Tukesin asiantuntija: Betonin lujuusongelmien keskeinen syy näyttää selvinneen

Esimerkiksi Turun yliopistollisen sairaalan laajennusosan rakenteita piti purkaa ja rakentaa uudelleen betonin haurauden takia. LEHTIKUVA / RONI LEHTI

STT

Betonissa havaittujen lujuusongelmien keskeinen syy näyttää selvinneen Aalto-yliopiston tutkimuksessa. Näin arvioi ryhmäpäällikkö Kurt Kokko rakennustuotteita valvovasta Turvallisuus- Ja kemikaalivirastosta (Tukes).

Tutkimustulokset osoittivat, että uudemmat betonia notkistavat lisäaineet edellyttävät riittävän pitkää sekoitusprosessia. Muuten valmiiseen betoniin voi jäädä liikaa ilmaa. Mikäli sekoittaminen ei ole riittävän tehokasta betoniasemalla, lisäaineet eli huokostimet toimivat vain osittain ja ilman muodostuminen saattaa jatkua vielä siinä vaiheessa, kun betonia sekoitetaan uudelleen työmaalla betoniautossa. Myös eri lisäaineiden välillä havaittiin eroja.

Betonirakenteiden lujuuspoikkeamiin havahduttiin viime vuonna, kun ongelmia ilmeni eri puolilla maata useilla työmailla ja valmiissa kohteissa. Esimerkiksi Turun yliopistollisen sairaalan laajennusosan rakenteita piti purkaa ja rakentaa uudelleen betonin haurauden takia, ja juuri valettu rautatiesilta Kemijärvellä jouduttiin purkamaan. Lujuusongelmat koskivat lähinnä pakkasen ja suolarasituksen kestävää p-lukubetonia, joka on pääosin infrarakenteissa käytettävää erikoisbetonia.

Rakennusteollisuus RT kutsui kevättalvella riippumattoman selvitysmiehen kartoittamaan tilannetta ja selvittämään ongelmiin johtaneita syitä. Selvitysmies Tapani Mäkikyrö julkaisee lähiaikoina raporttinsa ja suosituksensa toimista, joilla puutteita pyritään estämään.

Tukesin Kokko arvelee, että Aalto-yliopiston tutkimuksen havainnot vaikuttavat keskeisesti suosituksiin, joita selvitysmies pian esittää raportissaan.

– Tämä on hyvin tärkeä tutkimus ja osa selvitystyötä. Sinällään sen tulokset eivät tulleet yllätyksenä, vaan siinä enemmänkin todennettiin ne syyt, joita jo vuodenvaihteessa arvelimme ongelmien aiheuttajiksi, Kokko kertoo.

Aalto-yliopiston tutkimuksen tilasivat ja rahoittivat Liikennevirasto, Betoniteollisuus ry, seitsemän lisäainetoimittajaa sekä kolme valmisbetonitoimittajaa. Tutkimustuloksista uutisoi eilen Rakennuslehti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Jäiden läpi vajonnut luistelija pelastettiin Lahdessa Vesijärvestä
  2. "Koko paletti on aivan sekaisin" – Helsinki-Vantaan ulosmarssi näkyi Salpausselälläkin
  3. Gallup: Kysyimme Lahdessa liikkuneilta, suuntaavatko he Salppurin kisoihin, vastaus oli yksiselitteinen ei – "Aiemmin kisat näkyivät Lahdessa enemmän"
  4. Päihtyneet autoilijat työllistivät poliisia Lahdessa keskiviikkona
  5. Kuvagalleria: Jää innoitti Etelä-Suomen Sanomien lukijoita – katso upeat kuvat
  6. Samae Koskinen esiintyy kesällä Villähteen uusilla festivaaleilla
  7. Lahden Sibeliustalon tuolihankinnasta voisi tehdä hankintaoikaisun – ”Pitäisi olla jokin virhe eikä sellaista ole tehty”, toppuuttelee virkamies
  8. Herola aloitti Salpausselällä lupaavasti – yhdistetyn varakilpailussa kolmas
  9. Auto paloi parkkipaikalla Lahden Ahtialassa - poliisi epäilee kolmea henkilöä tuhotyöstä
  10. Näppis: Onko järkeä pitää Salpausselän kisat korona-viruksen aikana, lähes lumettomassa Lahdessa?
  11. Kolmikymppinen nainen huijasi kuusikymppistä tuoretta aviomiestään – yli 100 000 eurolla lainoja ja ostoksia
  12. Syyte: "Metsuri" Huohvanainen potki ja löi rikollisvaikuttaja Raimo Anderssonin kuoliaaksi – laittoi välissä jalkaan turvakengät
  13. Sotkeeko koronavirus ylioppilaskirjoitukset? – Järein keino on tutkinnon siirtäminen
  14. Millamari Uotilan Esalainen: Käytettyjen vaatteiden ostaminen pitäisi olla houkuttelevampaa, ja siihen tarvitaan myös vaatealan panosta
  15. Kapisia kettuja liikkeellä Lahden seudulla - lauha talvi suosii tautia

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.