Pääkirjoitus: Lentorata olisi Lahdelle tärkeä, siksi kaupungin kannattaa osallistua sen suunnitteluun

Lentorata toisi tullessaan suoran junayhteyden Lahden ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille. Vesa Moilanen / Lehtikuva

Lahden kaupunki varautuu osallistumaan Helsingin ja Tampereen välille kaavaillun Suomi-radan suunnitteluun yhdessä useiden muiden kuntien, valtion ja Finavian kanssa. Osakkuus tarkoitusta varten perustettavassa yhtiössä maksaisi Lahdelle yhteensä 3,4 miljoonaa euroa kymmenisen vuotta kestävän suunnittelukauden aikana.

Lahtelaisia veronmaksajia voi ihmetyttää, miksi kaupunki on valmis sijoittamaan useita miljoonia euroja hankkeeseen, jonka suurimmat hyödyt sataisivat pääkaupunkiseudulle ja Pirkanmaalle. Kaupungin sijoitukselle on kuitenkin olemassa erittäin hyvät perusteet.

Suomi-rata on koko valtakunnankin näkökulmasta merkityksellisin kolmesta ratahankkeesta, joita nykyinen hallitus on sitoutunut selvittämään ja tarvittaessa myös edistämään. Kaksi muuta ovat Turun tunnin juna ja Itärata.

Vaikka Suomi-radan päätarkoituksena on nopeuttaa nykyistä junayhteyttä Helsingin ja Tampereen väillä, siihen sisältyisi olennaisena osana myös niin sanottu lentorata. Pasilan ja Keravan välille rakennettuna se mahdollistaisi suoran junayhteyden Helsinki-Vantaan lentoasemalle myös Lahdesta. Hankkeen suorat ja välilliset vaikutukset olisivat suuret koko Lahden seudulle.

Myös Itärataa on pidettävä silmällä.

Lentorata on keskeinen syy siihen, miksi Lahden kannattaa pyrkiä samaan pöytään muiden Suomi-radan osakkaiden kanssa. Vain siten Lahti kykenee valvomaan täysipainoisesti hankkeeseen liittyviä etujaan. Valvottavaa riittää yksin sen varmistamiseksi, että Suomi-rata linjataan suunnittelun edistyessä tavalla, joka varmasti palvelee myös Lahtea ja Päijät-Hämettä.

Samasta syystä, oma edunvalvonta edellä, ovat osakeyhtiöön lähdössä muutkin kunnat. Hämeenlinnan ja Riihimäen intresseissä on varmistaa, ettei nykyistä nopeampi junayhteys ohita niitä pysähtymättä. Näin voisi käydä varsinkin siinä tapauksessa, että lentoasemalta vedettäisiin Tampereelle nykyistä päärataa suorempi yhteys, kuten Pirkanmaalla toivotaan.

Lentorata olisi Lahdelle tärkeä, mutta vähintään yhtä tärkeää on varmistaa, että nopeat matkustajajunat kulkevat jatkossakin Itä-Suomesta Helsinkiin ja päinvastoin Lahden kautta. Ilman niitä lentoradan hyödyt vesittyisivät pahemman kerran. Siksi Lahden on syytä Suomi-radan osakkaana pitää silmällä myös Itäradan valmistelutilannetta ja pyrkiä huolehtimaan siitä, että yhteyksien nopeuttaminen sillä suunnalla tapahtuu parantamalla olemassa olevia reittejä eikä rakentamalla uusia.

Toki Itärata häämöttää vielä kaukaisemmassa tulevaisuudessa kuin Suomi-rata, jonka valmistuminen ajoittuu näillä näkymin 2030-luvun puolivälin tienoille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.