Vanhoihin suksiin asennetaan pitokarvaa Kärkölän pajalla - "Menekki on yllättänyt"

Karvapohjien suursuosio antoi liikeidean hiihtäjäveljeksille. Konepajayrittäjät rakensivat itse laitteet, ja myyntityötä tehdään ladunvarsilla. Menekki on yllättänyt, myhäilee toimitusjohtaja Esa Vironen. Useimmat voideltavat sukset sopivat muunnettaviksi, mutta rajoituksiakin on.

Kalle Puttonen

Pieni maalaispaja Kärkölän rajamailla on laajentunut ”suksikorjaamoksi”.

Talvi kaartuu kohti kevättä, mutta Esa ja Pasi Virosen yrityksessä on täysi tohina päällä: CustomSki asentaa ”vanhoihin” voideltaviin suksiin pitokarvanauhoja.

Punaisen rakennuksen toisessa päässä talvehtii vihreä leikkuupuimuri, toisessa päässä traktori työkoneineen.

Työpöydän ääressä Juha Sirparanta vetää tussilla viivoja suksenreunoihin. Viivojen osoittamalle alueelle on määrä asentaa pohjan pitokarvat. Viivanpaikat löytyvät digitaalivaakaa ja heittokelloa käyttäen.

– Tämä on 78 kiloa painavalle aktiivihiihtäjälle, mutta satakiloinenkin voi tällä parilla hiihtää, selvittää Sirparanta, joka on tullut Kouvolasta auttamaan yrittäjäveljeksiä suksikiireissä.

– Menekki on yllättänyt, myhäilee toimitusjohtaja Esa Vironen tyytyväisenä.

Pasi Vironen ottaa merkityt sukset ja vie ne seuraavaan paikkaan, jossa tietokoneella ohjattava cnc-kone jyrsii uran pitokarvanauhaa varten.

Seuraavaksi liimataan pitokarva paikalleen. Sitten seuraa viimeistely, ja suksipari on valmis lähtemään Matkahuollon välityksellä asiakkaalle.

Suksikansa mieltyi uusvanhaan karvaan

Karvapohja on nykyaikaa. Suksikansa mieltyi uusvanhaan, rasvattomaan pitoratkaisuun niin, että nykyään yli 90 prosenttia uusista perinteisen suksista on karvapohjia. Karva sallitaan myös kilpaladuilla.

Kipinä suksenmuuntoon syntyi harrastuksesta. Veljekset ovat olleet ikänsä innokkaita hiihtäjiä, Pasi jopa nuorten Suomen mestari 1990-luvulla. Takavuosina Viroset toimivat juniori-ikäisten Saarisen sisarusten huoltojoukoissa.

Viime vuoden lopulla veljekset saivat valmiiksi menetelmän, jolla pitokarvan voi asentaa alkujaan voideltaviin suksiin.

Pohjaa kehitystyölle antoi veljesten konepajayritys: he ovat jo 15 vuoden ajan pyörittäneet isän 1970-luvulla aloittamaa Virosen Korjaamoa, joka huoltaa ja korjaa raskasta kalustoa.

Suksenmuuntolaitteet on räätälöity itse. Niitä esitellään hyvin varovasti julkisuuteen. Jyrsinyksikköä ei saa valokuvata.

– Oppirahoja ei ole juuri jouduttu maksamaan, mutta marras-joulukuussa oli kyllä kiire, kun piti kehittää koneita ja saada suksia koehiihtäjille, Esa Vironen kertoo.

Liikeidealla on tilaa kukoistaa, sillä muuntoon sopivien suksien määrä maassa voi nousta satoihin tuhansiin pareihin.

Kun uudet karvapohjat lähtevät kaupasta edullisimmillaan normaalihinnoin 200–300 eurolla, vanhojen suksien muunto on tänä talvena maksanut 80 euroa ja rahdin. Ensi talvelle voi toki tulla korotusta, ainakin kilpatason suksien käsittelyyn.

Pasi ja Esa Vironen esittelevät "jälkiasennettuja" pitokarvapohjia. CustomSkin hallissa jatkuu talvisesonki vilkkaana, mutta taustalla talvehtiva leikkuupuimuri odottelee syyskesän töitä. Toni Tiainen

Ei toimi liian jäykässä tai löysässä

Useimmat voideltavat sukset sopivat muunnettaviksi, mutta rajoituksiakin on.

Liian löysiin tai jäykkiin suksiin karvapohjaa ei kannata asentaa. Löysissä suksissa pitokarvanauhan pituus voi jäädä liian lyhyeksi,. Miehillä pitoalue ei saisi olla paljon alle 40 senttimetrin, muutoin riittävää pitoa ei synny.

Haaste on myös monien nykysuksien ohuehko pohjamateriaali. Pohjassa pitäisi olla noin millin paksuudelta ainetta, johon ura jyrsitään.

– Kotimaisissa Karhuissa ja Peltosissa on yleensä hyvä kerros, Esa Vironen toteaa.

Työvirrassa kulkee juuri arvokas pari. Sarajevo-tarra kertoo, että järvisillä on hiihdetty olympialaisten aikaan 1984.

Viroset pyrkivät palvelemaan kaikkia hiihtäjiä yksilöllisesti, alakoululaista aikuisiin asti.

– Maajoukkuehiihtäjiäkin palvellaan, nimiä mainitsematta, kun he haluavat räätälöityjä suksipareja.

Tuntumaa asiakaspintaan otetaan jatkuvasti ladunvarressa suksia myyden, tällä viikolla muun muassa Espoossa, Nummelassa ja Hämeenlinnan Ahvenistolla.

Menekki on salaisuus, mutta "tehtaalla" näkyi kymmeniä pareja

CustomSki asentaa pitokarvaa suksiin ”kuin liukuhihnalta”. Veljekset eivät kerro tehtyjen suksien määrää, mutta viitettä antaa se, että haastatteluhetkellä viimeistelyä odotti lähes 30 paria.

Tehtaaltahan kaikki nuo kaikki ovat peräisin, mutta digivaaka tietää, että tasalaatuisuus on välillä kaukana.

– Kaikki sukset ovat erilaisia. Jopa saman parin suksissa on isojakin eroja, Sirparanta muistuttaa.

Tästä moninaisuudesta seuraa jonkin verran asiakaspalautetta, kun suksien pitokarvanauhat ovat eripituiset.

Ei se ole yhden talven ihme

Karvapohjien asennus ei ole jäämässä yhden talven ihmeeksi. Uutuutena on tulossa retkisuksien karvoittaminen, mitä myös kysytään paljon.

Mielessä on myös ”suksihotelli”, jossa pitokarvojen asennuksen ohella saisi samassa paketissa ainakin pohjanhionnan, luistovoitelun ja kesäsäilytyksen.

Varaosakauppaa eli itse maahantuotua pitokarvanauhaa liimoineen pohditaan. Pitokarva kestää yleensä 1 000 – 2 000 kilometriä.

Pasi Vironen on ajanut cnc-ohjatulla koneella urat pitokarvanauhoja varten. Toni Tiainen

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut