Lukijalta: Valmiuslaki olisi ase kuntaeliitin käsissä

Seppo Korhonen

Lahden kaupunginvaltuusto kokoontui keskiviikkona 25.3., valmiuslain kokoontumiskieltoa uhmaten, ylimääräiseen kokoukseen päättämään kaupungin hallintosäännön muuttamisesta.

Sillä mahdollistetaan kaupungin toimielimissä sähköiset kokoukset.

Perusteellisen harkinnan jälkeen osallistuin kokoukseen, sillä näin mahdollisena kauhuskenaariona sen, että ilman etäpäätöksenteon mahdollisuutta kaupunginhallitus ja sen jaostot tulevat anastamaan valtuustolta lopunkin päätösvallan.

Kaupunginhallitus valmistautui jo edellisenä perjantaina oikomaan mutkia suoriksi siirtämällä itselleen valtuustolle kuuluvan päätösvallan hallintosäännön muuttamisesta.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sirkku Hildénin mukaan se oli saanut tähän valtuudet demareiden, Kokoomuksen, vihreiden, perussuomalaisten, kristillisten, Keskustan ja Vasemmistoliiton ryhmänjohtajilta.

Pidän erittäin huolestuttavana sitä, miten heppoisin perustein valtaeliitin kelpuuttamat ryhmänjohtajat olivat ripottelemassa kevyet mullat kaupunginvaltuuston hautaan.

Joku oli kuitenkin tajunnut selvittää ennen hallituksen kokousta, ettei päätöksen perusteeksi kaavaillun valmiuslain kyseistä kohtaa (108 §) ole otettu valtakunnassa käyttöön, joten kaappaushanke kaatui tällaiseen ”pikkuseikkaan”.

Oletin, että kaupunginvaltuuston päätös tehdä sähköiset kokoukset mahdollisiksi vaientaa haikailut kaupunginhallituksen poikkeusvaltuuksista, mutta ei.

Kuvitelkaapa tilannetta, että kaupunginhallitus rynnisi ryskyen läpi mm. Lahti Energian osittaisen myynnin ja pilkkomisen.

Valtuuston 1. varapuheenjohtaja Mika Kari kaipasi kokouksen jälkeen valmiuslain käyttöönottoa sillä perusteella, että ”se mahdollistaisi valtuuston vallassa olevien asioiden siirtämisen kaupunginhallituksen päätösvaltaan poikkeusolojen ajaksi”.

Aivan noin yksioikoiseen tulkintaa ei valmiuslain kyseinen kohta anna oikeutusta.

Sen mukaan edellytyksenä on, ettei valtuustoa saada koolle päätösvaltaisena, joksi on määritelty yli puolet valtuutetuista. Lahdessa se tarkoittaa 30 valtuutettua 59:stä valtuutetusta.

Valmiuslain kohdassa on muitakin pidäkkeitä kaupunginhallituksen totaaliselle vallankaappaukselle.

Valmiuslaki sellaisena kun Lahden ”pormestaripuolueet” sen tulkitsevat, olisi kuin ladattu ase demokratiaa ja kuntalaisten perusoikeuksia vastaan.

Kuvitelkaapa tilannetta, että kaupunginhallitus rynnisi ryskyen läpi mm. Lahti Energian osittaisen myynnin ja pilkkomisen – tai kaupungin keskustan sadan miljoonan liikennejärjestelyt.

Valmiuslain ko. kohta koskee myös kuntayhtymää eli Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymää.

Pahimmillaan tämä tarkoittaisi sitä, että maakunnan asukkaille selkänsä kääntänyt yhtymän hallitus voisi toimeenpanna sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelujen ulkoistamisen terveysjättien hallitsemille yhtiöille, yhtymäkokousta kuulematta. Elämme vaarallisia aikoja.

Kirjoittaja on Lahden kaupunginvaltuutettu,

Asukkaiden Lahti -valtuustoryhmä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.