Keskisuomalaisen Kangaskorpi ESAn kaupasta: Lypsykone ei enää riitä, tarvitsemme isompaa massaa

Keskisuomalainen-konsernin toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi. Mirja Hussain

Ari Helminen

Mediatalo ESAn hallituksen puheenjohtaja Jarkko Haukilahti ja Keskisuomalainen-konsernin toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi korostivat kaupan merkitystä Helsingissä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa. Molemmat näkivät kaupan mahdollisuutena, sillä Mediatalo ESA on liian pieni toimija. Isompi kokonaisuus voi paremmin vastata media-alan uudistumisen tarpeisiin.

- Tulevassa puristuksessa olisimme olleet aika vaikeassa tilanteessa, Haukilahti kertoi.

Kangaskorven mukaan kaupan avulla voidaan taistella nykyistä paremmin suuria megatrendejä vastaan. Hän ennakoi, että jatkossakin nähdään vastaavia kauppoja, lehtien yhdistymisiä ja jopa lakkauttamisia.

- Tarvitsemme lypsykonetta suurempaa koneistoa, isompaa massaa, jotta toimintoja voidaan tehostaa ja hyödyntää synergiaetuja.

Kangaskorven mukaan kauppa merkitsee sitä, että yhteisen omistuksen myötä päästään tekemään pienemmällä porukalla parempaa laatua. Yhteistyö tulee koskemaan maakuntalehtien ohella kaikkia muita Keskisuomalainen-konsernin medioita, verkkoa ja paikallislehtiä.

Kangaskorpi korosti, että maakuntalehden vahvuutena on paikallisuus ja paikallisen elinympäristön tunteminen.

- Toivon, että Etelä-Suomen Sanomat on jatkossa entistä läheisempi lukijoilleen ja lukijat näkevät kaupan niin, että lehti pystyy tuottamaan laveampaa ja parempaa sisältöä.

Hän toivoo, että yhteistyö näkyy sekä printtimedioiden sisällössä että verkkoon tuotetussa aineistossa.

- Toivon, että verkkoon saadaan enemmän ajankohtaista ja parempaa sisältöä, Kangaskorpi sanoi.

Hän kertoi saaneensa jo paljon palautetta kaupasta. Palautteesta välittyi Etelä-Suomen Sanomien hyvä maine.

- Etelä-Suomen Sanomilla on hyvä maine ja brändi, Kangaskorpi sanoi.

Hän myös korosti, että Etelä-Suomen Sanomat on pystynyt lisäämään vahvasti kokonaistavoittavuuttaan.

Haukilahden mukaan omistajuudella ei ole lukijalle välttämättä suurta merkitystä, sillä omistaja ei ohjaa lehden linjaa. Tärkeintä ovat osaavat tekijät, jotka tuottavat sisältöä journalistisin perustein.

Hän korosti, että hän tuntee Keskisuomalaisen toimintaa ja arvoja, joten vuoden muhinut kauppa oli helppo tehdä. Keskisuomalaisen vahvojen hartioiden alla olo tuntuu valoisammalta kuin toimiminen yksin.

- Toki se on haikea ratkaisu, kun sukuyritys myydään pois, mutta samalla tuntuu siltä, että tämä oli oikea ratkaisu, Haukilahti sanoi.

Kangaskorven mukaan hallinnosta vapautuu kaupan myötä resursseja. Siellä on paljon päällekkäistä tekemistä.

Muutoin hän ei ota vielä kantaa henkilöstön asemaan ja Lahdessa olevaan rotaatioon. Hän kuitenkin sanoi, ettei itseisarvona ole toimittajien määrän vähentäminen, vaan laadun parantaminen.

- Tuusulassa on teknisesti hyvä paino ja tulee olemaan eteenkin päin. Lahdessa on äskettäin uusittu paino. Etelä-Suomen Sanomien painaminen muualla ei ole todennäköistä, Kangaskorpi kertoi.

Mediatalo osti toisen

Kaupan osapuolet

Mediatalo Esa: perheyhtiö, Keskisuomalaisella tähän asti 25 prosentin siivuLehdet Etelä-Suomen Sanomat, Itä-Häme, Uusi Lahti, Seutu4 (Päijät-Häme, Hollolan Sanomat, Nastola-lehti, Orimattilan aluelehti)Radio VoimaEsa DigitalKeskisuomalainen: pörssiyhtiö, mutta äänivalta omistajaperheillä45 lehteä, mm. Keskisuomalainen ja Savon SanomatOsti Uudellamaalla toimivan Suomen Lehtiyhtymän vuonna 2013 26 miljoonalla eurollaLehdet Keskisuomalainen, Etelä-Suomen Sanomat, Savon Sanomat ja Karjalainen tekevät yhteistyötä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.