Monen miljoonan kaupat Saksan telakoille, Kavikalle Hollolaan lisää työpaikkoja

Ruostumaton teräs taipuu moneksi. Jouni Lievosen yritysryhmä saa viiden vuoden väännön jälkeen viennin todelliseen lentoon. Katja Luoma

Kalle Puttonen

Ruostumatonta terästä jalostava Kavika-yhtiö on saanut historiansa suurimman tilauksen Saksasta.

Kyse on laivakeittiökalusteista Wismarin ja Rostockin telakoilla rakennettaviin kahteen Global-luokan risteilyalukseen.

Yrittäjä Jouni Lievonen ei kerro tarkkaa summaa, mutta kauppa vastaa melkein konsernin yhden vuoden liikevaihtoa.

Kavika oy teki viime vuonna 7,8 miljoonan euron ja konserni 10,6 miljoonan euron liikevaihdon.

– Siihen haarukkaan se menee. Tämä on porukalta iso onnistuminen. Viisi vuotta on tehty töitä kansainvälistymisen eteen, ja kun paljon keskustellaan yritystuista, niin tämä osoittaa, että ainakaan kansainvälistymisen tuista ei saisi leikata yhtään. Yhteiskunta saa nyt veroina tukieurot takaisin korkojen kanssa, Lievonen laskee.

Kavika on saanut esimerkiksi markkinatutkimusten teettämiseen 50 prosentin avustuksen.

Toimitukset telakalle alkavat keväällä 2019 ja jatkuvat vuoteen 2021 asti.

Saksalais-aasialainen yhtiö MV Werften rakentaa Saksan telakkahistorian suurimmat matkustajaristeilijät, jotka voivat kuljettaa jopa 5 000 matkustajaa. Ensimmäisen aluksen ensimmäiset teräslevyt leikattiin juhlallisin menoin viime maaliskuussa Rostockissa.

MV Werftenin johdossa on suomalaista osaamista. Rakentamiseen osallistuu kansainvälisesti noin 600 yritystä, mukana Kavikan, Kailinin ja Malmi-Steelin muodostama yritysryhmä, jolla on 71 työntekijää.

Enin osa väestä työskentelee moottoritien kupeella Järvenpäässä. Hollolassa on Kailinin toiminta sekä Kavikan tuotannon alkupää.

– Tarvitsemme 5–10 uutta työntekijää, lähinnä hitsaajia ja särmääjiä sekä muutaman suunnittelijan lisää, Lievonen toteaa.

Työpaikat lisääntyvät Lievosen mukaan siellä, missä on työntekijöitä saatavissa. Ajatus on, että henkilöstö kasvaisi myös Hollolassa, jossa työntekijöitä on nyt 15.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Autoilijat ovat tuskastuneet jatkuviin muutostöihin Lahden Renkomäessä – Uudenmaankadun urakka on myöhässä 1,5 vuotta: "Käytännössä meillä meni koko orkesteri uusiksi", sanoo urakoitsija
  2. Pääkirjoitus: Keskustan hermo kiristyy, totuuden hetki syksyn budjettiriihessä
  3. Millamari Uotilan Esalainen: Mankeli vaihtui sähköpyörään, eikä paluuta vanhaan ole – harjukaupungissa jos jossain sähköpyörä näyttää kyntensä
  4. Sadan asiantuntijan joukko tunnisti 17 ratkaisua, jotka Lahden on välttämättä tehtävä noustakseen koronakriisistä
  5. Kaikkein huono-osaisimmille maksettavassa tuessa isot alueelliset erot – kärjessä on niin pieniä kuntia kuin suurimpia kaupunkeja ja maakunnista Uusimaa
  6. Kysymys ja vastaus: Miksi hyvinvointyhtymän ja THL:n koronavirusluvut eroavat toisistaan?
  7. Omakotitalo tuhoutui täysin tulipalossa Orimattilassa
  8. Lastenleirillä mennään lasten ehdoilla - "Emme opeta, että tämä on valssinaskel, vaan heitä tutustutetaan luovaan toimintaan"
  9. Poliisi taltutti päihtyneen kuskin kaasusumuttimella Päijät-Hämeen keskussairaalalla
  10. 4.6. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Yksi uusi tartunta, yksi potilas tehohoidossa
  11. Lahtelainen Assi Jokivirta jätti kampaajan työnsä ja lähti tavoittelemaan unelmiaan: nyt hän auttaa ihmisiä rentoutumaan
  12. Lahdessa kokeillaan uusia tölkki- ja pullotelineitä, ensimmäiset viisi tilattu tällä viikolla
  13. Kysymys ja vastaus: Miksi Lahden uimahallit pysyvät suljettuina?
  14. Siviilipalveluksen koulutusjakso siirtyi koronan vuoksi verkkoon – "Etäkoulutettaviin eriin otetaan sellaisia velvollisia, joilla on tiedossa oleva työpalveluspaikka"
  15. Perussuomalaisten kansanedustaja Ano Turtiainen on erotettu eduskuntaryhmästä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.