Kommentti: Huhut kaasuautosta elävät sitkeässä

Honkonen Juha

Olen kaasutellut ensimmäisellä autollani noin puolitoista vuotta. Joka kerta asemalla vähän myhäilyttää, sillä tankin saa täyteen parilla kympillä.

Kaasuauto on paitsi ekonominen myös ekologinen. Biokaasu kuluttaa yhtä vähän ympäristöä kuin sähkö. Kaasuauto vain on paljon halvempi, eikä akkujen lataamiseen mene tuntikausia aikaa.

Kaasuautot yleistyvät ihmeen hitaasti, vaikka hallitus on päättänyt tukea biokaasun tuotantoa ja bensa-autojen muuttamista myös kaasukäyttöisiksi.

Suuri osa kaasusta tulee erittäin läheltä, Lahden Kujalasta. Raaka-aineena käytetään muun muassa ruuantähteitä. Myös Jokimaan hevoset osallistuvat talkoisiin. Kauramoottorin peräpäästä tulee oivaa kaasun lähdettä.

Kaasuauto kulkee myös vielä halvemmalla maakaasulla, joka sekin on bensiiniä ja dieseliä ympäristöystävälli­sempää.

Miinuspuolia täytyy oikein miettiä. Käynnistäessä virta-avainta ei pidä kääntää heti aivan loppuun asti, vaan polttoaineen on hyvä antaa hetken lämmetä. Siihen menee pari sekuntia. Talvella ikkunat huurtuvat sisältä aavistuksen herkemmin kuin perusautossa.

Jotkut huhut elävät sitkeässä. Kuten se, että kaasuauto haisee tai voi räjähtää. Ei huolta.

Yhdeksi miinukseksi mainitaan usein tankkausasemien vähyys. Se ei pidä paikkaansa, sillä kaasuauton voi tankata millä tahansa huoltoasemalla.

Autoon voi nimittäin tankata myös bensaa.

Näin ollen kaasuautolla on Suomessa käytössä 28 asemaa enemmän kuin muilla bensa-autoilla. Ja lähivuosina tulee 35 lisää. Kujalaan on tulossa yksi.

Jostain syystä hallitus päätti antaa uusien autojen hankintatukea ainoastaan täyssähköautoille.

Kaasuautot ovat hinnaltaan lähellä vastaavia bensa-autoja, joten pienikin hankintatuki olisi tehokas. Ehkä sähköautobuumi sai ministeriönkin unohtamaan muut ekovaihtoehdot. Sähköpyöränkin tuki peruttiin.

Toivon toki, että sähköautot yleistyvät nopeasti. Siirtymäkaudella päästötön kaasuttelu onnistuu kuitenkin huomattavasti edullisemminkin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Jäteauto kulkee mallastamon sivutuotteista valmistetulla polttoaineella Lahdessa, tyhjäkäynti ei tuo käryä pihaan
  2. Lahden Renkomäessä hurjasteltiin huomattavia ylinopeuksia lauantaina
  3. "Nepalissa naisen on vain kestettävä" – Manisha Hamal, 30, tutkii Suomessa kiusaamista ja seksuaalista häirintää ja maksaa elämisensä siivoustyöllä
  4. Liiketilaansa laajentavassa Järvisen pyörä ja urheilu -liikkeessä sähköpyörien kysyntä räjähti koronapandemian aikana kasvuun – "Myynti on lisääntynyt merkittävästi"
  5. Etsintäkuulutettu mies ajoi petoksella saadulla autolla ylinopeutta Heinolassa
  6. Iitin maakuntavaihdoksen vuoksi muitakin rajoja piirretään uudelleen – Hämeeseen saatava lisää poliisimiehiä, sanoo poliisipäällikkö
  7. THL: Suomessa todettu 33 uutta koronavirustartuntaa, kuolleiden määrä kasvoi neljällä
  8. Lakkiaisten ja lukukauden päättäjäisten juhlinta sujui Lahdessa maltillisesti – "Ehkä rajoitukset jonkin verran rauhoittavat"
  9. Lukijalta: Lahden kuninkaalliset Branta Von Leucopsikset
  10. Sunnuntaina on Katja Melkon mahdollisuus kirjoittaa historiaa – suomalaiset naisravivalmentajat ovat nousseet kohti Ruotsin kärkeä
  11. Koronamaskihuijauksista mustan pörssin kauppaan – Rikollisten kekseliäisyys on ennenkin kukkinut kriisiaikoina
  12. "Haluan, että leipomukseni maistuvat parhailta ikinä" – Koronakriisi sai kotileipurit villeiksi, ja nyt leivonnan asiantuntija kertoo syyn
  13. Biojätekokeiluun tullut satoja hakemuksia Päijät-Hämeessä – "Paljon positiivista kaikua"
  14. "Riskinä ovat rasitusvammat" – Salmelan kesässä esittäytyvä Eliya Zweygberg luo tavallisista metalliverkoista ainutlaatuista eläintaidetta
  15. Pyhä-Häkki vie kulkijan suomaisemiin ja vanhan metsän keskelle – metsäsopulikin viihtyy kansallispuistossa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.