Lukijalta: Keskustan liikennejärjestelyt kaipaavat kävelijän silmälasit

Vesijärvenkadun suojatiet ovat turvattomia jalankulkijoille. Tässä tapahtui onnettomuus viime kesänä. Antti Yrjönen

Sanna Mäkinen

Keskustan uutta liikennesuunnitelmaa eli Liisua on haukuttu monesta näkökulmasta, niin kalleutensa kuin ”järjettömyytensä” vuoksi.

Erityisen paljon vastustusta saavat osakseen Vesijärvenkadulle suunnitellut bussien uudet pysäkit Trion kohdalla ja katuun kohdistuvat muutokset ylipäätään.

Mielipiteissä heijastuu näkemys, että autoilu tulee olennaisesti vaikeutumaan ja lopettaa keskustan elävyyden kertaheitolla.

Lähes tasaisin väliajoin saamme nyt lukea otsikoista, miten jalankulkija on tullut Vesijärvenkadulla auton yliajamaksi.

Muutoksia on vastustettu muuallakin, ja myöhemmin todettu yhdessä oikeiksi.

Valtakunnan julkisuutta sai suojatietä pyörällä ylittänyt tyttö, jonka päälle ajoi auto viereiseltä kaistalta, pysähtyneen auton ohi, huonoin seurauksin.

Tämäkään ei herättänyt lahtelaista yksityisautoilijaa pohtimaan kanssakulkijoiden turvallisuutta mahdollisin uusin katujärjestelyin. Hänelle näyttää riittävän, että keskustan läpi saa ajaa leveästi ja nopeasti.

Merkittävä osa Vesijärvenkadun liikenteestä on läpiajoa, siis vailla tarkoitusta tulla asioimaan keskustassa.

Vaikuttaa todelliselta järjettömyydeltä, että meidän tulee sallia nopeat läpiajot kaupungin keskustan kautta, samalla vaarantaen jalankulkijat ja vähentämällä sekä koettua turvallisuutta että viihtyisyyttä.

Ei ole realismia ratkaista jalankulkijoiden turvallisuutta alikuluilla koko Vesijärvenkadun mitalta, vaan todellinen vaihtoehto on ajonopeuksien hillitseminen keskustan alueella.

Se ei onnistu pelkällä nopeusmerkillä, vaan turvalliset kadut tehdään oikein mitoitetulla tilalla. Se ei houkuttele autoilijaa ralliin, mutta erottelee pyöräilyn, jalankulun ja autoilun selkeästi omille väylilleen.

Kännykkäänsä tuijottava teini, pyöräilevä lapsi ja rollaattoria käyttävä ikäihminen ovat paitsi meidän autoilijoiden vastuulla, myös päättäjien, jotka päätöksillään tekevät katutilasta joko turvallisen tai turvattoman.

Keskustan liikennejärjestelyjen suunnitelmalla tavoitellaan yleisellä tasolla lisää viihtyisyyttä ja koko keskusta-alueen elävyyttä. Hyvin ohjattu kehäliikenne ja tiivis kaupunkirakentaminen tuovat ihmiset viihtymään keskustaan. Nämä pitää yhdistää laadukkaisiin ja turvallisiin kävelyalueisiin, nykyistä parempiin pyöräilyväyliin, autoille tehtyihin parkkitaloihin sekä katutilaan toteutettuihin leikkipuistoihin, kahviloihin tms.

Lähes poikkeuksetta tällaisia muutoksia on vastustettu muuallakin, ja myöhemmin todettu yhdessä oikeiksi.

Suunnitelmassa tavoitellaan autoille parempia ja toimivampia parkkipaikkoja nykyisen varsin katupainotteisen pysäköinnin sijaan, sekä kaupunginsairaalan pysäköintiin liittyvien ongelmien ratkaisemista. Autoilla keskustaan tuloa ei olla kieltämässä.

Samoin suunnitelmassa edistetään pyöräilyn tavoiteverkon toteuttamista, kun katutilaa otetaan pyöräilyn käyttöön ja keskustan läpi autoilun jakamista nykyiseltä Vesijärvenkadulta myös muille kaduille. Niitä olisivat pääosin kehäkaduksi nimetyt Saimaankatu ja Vuoksenkatu. Minkään kadun osalta ei olla kieltämässä henkilöautoilla läpiajoa.

Tästä katusuunnittelun periaatepäätöksestä jää vielä paljon tehtävää tarkemmassa suunnittelussa ja päätöksenteossa.

Lisäksi suunnitelmassa otetaan kantaa osan bussiliikenteen siirtämisestä torilta Trion viereen tehtäville pysäkeille. Turhan torikierroksen pois jääminen tuo aikahyötyä joillakin linjoilla.

Hinta-arvioksi katumuutoksille on esitetty 20–30 miljoonaa euroa riippuen toteutustavasta, ei suinkaan julkisuudessa pyörinyttä 100 miljoonaa.

Pari miljoonaa euroa vuodessa ei ole kymmenen vuoden aikajänteellä kaupungin katumuutoksissa poikkeuksellinen summa.

Erityisen tärkeää on, etteivät mahdolliset katumuutokset toisaalla aiheuta siirtyviä ongelmia toisaalle, kuten esimerkiksi Saimaankatua vuorostaan ylittävän koululaisen turvallisuudelle tai kouluympäristöjen melualtistukselle.

Pelkkä nopea läpiajo keskustan läpi ei tälläkään kadulla voi olla keskeisin tavoite. Keskustan kehittämistä tulisi lähestyä myös kadulla kävelevän silmälasein.

Kirjoittaja on lahtelainen kaupunginvaltuutettu (sd.), teknisen ja ympäristölautakunnan varapuheenjohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. 30.3. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Yksi uusi tartunta, seitsemän potilasta sairaalassa
  2. Säiliöauto kaatui pellolle Heinämaantiellä Lahdessa, tyhjennys- ja nosto-operaatio haittaa edelleen liikennettä
  3. Apotin tuottanut Epic hävisi kilpailutuksen – Cerner toimittaa jättimäisen tietojärjestelmän neljälle sairaanhoitopiirille
  4. Moni apteekkari elää nyt kuluttavia aikoja – muutoksia toimintaan on tehty jo esimerkiksi Lahden Keskusapteekissa ja Ykkösapteekissa – "Ensimmäisen kerran yöunet menivät toissa yönä"
  5. Kurkkiiko nalle ikkunasta? Lähetä kuva ESS:lle
  6. Uudenmaan raja Nelostiellä ruuhkaantui työmatkaliikenteessä – katso video Lahdenväylän tarkastuspisteeltä
  7. Miksi Singapore torjui koronan muita paremmin? "Johtaminen ja ohjeiden toimeenpano ulottuvat aivan ruohonjuuritasolle", sanoo maassa vuosia asunut
  8. Päijät-Hämeen Ateriapalvelut pinnisti viime vuonna voitolle
  9. Kinos-yhtiö pitää kiinni Ranta-Kartanon viihdekeskuksen aikataulusta Lahdessa – "Koronalla todennäköisesti aika vähän vaikutusta"
  10. Mies hurjasteli törkeää ylinopeutta poliisin tutkaan Kärkölässä
  11. Lähihoitaja Tytti Söderlund-Syrjälä tekee osa-aikatyötä syöpäosastolla – työ on rankkaa, ja rahat ovat usein vähissä: "Pitää miettiä tarkkaan, mitä kaupasta ostaa"
  12. Peruttu ja siirretty on aiemminkin – viisi poikkeustilannetta, jotka ovat järisyttäneet urheilutapahtumia
  13. Lukijalta: Antakaa arvostusta ja eläkettä kotiäideille
  14. Vuorotteluvapaa oli asikkalalaiselle Hanna Rossille henkisesti rikasta aikaa ja mahdollisuus kokeilla uutta
  15. Lahden Sylvia-koti avaa syksyllä erityislapsille suunnatun lastensuojeluyksikön – "Tällaisellekin toiminnalle on kysyntää"

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. 29.3. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Varmistettuja tartuntoja yhteensä 27 - epidemiatilanne ollut viikonloppuna rauhallinen
  2. Pesuhuoneessa syttyneestä tulipalosta huomattavia vahinkoja Lahdessa
  3. Henkilöauton kuljettaja ajoi kahteen otteeseen läpi poliisin tiesulusta - poliisiauto suistui takaa-ajossa tieltä katolleen Orimattilassa
  4. Säiliöauto kaatui pellolle Heinämaantiellä Lahdessa, tyhjennys- ja nosto-operaatio haittaa edelleen liikennettä
  5. Kotona leivotaan nyt paljon pullaa ja muutakin – katso ESS:n lukijoiden kuvat ihanista leipomuksista
  6. 30.3. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Yksi uusi tartunta, seitsemän potilasta sairaalassa
  7. Rattijuoppo törmäili kaistaa vaihtaessaan Lahdessa
  8. Uudenmaan raja Nelostiellä ruuhkaantui työmatkaliikenteessä – katso video Lahdenväylän tarkastuspisteeltä
  9. Lukijalta: Hanhia rääkätään tahallaan puistoissa
  10. Uusimaa eristetty: Poliisi tarkastaa Nelostien liikennettä Orimattilan rampilla - katso video
  11. Moni apteekkari elää nyt kuluttavia aikoja – muutoksia toimintaan on tehty jo esimerkiksi Lahden Keskusapteekissa ja Ykkösapteekissa – "Ensimmäisen kerran yöunet menivät toissa yönä"
  12. 28.3. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Varmistettuja tartuntoja yhteensä 26 - yksi keskussairaalan potilas altistui tartunnalle
  13. Koronavirustartuntojen ehkäisy: 10 ohjetta, joita jokaisen on nyt syytä noudattaa
  14. Mies hurjasteli törkeää ylinopeutta poliisin tutkaan Kärkölässä
  15. Seurakunta laittoi pystyyn puhelinpäivystyksen koronan ahdistamille ja juttuseuraa kaipaaville lahtelaisille – "Puheluja on tullut muutamia päivässä, mutta ei ruuhkaksi asti"

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.