Päivystysavun puhelin ruuhkautunut, soittoja nelinkertainen määrä kevääseen verrattuna

Jos on vakava tilanne, pitää soittaa hätänumeroon.

Kuvituskuva. Ari Peltonen
Terhi Säynäjärvi

Terhi Säynäjärvi

Päivystysavun 116117-numero on viime päivinä ruuhkautunut. Suurin osa soitoista on tullut hengitysoireisilta tai niiden syynä on ollut muut koronavirukseen liitettävissä olevat asiat.

– Maanantaina päivystysapuun tuli yli 1 300 puhelua eli nelinkertainen määrä kevään tyypilliseen lukuun nähden, kertoo johtajaylilääkäri Tuomo Nieminen Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymästä.

– Soittomäärät ovat nousseet niin paljon, että tarvitaan jatkuvasti enemmän ja enemmän ammattitaitoista henkilökuntaa niin vastaamaan puheluihin kuin ottamaan koronanäytteitä.

Ruuhka näkyy myös takaisinsoittopalvelussa.

– Eilen takaisinsoittoon kului noin 2,5 tuntia. Tavoitteemme on saada se takaisin alle tunniksi mahdollisimman pian, Nieminen sanoo.

Akuutti24-päivystykseen ei pitäisi lähteä ilman edeltävää soittoa kuin aivan poikkeuksellisesti. Nieminen muistuttaa, että jos on kyse vakavasta sairastumisesta, on soitettava hätänumeroon.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut