliikenteen kausilippu.

Samalla idealla toimivat Rautatienkadun, Puistokadun ja Loviisankadun varrelle varatut 80 sopimuspaikkaa. Toistaiseksi kuukausilupia on ostettu vasta muutamia.

– Seuraamme kysyntää ja sitä, että paikat riittävät myös asukkaille ja asiakkaille. Sopimuspaikkojen määrää on varaa vielä nostaa, kertoo kaupungin projektipäällikkö Riitta M. Niskanen.

Ilmainen 120 paikan pysäköintialue on Launeen hiekkakentällä, josta on 900 metriä matkakeskukselle.

– Siellä on ollut vasta yksittäisiä autoja, mutta katsotaan, miten maksuttomuus puree. Lähempänä asemaa ei ole maksutonta pysäköintiä. Haluamme pitää paikat liityntäpysäköijien käytössä, Niskanen sanoo.

Liityntäpysäköintiin vapautui myös Moisionkadun parkkialue, josta kaupungin omaa sopimuspysäköintiä siirrettiin P-Matka-halliin. Moisionkadun ja Radanpään parkkialueilla osa paikoista on kuukausihintaisia ja osa maksuautomaattipaikkoja.

Liityntäpysäköinnin tilapäisjärjestelyt ovat voimassa ainakin tämän vuoden loppuun, jolloin Jaksonkadun on määrä valmistua. Jaksonkatu siirretään kulkemaan nykyisen Tullintalon kohdalta eli samaan linjaan kuin Salininkatu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.