Lahden bussireitit menevät uusiksi - "Lyhyemmässä ajassa paikasta toiseen"

Lahden bussireittejä tarkastellaan ensi vuonna. Jatkossa kaikki linjat eivät välttämättä kierrä torin kautta. Viena Kytöjoki

Vili Uuskallio

Lahden joukkoliikennereitit otetaan tarkasteluun liikenteen sujuvoittamiseksi ja matkustajamäärien kasvattamiseksi.

Ensi vuoden aikana on tarkoitus suunnitella uudet runkolinjat ja määritellä joukkoliikenteen palvelutaso. Runkolinjoja on tarkoitus täydentää kevyellä kalustolla liikennöitävillä linjoilla.

Osana reittimuutoksia selvitetään vaihtoterminaalin sijoittamista Vesijärvenkadulle kauppakeskus Trion kohdalle. Kaikki linjat eivät jatkossa enää kiertäisi kauppatorin kautta.

haastattelemat teknisen ja ympäristölautakunnan jäsenet pitävät reittimuutoksia tarpeellisina.

- Julkinen liikenne olisi saatava keskustassa toimivammaksi. Kaikkien bussien ei tarvitse kulkea torin kautta, puheenjohtaja Francis McCarron (kok.) katsoo.

- Torin ympäristöön muodostuu jonkinlainen sumppu. Kaikkien linja-autojen ei välttämättä tarvitse mennä torille, Lasse Pakkanen (kesk.) sanoo.

Nelli Nevalan (vihr.) mielestä linjoja on katsottava uudelleen, koska jotkut bussit saattavat ajaa nyt puolityhjinä.

- Trion terminaalin avulla bussit saataisiin kulkemaan lyhyemmässä ajassa paikasta toiseen.

"Citybusseja"

Runkolinjat liikennöisivät pääreittejä ja kevyempi kalusto harvemmin ajettavia reittejä.

- Olen tykästynyt ajatukseen citybusseista. Pienillä kaupunkilinjoilla ratkaistaisiin ikääntyneiden liikkumiseen liittyviä asioita. Esimerkiksi kirjaston ja kaupunginsairaalan ja Kiveriön välillä voisi liikkua linja, lautakunnan varapuheenjohtaja Sanna Mäkinen (sd.) toteaa.

Paljon bussia käyttävä Jari Hartman (sd.) näkee reitistössä parannettavaa.

- On aivan järjetöntä ajaa Liipolasta Jalkarantaan. Liipolasta tulee täysi bussi, mutta Jalkarannasta tyhjä bussi, koska siellä jokaisella on auto.

"Kannattavammaksi, mutta maltilla"

Lahti paransi joukkoliikenteen palvelutasoa kesällä 2014, jolloin bussivuorojen määrä kasvoi noin 40 prosentilla. Samalla kaupungin vuosittainen nettotuki joukkoliikenteelle kohosi noin 3 miljoonasta eurosta noin 5 miljoonaan euroon.

Yksityisenä perhepäivähoitajana työskentelevä Minna Lampinen (sd.) sanoo palvelutason parantuneen huomattavasti.

- Käytän julkista liikennettä paljon, koska kuljen ison lapsiryhmän kanssa. Bussilla pääsemme ilmaiseksi keskustaan tapahtumiin ja teattereihin. Kun muutin Lahteen 2009, ei ollut matalalattiabusseja. Jatkossa voisi olla tilauspohjalta toimivia tai silloin tällöin kulkevia pikkubusseja.

Lampinen pitäisi ja muutamat muut lautakunnan jäsenet pitäisivät tuen ennallaan, mutta osa toivoo sen alenevan.

- Jos päästäisiin nettomenoissa kolmen ja viiden miljoonan puoleenväliin, sekin olisi kova juttu, McCarron sanoo.

Kaupungin tukea voitaisiin vähentää bussien käyttöastetta nostamalla.

- Joukkoliikenne on saatava kannattavammaksi ja julkisen tuen määrä pienemmäksi, mutta täytyy olla malttia, Pekka Järvinen (vas.) toteaa.

- Uskon, että nettomenot voivat pienentyä, kun saadaan runkoverkot ja parempi käyttöaste, Heikki Moilanen (sd.) arvioi.

"Tarkasteltava kriittisesti"

Lautakunnan jäsenistä monet asuvat keskustassa tai sen liepeillä, eivätkä sen vuoksi käytä Lahden paikallisbusseja. Karistossa asuvan Maarit Tuomen (ps.) työmatkoihin bussiaikataulut eivät ole parhaalla mahdollisella tavalla sopineet.

- Karistossa bussit kulkevat aika tyhjillään. Täällä ihmisillä on monta autoa pihassa. Kun kaupungin talous on tiukalla, voisi miettiä, mitä reittejä kannattaa ajaa.

McCarron korostaa, että tyhjillään kulkevista busseista on päästävä eroon.

- Joukkoliikenteen nykyinen taso on erittäin riittävä. Nyt pitäisi tässä taloustilanteessa tarkastella kriittisesti sitä, kuinka paljon subventaatiomme on, ja onko jotain turhaa.

Osa lautakunnan jäsenistä ei halua tinkiä palvelutasosta.

- Jos hirveästi supistetaan, liikenne kärsii. Reiteissä varmaan on vielä justeeraamista, Pakkanen sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Reportaasi: Seurasimme kuukauden ajan ensikertalaisia mansikkapellolla – suomalaiset vetivät vertoja jopa ukrainalaisille
  2. Vesijeteillä pörrääminen Lahden sataman alueella poikii valituksia – Vesijärvellä ajelua rajoitetaan, mutta poliisin mukaan "juuri kukaan jeteillä liikkuvista ei tiedä siitä", tarkista tästä paikat, joihin jeteillä ei ole asiaa
  3. Humalainen kuski törmäsi autolla puuhun Hollolassa, kyydissä useampi matkustaja
  4. Toinen halusi tietoa, toinen vapauksia – näin ex-jengipomo Keijo Vilhusesta tuli huumepoliisin tietolähde koko 2000-luvun ajaksi
  5. Pirjo-Liisa ja Kari Penttilä viihtyvät kesämökillä Hartolassa niin hyvin, että halusivat muuttaa sinne pysyvästi – "Kahden kodin ylläpitäminen ei tuntunut enää järkevältä"
  6. Lukijalta: Kotihoidon hoitajien työhyvinvointi on otettava vakavasti
  7. Kemiönsaaren pikkukylissä voi nauttia saariston tunnelmasta ja mauista – merimatkaa kannattaa jatkaa Bengtskärin majakalle saakka
  8. Lahtelainen Jouni Hujanen pääsee lomatunnelmaan junassa matkalla Lappiin – ESS:n lomakyselyssä moni piti tärkeänä aikatauluttomuutta ja vapautta
  9. "Olen jonkin verran riskinottaja" – Antti Eskelinen, 57, on hypännyt yli 2 800 kertaa laskuvarjolla, osallistunut ralliin Afrikassa ja pyöräillyt Istanbulista Travemündeen
  10. Lukijalta: Vääksyssä oppilasennusteet on pitänyt ylimitoittaa elinkaarimallin vuoksi
  11. Koronakevät on lisännyt palautumisen tarvetta – näillä vinkeillä vaihdat vapaalle onnistuneesti
  12. Kesäkuu oli harvinaisen lämmin – Lahdessa oli viime kuussa 13 hellepäivää, vettä saatiin odotella
  13. Hämyisten metsien pikkulintuja – Kuusamossa lauloivat sinipyrstöt, Viiankiaavalla mäkättivät taivaanvuohet
  14. Heikki Hiilamon Vierailija-kolumni: Miksi Ruotsi epäonnistui koronaviruskriisin hoitamisessa?
  15. Lahden eteläisen kehätien rakennustyöt aiheuttavat uusia liikenteen poikkeusjärjestelyjä – lue tästä useita katuja koskevat muutokset

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.