Päivystysavun puhelin ruuhkautunut teknisen häiriön vuoksi – jos takaisinsoittoa ei kuulu, palveluun on soitettava uudelleen

Päivystysapuun on soitettava ennen koronatestiin hakeutumista, mutta yhteyden saaminen voi kestää useamman vuorokauden. Katja Luoma

Ida Niva

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän päivystysavun 116117-numero on yhä pahasti ruuhkautunut. Terveys- ja sairaanhoitopalveluiden toimialajohtaja Tuomo Niemisen mukaan numerosta soitetaan takaisin keskimäärin 2,5 tunnin kuluessa.

Osa asiakkaista on kuitenkin joutunut odottamaan soittoa jopa useita vuorokausia. Niemisen mukaan näin pitkä viive johtuu palveluntarjoaja DNA:n teknisestä ongelmasta.

– Emme välttämättä näe, että joku soittaa. Puhelut näkyvät järjestelmässä viiveellä, jonka vuoksi emme ole voineet soittaa takaisin aiemmin.

Hyvinvointiyhtymä tiedottaa, että aiemmasta ohjeistuksesta poiketen palveluun tulee soittaa uudestaan, ellei takaisinsoittoa tule viiden tunnin kuluessa.

Palvelun tuottaja DNA on selvittänyt häiriön syytä. Häiriön vuoksi osa soitoista on jäänyt tallentumatta takaisinsoittopalveluun. Toisaalta osalle soittajista on häiriön vuoksi soitettu kahdesti.

DNA:n puhe- ja viestintäpalveluiden johtaja Janne Hankaankorven mukaan järjestelmä on kuormittunut valtavan puhelumäärän vuoksi.

– Puhelut eivät tule jättämisjärjestyksessä. Tutkimme, löytyykö järjestelmästä jotain teknistä vikaa tai voisiko jotain parannella. Tällaista ruuhkaa ei ole aiemmin ollut, hän toteaa.

DNA käy tilannetta läpi hyvinvointiyhtymän kanssa päivittäin, jotta ongelma saataisiin korjattua mahdollisimman pian.

– Puhelumäärä on nyt niin suuri, ettei sitä välttämättä pysty käsittelemään samanaikaisesti.

Päijät-Hämeessä todettu kaksi uutta koronavirustartuntaa - yhtymän työntekijä sairastunut, 23 altistunutta karanteenissa

Hyvinvointiyhtymä kertoo tiedotteessa, että Päivystysavun numeroon 116117 on avattu oma linja koronaoireista soittaville. Näin saadaan tehostettua palvelun toimintaa. Jatkossa Päivystysavun numeroon soittava valitsee, liittyykö puhelu koronavirukseen vai muuhun päivystysasiaan. Jos asia koskee koronaa, hän valitsee numeron yksi. Muussa asiassa hän jää linjalle ja saa nauhoitetun toimintaohjeen.

Keskussairaalan alueella on käytössä drive in -koronatestaus, jossa tehdään Niemisen mukaan noin 20 testiä tunnissa. Tuloksia joutuu odottamaan tällä hetkellä keskimäärin kolme vuorokautta.

– Se on liian pitkä aika, mutta toisaalta flunssaoireiden kanssa ei pidä mennä töihin, vaikka saisikin negatiivisen testituloksen heti, Nieminen muistuttaa.

Testien määrä on kasvanut viime aikoina rajusti. Keväällä testejä tehtiin 100 vuorokaudessa, kun taas viime viikolla testimäärä nousi kiireisimpinä päivinä yli 300:n.

Hyvinvointiyhtymä on varautunut siihen, että syksyn flunssakauden myötä testauskapasiteettia on nostettava entisestään.

Päivystysavun puhelin ruuhkautunut, soittoja nelinkertainen määrä kevääseen verrattuna

Juttua päivitetty 17.8. klo 15.20 hyvinvointiyhtymän tiedotteesta saaduilla tiedoilla sekä Janne Hankaankorven kommenteilla.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut