Henkilökohtaisesti kohdennettu televisiomainonta on lähes olematonta – ei onnistu tavallisen digitelevisiokanavan kautta

Henkilökohtaisesti kohdennettu eli älykäs televisiomainonta perustuu samaan periaatteeseen kuin tietokoneissa tai älypuhelimissa, joissa kohdennettu mainonta on arkipäivää. LEHTIKUVA / IRENE STACHON

STT

Älytelevisioiden mahdollistama henkilökohtaisesti kohdennettu televisiomainonta on vielä harvinaista Suomessa, kertovat alan asiantuntijat STT:lle. Älytelevisio-ominaisuuksien käyttö on keskittynyt toistaiseksi Netflixin ja HBO :n kaltaisten mainosvapaiden kanavien katseluun.

ToinenPHD -mediatoimiston luova johtaja Jani Halme uskoo, että kohdennettu televisiomainonta tulee lisääntymään nopeasti, koska kaupalliset televisioyhtiöt ovat kriisissä.

– Se on maailma, jota mainostaja on odottanut, Halme sanoo.

Mediatoimisto Dagmarin johtaja Katariina Uljas-Ahl on varovaisempi.

– On vaikea sanoa, miten nopeasti kohdennettu mainonta yleistyy, Uljas-Ahl arvioi.

Tällä hetkellä henkilökohtaisesti kohdennettu televisiomainonta on Uljas-Ahlin mukaan hyvin vähäistä.

– Suomessa se on varsin harvinaista, jos puhutaan nimenomaan käyttötavasta, joka on televisiomainen, Halme vahvistaa.

Henkilökohtaisesti kohdennettu eli älykäs televisiomainonta perustuu samaan periaatteeseen kuin tietokoneissa tai älypuhelimissa, joissa kohdennettu mainonta on arkipäivää.

Jos googlaat tietokoneellasi esimerkiksi matkoja johonkin kohteeseen, robotti tunnistaa sen ja alat saada mainoksia tietokoneeseesi kyseisestä tai muista vastaavista kohteista. Älytelevisiot toimivat samalla tavalla internetissä kuin tietokoneet.

Mikäli television mainosrahoitteista kanavaa katsoo tavallisen digitaalisen verkon kautta, kohdennettu mainonta ei Halmeen mukaan kuitenkaan onnistu.

Edellytyksenä kohdennetulle mainonnalle on, että ihminen kirjautuu nettiin ja katsoo tv-kanavaa verkon kautta. Tällöin älytelevisio tietää, kuka sitä käyttää juuri sillä hetkellä.

Aloitellaan tekstillä ja liikkumattomalla kuvalla

Suuri kysymys on, miten mainostajat pystyvät vastaamaan kohdennetun mainonnan vaatimaan aineistotarpeeseen. Halme arvioi, että yksinkertaisimmillaan se on tekstiosuuksien vaihtamista.

– En usko, että näyteltyjä tv-mainoksia automatisoidaan moneen vuoteen. Aloitellaan tekstillä ja stillkuvalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut