Ensimmäisenä maailmassa: Luhdan Torstai-merkki alkaa käyttää reilun kaupan puuvillaa

Pirjo Kamppila

Torstai on maailman ensimmäinen urheiluvaatebrändi, joka on mukana Reilun kaupan puuvillan raaka-ainesertifioinnissa.

Torstai on yksi lahtelaisen vaateyhtiö Luhdan tuotemerkeistä.

Luhta on tästä syksystä lähtien sitoutunut hankkimaan Torstai-brändin vaatteissa käytetyn määrän puuvillaa Reilun kaupan puuvillanviljelijöiltä.

Ensimmäinen Reilun kaupan ohjelmassa mukana oleva Torstai-mallisto tuli Suomessa myyntiin tänä kesänä.

- Torstai tähtää vahvaan kasvuun Euroopan urheiluvaatemarkkinoilla. Se on sitoutunut kasvattamaan Reilun kaupan puuvillan hankintoja vähintään sadalla prosentilla seuraavan viiden vuoden aikana, kertoo Torstain Brand Manager Tomi Svensson Luhta Sportswear Companysta.

- Torstain pitkäjänteinen sitoutuminen näkyy heti puuvillan pienviljelijöiden elämässä. Tällä hetkellä Torstain käyttämä puuvilla tulee Reilun kaupan viljelijöiltä Intiasta. Heille pitkä kauppasuhde tarkoittaa, että he uskaltavat hankkia lannoitteita ja työkaluja ja suunnitella tulevaa, kertoo Reilu kauppa ry:n kaupallinen johtaja Riikka Karppinen.

Reilussa kaupassa on mukana 66 000 puuvillan pienviljelijää, mutta he saavat tällä hetkellä myytyä vain noin 40 prosenttia tuottamastaan puuvillasta Reilun kaupan markkinoille.

Mitä suuremman osan tuottamastaan puuvillasta viljelijät pystyvät myymään Reilun kaupan puuvillana, sitä enemmän heille kertyy myyntituloja ja Reilun kaupan lisää. Reilun kaupan lisillä on puuvillaa viljeleviin yhteisöihin rakennettu teitä, kouluja ja terveydenhuoltoa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut