Lahden kolmas ja viimeinen vääntö kohti Euroopan vihreä pääkaupunki -titteliä – osallistuminen maksaa kymppitonneja, mutta mitä rahalla saa?

Lahden kaupungin ympäristöjohtaja Saara Vauramo Aleksanterinkadun pyöräilijöiden määrää mittaavalla pisteellä. Lahti toivoo entistä useamman liikkuvan kävellen tai pyörällä edes osan matkoistaan hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Arkistokuva. Sami Kuusivirta

Saara Larkio

Mitä saa 50 000 eurolla? Korkeintaan sen verran Lahden kaupunki joutuu maksamaan hakeakseen Euro­pean Green Capital -kilpailuun. Kolmatta kertaa kisassa mukana oleva Lahti on ollut jo kaksi kertaa finaalissa asti, mutta voitto on mennyt sivu suun. Tälläkin kertaa Lahti tavoittelee finaalipaikkaa ja Euroopan vihreän pääkaupungin titteliä vuodelle 2021.

Lahden ympäristöjohtaja Saara Vauramo kertoo, että tänä vuonna ollaan mukana kolmatta ja viimeistä kertaa. Hän ei pidä kymppitonneja liian suurena sijoituksena kilpailuun, sillä "kulttuuripääkaupunkihaut voivat maksaa hakijalle miljoonia".

– Se, että olemme mukana kisassa ja teemme Lahtea ja Suomea tunnetuksi Euroopassa, muodostaa arvokkaita yhteistyöverkostoja ja mahdollistaa erilaisten rahoitusten hakemisen tulevina vuosina paremmin, kuin jos emme olisi mukana, Vauramo sanoo.

Esimerkiksi Lahdessa ideoitu CitiCAP-päästökauppa ja mobiilisovellus ovat kiinnostaneet todella paljon niin Suomessa kuin eurooppalaiskaupungeissa, kertoo CitiCAP-hankkeen projektipäällikkö Anna Huttunen. Vauramon mukaan Lahti saattaa hyvinkin saada tuloja sovelluksen levitessä, mutta yksityiskohdista sovitaan myöhemmin yhteistyökumppaneiden kanssa.

Toistaiseksi mennään sillä ilolla, että Lahden tunnettuus maailmalla lisääntyy. Jos Lahti voittaa kisan, palkintosumma on 350 000 euroa.

Kuin Euroviisuissa – aluepolitiikka ratkaisee

Lahti ei pääse tälläkään kilpailukierroksella helpolla. Samasta tittelistä kisaavat muun muassa Unkarin Budapest ja Ranskan Lille, molemmat Vauramon mielestä erittäin kovia vastustajia kisassa. Muut kisaajat ovat Cagliari, Dijon, Skopje, Strasbourg, Tirana ja Västerås.

– Haku on raskas prosessi, ja kilpailun voimakas geopoliittisuus yllätti meidät. Viimeksi meillä oli paras hakemus ja väitän, että myös paras pitchaus eli hankkeen esittely, mutta voiton vei etelässä sijaitseva Lissabon, koska Oslo sai vuoden 2019 tittelin. Nähtäväksi jää, olemmeko taas maantieteellisesti väärä valinta, Vauramo sanoo.

Haaste on sekin, että Lahden pitää edustaa kisassa paitsi itseään, myös koko Suomea. Tuomaristosta vihjaistiin, että Lahden pitäisi saada valtio jollakin tavalla Lahden Green Capital -haun taakse. Lobbausta täytyy siis tehdä vielä runsaasti ennen huhtikuista finaalien julistusta. Voittaja kerrotaan kesäkuussa.

Vihreille palkinnoille halajaa myös Lappeenranta

Huttunen sanoo, että norjalaisten resurssit ympäristötekojen edistämiseen esimerkiksi sähköautojen määrässä ovat järjettömät verrattuna Lahden mahdollisuuksiin. Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT:n kestävyystutkimuksen apulaisprofessori Ville Uusitalo kuitenkin muistuttaa, että Lahti ei tavoittele 0-päästöjä, vaan askelia suuntaan, jossa jokainen kaupunkilainen tuottaa nykyistä vähemmän päästöjä, omien mahdollisuuksiensa mukaan.

Euroopan vihreä pääkaupunki on Euroopan komission järjestämä, yli 100 000 asukkaan kaupungeille suunnattu kilpailu, jossa vertaillaan kaupunkien kestävän kehityksen toimintaa ja tulevaisuuden tavoitteita 12 eri osa-alueella.

Suomesta myös Lappeenranta on hakenut vihreää titteliä, nimittäin Green Leaf -palkintoa, jota voivat tavoitella kaikki EU:n jäsenvaltioiden 20 000–100 000 asukkaan kaupungit. Green Leaf -palkintosumma on suuruudeltaan 75 000 euroa.

– Yksi pelko on, että Lappeenranta saa Green Leaf -palkinnon, jotta Suomi noteerataan edes jotenkin, ja me jäämme ilman Vihreä pääkaupunki -palkintoa, Vauramo huokaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Hyvinvointiyhtymän yhtymäkokous: puheenjohtajaa ei taaskaan saatu valittua, turvavälit unohtuivat
  2. Kauppakeskus Trion K-Supermarket suljetaan - "Asiakkaat eivät löytäneet kellarikerrokseen"
  3. 25.5. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Päijät-Hämeen viimeisin varmistettu tartunta viiden päivän takaa
  4. Aviomies menehtyi, pankki sulki tilit – Terttu Hokkanen oppi kovimman kautta, että raha-asiat kannattaa sopia ajoissa
  5. Maastopalo levisi noin hehtaarin alueelle Orimattilassa
  6. Poliisi auttaa jengiläisiä irtautumaan kahleista, toiminnan keskiössä keskinäinen luottamus
  7. Hollolassa toivotaan lisäselvityksiä kierrätyspuistosta, vaikutukset luontoon ja alueen asukkaisiin huolettavat
  8. Miten olisi roskapihdit ulkoilukaveriksi? Lahden Ankkuri halutaan pitää yhdessä siistinä
  9. Keskusta torjuu kokoomuksen ehdotuksen lentojen ostopalveluista: "Vaikuttaa poliittiselta operaatiolta"
  10. Antti Tuisku tekee paluun lavalle tänä kesänä koronasta huolimatta – Valittu kansa kuullaan ensimmäistä kertaa livenä nettikeikalla
  11. Näyttelijä Kari Hietalahti meditoi vapa kädessä - "Kun tälle lajille antaa sydämensä, se on ikuista"
  12. Kesä tuo muutoksia Hämeen poliisin lupapalveluihin ja Heinolan poliisiaseman aukioloaikoihin
  13. Uudessa lahtelaisessa autopesulassa asiakkaalle luvataan alle minuutin jonotusaikaa
  14. Veijo Baltzarin ihmiskauppa- ja seksuaalirikostutkinnassa uusi epäilty – kaikkiaan epäiltyjä on nyt neljä
  15. Tavallisesta pankkituotteesta tuli lomautetuille kriisiapu – kahdessa kuukaudessa haettu yli 210 000 lainanlyhennysvapaata

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.