Paine EU:n laajuiseen lentoveroon kasvaa: Lintilä toivoo Helsinki-Vantaasta lentoliikenteen vihreää solmukohtaa

Lintilän mukaan hallitus tavoittelee ensisijassa lentoliikenteen saamista kokonaan päästökaupan piiriin. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

STT

Vähintään EU:n laajuinen lentovero on Suomelle vasta toissijainen vaihtoehto lentoliikenteen päästöjen vähentämiseksi, sanoo valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.). Hallitus tavoittelee ensisijassa lentoliikenteen saamista kokonaan päästökaupan piiriin.

Paine lentoliikenteen hinnoittelun kiristämiseksi kasvaa EU-maissa. Yhdeksän EU-maata vetosi torstaina uuteen komissioon, jotta se antaisi esityksen lentoliikenteen hinnoittelusta eli esimerkiksi lentoverosta. Vetoomuksen olivat allekirjoittaneet Saksa, Ranska, Ruotsi, Hollanti, Belgia, Italia, Luxemburg, Tanska ja Bulgaria.

Maiden mielestä lentämistä, jonka päästöt edelleen kasvavat, ei ole hinnoiteltu riittävän kireästi suhteessa muihin liikennemuotoihin.

Suomi ei vetoomusta allekirjoittanut, mikä johtuu Lintilän mukaan meneillään olevasta EU-puheenjohtajakaudesta. Lentämisen verottaminen on kuuma puheenaihe, ja vaatisi EU:n laajuisena päätöksenä kaikkien maiden yksimielisyyden.

Lintilä harkitsisi lentopolttoaineille biopolttoaineiden sekoitevelvoitetta.

– Meillä on erinomaiset mahdollisuudet lähteä kehittämään esimerkiksi Helsinki-Vantaasta vihreää solmukohtaa, joka käyttäisi biopolttoainetta. Väitän, että se olisi kansainvälisestikin huomioitava asia, Lintilä sanoi STT:lle Brysselissä, jossa EU-maiden valtiovarainministerit olivat perjantaina koolla.

Kansainvälisen lentoalan arvioidaan tuottavan reilu kaksi prosenttia kaikista ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä.

Vasemmistoliitosta tukea kerosiinin verolle

Muutamat EU-maat verottavat jo nyt lentämistä erillisellä verolla. Vero on jo käytössä Ruotsissa ja Saksassa ja pian myös Ranskassa. Hollanti aikoo käynnistää lentämisen ja lentorahdin verotuksen vuoden 2021 alusta, jos EU:n laajuista ratkaisua ei löydetä sitä ennen. Jokaiselta lähtevältä lentomatkustajalta perittäisiin seitsemän euron vero. Lentorahtia verotettaisiin koneen painon ja myös aiheutetun melun perusteella.

Suomessa asiasta päästään keskustelemaan lentovero-kansalaisaloitteen edetessä eduskuntaan. Yli 55 000 allekirjoitusta kerännyt aloite vaatii matkustajakohtaista veroa.

Brysselissä talousministerien ja opetusministerien yhteiseen kokoukseen perjantaina osallistunut Li Andersson (vas.) viittaa hänkin Lintilän tavoin hallitusohjelmaan. Ohjelman mukaan Suomi kannattaa päästökaupan laajentamista lentoliikenteessä. Vaihtoehtoisesti hallitus on valmis selvittämään lentopolttoaineen veron tai lentomaksun käyttöönottamista EU:n laajuisesti tai globaalisti.

– Ideaaliratkaisu ainakin meillä puolueessa käydyn keskustelun perusteella olisi saada mahdollisimman kansainvälinen kerosiinivero. On ongelmallista, että lentäminen on täysin aliverotettua suhteessa muihin matkustustapoihin, vaikka lentäminen on kaikkein haitallisinta ilmastopäästöjen näkökulmasta, Andersson sanoi STT:lle.

Suomi teki kokoushistoriaa

Suomi järjesti perjantaina Brysselissä ensimmäistä kertaa opetusministerien ja valtiovarainministerien yhteisen kokouksen, jossa ministerit pohtivat koulutuksen roolia kilpailukyvyn parantajana.

– Koulutus on paras investointi, jonka voimme tehdä, Andersson summasi kokouksen jälkeisessä tiedotustilaisuudessa.

Keskustelu oli luonteeltaan poliittinen. Koulutus on jäsenmaiden omalla vastuulla, joten EU:ssa voidaan jakaa jäsenmaiden kesken lähinnä hyviä ja huonoja kokemuksia. Kokoukseen osallistui kiitettävä määrä ministereitä.

– Konkreettisesti täältä lähtee Suomen pääministerin myötä viesti Eurooppa-neuvostoon (EU-johtajien huippukokoukseen joulukuussa). Toivottavasti keskustelut myös resonoivat kansallisella tasolla ja koulutus nähtäisiin investointina eikä pelkästään menoeränä, Andersson sanoi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. 27.5. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Tartuntojen määrä vakaa, sairaalahoidossa ei yhtään koronapotilasta
  2. Kuusi päijäthämäläistä taksiyrittäjää kimpaantui Kela-kyytien menettämisestä – Sopimusrikkomuksesta vaaditaan yli 700 000 euron korvauksia
  3. Työttömien työntekijöiden määrä kasvoi roimasti Päijät-Hämeessä - Lahdessa korkein työttömyysaste
  4. Mika Lehto heräsi avunhuutoihin mökillään Sysmässä ja pelasti vedenvaraan joutuneen miehen – Päijät-Hämeen pelastuslaitos palkitsi uroteosta
  5. Henkilöauto törmäsi jalankulkijaan suojatiellä Heinolassa
  6. Päijät-Hämeen matkailualan yrittäjät tekevät yhteistyötä, jotta täällä ensi kertaa lomailevat ihastuisivat alueeseen: "Meidän pitää hurmata heidät"
  7. Kuluttajille myytävissä autonostimissa on hengenvaara, tuotteet palautettava ostopaikkaan
  8. Hirvi säntäili Lahden keskustan tuntumassa
  9. Jotain hyötyä poikkeusoloista – Järvisen perhe rakensi upean puumajan kotipihalleen Asikkalan Vääksyyn
  10. Lahti Aqua -konsernissa vakava työtapaturma – kätensä menettänyt vaatii oikeusteitse korvauksia
  11. Lahden Kortteliliigan Ropponen muistuttaa perinteisten tukijoiden ahdingosta – ei laskua ensimmäiseksi heille
  12. Vääksyn seurakuntakodin rakennustyömaalla on tehty töitä jo reilu viikko – katso ilmakuvat työmaalta
  13. Lahden Mustankallion tunnelin valaisinviat korjataan – tunneli pois käytöstä
  14. Koronakriisi on koetellut erityisesti nuorten naisten toimeentuloa – Yhä useampi suomalainen tarvitsee nyt ja kesällä Kelan tukea elämiseen
  15. Tietojen panttaamista, EU-asioiden viivyttelyä ja ajanpeluuta – perustuslakivaliokunnan selvitettäväksi tulee kirjava lista eduskunnan tiedonsaantivaikeuksia

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.