Nordea varoittaa kesän aikana lähetetyistä huijausviesteistä – sähköpostiin tulleita linkkejä ei pidä avata, katso esimerkkikuva huijauksesta

Nordean liiketoimintajohtaja: uudet kalastelukeinot edellyttävät asiakkailta aiempaa enemmän huolellisuutta pankkiasioissa.

Nordean liiketoimintajohtaja painottaa, että pankki ei milloinkaan pyydä puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviesteillä pankkitunnuksia. Anna-Kaisa Kojo

Oskari Valtonen

Nordean asiakkaita on kesän aikana lähestytty sähköpostitse erilaisilla huijausyrityksillä, tiedottaa Nordean viestintä.

Asiakkaat ovat esimerkiksi saaneet pankin nimissä lähetettyjä viestejä, joissa pyydetään avaamaan suojattu sähköposti Nordean sivustolta klikkaamalla linkkiä. Tosiasiassa linkki johdattaa Nordean palvelua muistuttavalle valesivustolle.

– Nordea ei milloinkaan pyydä puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviesteillä pankkitunnuksia eikä lähetä linkkejä verkkopankkiin. Jos saa Nordean nimissä lähetetyn sähköposti- tai tekstiviestin, jossa pyydetään klikkaamaan linkkiä, kyseessä on aina huijausviesti ja se kannattaa poistaa heti, liiketoimintajohtaja Janne Kaisto korostaa tiedotteessa.

Kaisto muistuttaa, että rikolliset aktivoituvat usein juuri kesälomien ja juhlapyhien aikana. Rikollisten keinot kehittyvät myös jatkuvasti.

– Ja valesovellukset, joihin linkit johdattavat, ovat pitkälti oikeiden sovellusten näköisiä. Hyvä perusohje on, että älä ikinä anna korttitietojasi tai kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi viesteissä olevien linkkien kautta, Kaisto jatkaa.

Hänen mukaansa uudet kalastelukeinot edellyttävät asiakkailta aiempaa enemmän huolellisuutta pankkiasioissaan.

Hyvä perusohje on, että älä ikinä anna korttitietojasi tai kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi viesteissä olevien linkkien kautta.

Liiketoimintajohtaja Janne Kaisto

– Nordea ei koskaan hoida asioita suojaamattoman sähköpostiyhteyden kautta, vaan aina pankin omien kanavien kautta esimerkiksi verkkopankissa, Kaisto toteaa tiedotteessa.

Huijausviesti voi näyttää esimerkiksi tällaiselta. Kuva: Nordea

Jos epäilee omien pankkitunnuksien päätyneen vääriin käsiin, tulee olla pikaisesti yhteydessä Nordean asiakaspalveluun. Se palvelee maanantaista perjantaihin klo 8–20 ja lauantaista sunnuntaihin klo 9–17. Numero on 0200 3000.

Epäillyistä huijauksista voi lisäksi raportoida Nordean petosyksikköön sähköpostiosoitteeseen raportointi@nordea.com.

Nordea muistuttaa

Kuusi tärkeää ohjetta

1. Huolehdi laitteittesi tietoturvasta ja pidä ne ajan tasalla.

2. Älä koskaan anna pankkitunnuksiasi tekstiviestissä tai sähköpostissa olevan linkin kautta, vaikka sivu vaikuttaisi aidolta verkkopankin kirjautumissivulta.

3. Anna vahvistustunnus vain silloin, kun olet itse tehnyt maksun tai kun itse olet tekemässä sopimusta.

4. Lue pankilta saamasi tekstiviestit tarkasti. Alä esimerkiksi kerro viesteissä olevia aktivointikoodeja ulkopuolisille tai syötä viesteissä olevia aktivointikoodeja sivustoille, jotka avautuvat linkkien kautta.

5. Pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaisia. Niitä ei saa koskaan luovuttaa toiselle henkilölle.

6. Pankki ei milloinkaan pyydä puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä asiakasta kertomaan pankkitunnuksiaan.

Lähde: Nordea

Kommentoi

Mainos: Etelä-Suomen Sanomat

Monipuoliset sisältömme odottavat sinua!

| Päivitetty

Mainos: Torin Wanha Hautaustoimisto

Kuoleman kohdattua

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut