Jukka Airon Esalainen: Keskustan kehätiessä monta sudenkuoppaa

Jukka Airo

Lahden kuihtunutta keskustaa on yritetty kehittää monella hankkeella. On tehty toriparkki ja uudistettu Aleksanterinkatua. Keskustan vetovoimaa isot panostukset eivät silti näytä ainakaan toistaiseksi kohentaneen, kuten kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sirkku Hildénkin (sd.) myöntää (ESS 13.2.).

Kun keskustaa ei ole onnistuttu kehittämään kokonaisuutena, tarvitaan Hildéninkin mielestä uusia linjauksia. Niitä on valmisteilla, sillä virkakoneisto on tuomassa päätettäväksi tuoreimman suunnitelmansa keskustan liikennejärjestelyjen mylläämiseksi taas uuteen uskoon.

Kyse ei tosin ole aidosta uutuudesta, vaan naftaliinista on kaivettu vajaan kymmenen vuoden takainen mutta silloin vielä osin toteuttamatta jätetty suunnitelma. Henkiin on herätetty keskustan kiertävä kehä ja Trion bussiterminaali, joiden kohdalla päättäjiltä viimeksi loppui rohkeus tai voitti järki, näkökulmasta riippuen.

Jälleen kaavaillaan, että läpiajoliikenne siirrettäisiin keskustaa kiertävälle kehälle sen sisäpuolisten katujen rauhoittamiseksi. Siten myös bussien päätepysäkit voitaisiin siirtää torilta Vesijärvenkadulle, Trion kohdalle.

Hildén ja hänen adjutanttinsa kaupunginhallituksessa, Juha Rostedt (kok.) sekä Aleksi Mäntylä (vihr.), liputtavat jo nyt kehän puolesta. Ja miksi eivät, sillä ajatus kuulostaa äkkiseltään varsin perustellulta. Itsekin olen tähän saakka halunnut kannattaa kaikkia keskustan kehittämiseksi esitettyjä ideoita, jos niissä on tuntunut olevan vähänkin järkeä.

Kehätiestä en ole vakuuttunut, mihin voi vaikuttaa, että satun asumaan sen varrella. Siksi olen jo edellisistä suunnitelmista lähtien yrittänyt pähkäillä pääni puhki, miten kehä voitaisiin toteuttaa riittävän juohevasti ja vähin häiriöin kaikkien osapuolten kannalta. En ole keksinyt hyvää ratkaisua.

Toki Lahdenkatu ja Mannerheiminkatu ovat jo todistaneet kykynsä läpiajoväylinä, ja sellaiseksi sopinee periaatteessa myös Saimaankatu nelikaistaiselta osuudeltaan. Ongelma on Saimaankadun alkupää, joka kulkee niin kapeassa kuilussa kivitalojen välissä, ettei siihen voi mahtua kuin yksi kaista suuntaansa.

Koossa ovat siten ainekset kaikkien aikojen liikennesumppuun Saimaankadun ja Aleksin risteyksen tienoilla. Ruuhkia pahentaisi entisestään Upon sillan ja Möysän kautta saapuva liikenne, koska se yhtyisi kehään samassa kohdassa. Ja kuinkahan turvallisesti ydinkeskustasta enää kävelisi Paavolan kulttuuri- ja kampusalueelle Saimaankadun entisestään vilkastuessa?

Koululaisten turvallisuuden nimissä olisi Vuoksenkadun tunneli välttämätön, mutta vanha hinta-arvio 10 miljoonaa euroa tuskin riittää enää mihinkään. Eikä tunneli auta etelästä, Uudenmaankadulta tulevaa liikennettä siirtymään sujuvasti kehälle kuten ei myöskään kehältä pois. Se vaatisi ihan omat järjestelynsä, joista vielä ei ole puhuttu mitään.

Ainakin nämä sudenkuopat soisin päättäjien täyttävän, ennen kuin he päättävät jälleen uusista hankkeista toivoen niiden edistävän keskustan kehittämistä. Paino on sanalla toivoen, sillä varmaa ennakkotietoa investointien autuaaksi tekevästä vaikutuksesta tuskin saadaan tälläkään kerralla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Jo tuhannet yritykset pyytäneet lyhennysvapaata lainoihinsa - "Erityisesti pienten yritysten tilanne on erittäin vaikea"
  2. Iitin kunta aloittaa yt-neuvottelut, esillä lomautukset
  3. Lahtelainen Reijo "Repe" Ruohola ei malttanut jäädä eläkkeelle vaan pisti pystyyn uuden yrityksen – " Pää pysyy terävänä jos jotain touhuaa"
  4. Nastolan skeittiparkin rakentaminen siirtyy ensi vuoteen
  5. Kuinka etäkoulu sujuu teidän perheessänne? Etlari tekee juttua koulunkäynnistä juuri nyt ja pyytää oppilaiden ja vanhempien tarinoita
  6. Korona-ajassa jotain hyvääkin: Yritykset keksivät uusia ansaintatapoja – Ginitislaamo tekee käsidesiä, kukkakauppa myy autokaistalta
  7. Lahden torilla on lähes autiota: tällaista "markkinapäivää" ei ole ennen nähty
  8. Lahtelaiskoulujen etäruokailu kerää vahvasti suosiota – satoja ateriapakkauksia on silti jäänyt jakamatta
  9. Lahden keskustan ilmaiset parkkipaikat tuovat helpotusta ravintoloitsijoille - "Tämä on niin hyvä idea, että tätä kannattaa jatkaa koronan jälkeenkin", sanoo Mamma Marian toimitusjohtaja
  10. Chiméne Bavardin Esalainen: Etäkoululaisten äitinä ei ole aina helppoa, varsinkin jos pitää askarrella
  11. Lahden Mukkulan ostoskeskuksen polttajia ei pystytty tunnistamaan videolta – kahden miehen syytteet kaatuivat käräjillä
  12. Lastensuojeluilmoitusten määrä kääntyi laskuun koulujen sulkemisen jälkeen, mutta se ei ole hyvä uutinen – "Koko Suomi keskittyy muihin asioihin"
  13. 1.4. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Varmistettuja tartuntoja yhteensä 32 - "Sairaalahoitojaksot vaihdelleet muutamasta päivästä useampaan viikkoon"
  14. Pääkirjoitus: Lahtikin huutaa valtiolta apua selviytyäkseen koronakriisistä
  15. Kananmuna on elämän symboli – kokeile sitä leivonnassa ja pääruuissa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.