Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Kaura- ja ruiskuitu vähensivät lihomista – "Erilaisilla kuiduilla on hyvinvointiimme erilaisia vaikutuksia"

Maksan rasvoittuminen hidastui, kun kuituja lisättiin länsimaiseen, rasvaiseen ruokavalioon.

Aamulla kaurapuuroa ja lämpimän ruoan ohessa kauraleipää. Iltapalakin rakennellaan kauraleivän varaan. Terveydelle hyväksi? On ja ei.

Kauran terveyshyödyt on jo monella tapaa tutkimuksellisesti todistettu, mutta pelkkä kauran syöminen ei ole välttämättä kokonaisterveydelle paras vaihtoehto.

Itä-Suomen yliopiston elintarvikkeet ja terveys -professori Marjukka Kolehmainen suosittaa käyttämään mahdollisimman paljon erilaisia kuidun lähteitä.

– Erilaisilla kuiduilla on hyvinvointiimme erilaisia vaikutuksia. Ne aktivoivat omien mekanismiensa kautta aineenvaihdunnan reittejä ja tuottavat monipuolisesti terveyshyötyjä. Vaikka yksi kuidunlähde olisi kuinka terveellinen, se ei yksin pysty ihmeisiin. Suoliston monipuolinen mikrobifloora eli bakteeristo on terveyden kannalta tärkeää.

Itä-Suomen yliopistossa ja muualla on tutkittu jo pitkään kauran ja rukiin terveysvaikutuksia. Aiemmissa tutkimuksissa on jo todettu esimerkiksi se, miten paljon viljankuitua syövien riski painonnousulle on pienempi kuin vähän viljankuituja käyttävien.

Viimeisimmässä, kansainvälisessä yhteistyössä tehdyssä tutkimuksessa mentiin vaikutusten taakse. Itä-Suomen yliopiston lisäksi tutkimusta olivat toteuttamassa VTT ja Hongkongin yliopisto.

– Halusimme selvittää, mitä jo tunnettujen terveysvaikutusten taustalla on. VTT:n elintarvikeratkaisut tuotti tutkimukseen rukiin kuituvalmistetta, ja kauran kuituvalmiste saatiin kaupalliselta toimijalta. Tutkimukseen liittyvät eläinkokeet tehtiin Hongkongin yliopistossa, Kolehmainen kertoo.

Tutkimus toteutettiin koe-eläimillä, joista osalle annettiin runsasrasvaista länsimaista ruokaa neljän kuukauden ajan. Tähän ruokaan osalle lisättiin kymmenen prosenttia joko kauran tai rukiin kuituja.

Suolen mikrobisto tuottaa useita aineenvaihduntatuotteita, joista tässä tutkimuksessa tutkittiin sellaisia, joilla on erityisesti merkitystä lihavuuteen usein liittyvän maksan rasvoittumisen kannalta.

Tulosten perusteella sekä kauran että rukiin kuidut lisäsivät terveydelle edullisten mikrobien kasvua suolessa. Kaurakuitu lisäsi Lactobacillus-suvun ja ruis Bifidobacterium-suvun mikrobien kasvua.

– Sappihappojen metaboliaa kuidut muuttivat eri tavoin. Kaura muutti sappihapolle herkkien reseptorien aktiivisuutta. Ruis lisäsi sappihappojen erittymistä ulosteeseen. Molemmat vaikuttivat kolesteroliarvojen alenemiseen, Marjukka Kolehmainen sanoo.

Hän muistuttaakin sappihappojen elintärkeästä merkityksestä ruoan rasvojen imeytymiseen.

Myös maksan rasvoittuminen ja painonnousu hidastuivat, kun kuituja lisättiin runsasrasvaiseen ruokavalioon.

– Ydinviesti tutkimuksessa on se, että kuitujen vaikutukset ovat erilaiset, mutta molemmat vaikuttavat myönteisesti.

Koska tutkimus tehtiin koe-eläimille, sen tuloksia ei voi suoraan soveltaa ihmisiin.

Aiemman tutkimustiedon pohjalta on kuitenkin jo todettu rukiin ja kauran lisäämisen ihmisen ruokavalioon laskevan kolesterolitasoa.

– Nyt tarkastelimme sitä, millaisia vaikutuksia kuidut saavat suolistossa aikaiseksi. Maksan rasvoittumisesta tarvitsemme vielä lisätietoa, ja tutkimus jatkuu, Marjukka Kolehmainen kertoo.