Lukijalta: Lahden keskustan liikennesuunnitelma on suuruudenhullu ja tarpeeton, kirjoittaa valtuutettu Ulla Vaara

Alikulut Vesijärvenkadulle olisivat parempi ratkaisu.

Ulla Vaara

Olen perehtynyt Lahden keskustan liikenne- ja liikkumissuunnitelmaan (Liisu) niin hyvin kuin saatavilla olevilla tiedolla on mahdollista. Teknisen ja ympäristölautakunnan puheenjohtaja sanoo suunnitelmasta, että ”lopputulos voisi olla sellainen, mitä kaikki haluavat”.

"Emme ole saaneet hirveästi aikaiseksi keskustassa" – Lahden hallituksen johto pitää kehäreittiä tarpeellisena

Olen eri mieltä. Suunnitelma on suuruudenhullu, se on kerran jo tyrmättykin.

Olin kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen vajaat 10 vuotta sitten, kun edellisen kerran hylättiin konsultin ja teknisen toimen virkamiesten esitys keskustan kehästä.

Nyt se on palautettu takaisin, kuten usein käy, kun viranhaltijat eivät noteeraa poliitikkojen päätöksiä – odotetaan vuosikymmen ja otetaan esitys naftaliinista.

Lahden keskustan liikennejärjestelyiden hintalappu kohoaa jopa 100 miljoonaan euroon – "Ei olla sulkemassa autoilta"

Nyt ”Liisun” tarpeellisuuteen vedotaan osin ympäristökaupunkistatuksella ja siksi, että Mannerheiminkadusta suunnitellaan ”kaupunkibulevardia”. Samaan aikaan liikenne kuitenkin vähenee alueelta johtuen valtatie 12:n valmistumisesta. Miksi siis pitäisi toteuttaa kallis tunneliratkaisu Vuoksenkadulle?

En pidä Vuoksenkatu-Saimaankatu-suunnitelmasta, koska siinä vain siirretään Vesijärvenkadun ongelmat Lotilan peruskoululaisten ja Paavolan kampusalueen opiskelijoiden, kulttuurikeskittymän käyttäjien, jalankulkijoiden ja kadun varrella asuvien niskaan.

Leikkikenttä sairaalamäellä on kai suunniteltu lopetettavaksi?

Asuntorakentamistakin syntyy alueelle melkoisesti lisää. Saimaankadun varteen on juuri rakenteilla uusia kerrostaloja ja lestadiolaiskirkon tontillekin tulee iso asuintalo.

Turvallisuu den näkökulmasta parasta olisi, että Vesijärvenkadun kriittisiin kohtiin tehdään alikulkutunnelit ja poistetaan valo-ohjaamattomat suojatiet. Se tulisi paljon halvemmaksi toteuttaa kuin esitetty keskustan kehä ja koko liikennesuunnitelma, joka on todella kallis.

Sehän sisältää myös pysäköintilaitosten rakentamiset keskustakehän laitamille.

Kysynkin, onko tarpeen rakentaa lahtelaisten verorahoin Ranta-Kartanon parkkitalon lisäksi enempiä pysäköintitaloja, joiden rakentaminen kuuluu taloyhtiöille?

Sairaalan pysäköintilaitos vaikuttaa välttämättömältä rakentaa, mutta se voidaan tehdä Lahden sairaalaparkki -yhtiön toimesta.

Kysyimme: Miltä kuulostavat bussiterminaali ja kapeampi Vesijärvenkatu? Näin lahtelaiset vastasivat

Bussiterminaalin paikka on parempi torilla kuin Trion kulmilla, johon ovatkin ottaneet kielteisen kannan ainakin osa keskustan yrittäjistä.

Haluaisin nähdä hyötyvertailun, jonka perusteella lautakunnalle ollaan esittämässä ”Trion terminaalia” eli Vesijärvenkadun vaihtoehtoa.

Missä on terminaali eteläsuuntaan meneville busseille ja missä itä-länsisuunnan autoille?

Joukkoliikennelautakunnan puheenjohtajana ja yhtenä runkolinjaston päätöksentekijänä en löydä Trion terminaalista muuta hyötyä kuin nopeamman matkanteon etelä-pohjoissuunnissa, jos bussit eivät ajaisi torille vaan kulkisivat suoraan Trion/Vesijärvenkadun kautta.

Se on tosin mahdollista toteuttaa ilman Trion terminaaliakin. Kokonaisuudessaan vaikuttaa, että hankkeen hinta-hyötysuhde on mitätön.

Kaupunkilehti Uusi Lahti teki lukijoilleen kyselyn, johon vastasi yli 500 ihmistä. Suurin osa oli torin bussiterminaalin kannalla.

Me lahtelaiset olemme tottuneet Aleksanterinkadun ja Vapaudenkadun linja-autopysäkkeihin. Ne ovat toimineet hyvin kohta 100 vuotta ja voivat toimia seuraavat 100 vuotta.

Nyt jäitä hattuun. Unohdetaan jo kerran hylätty megalomaaninen suunnitelma, korjataan Vesijärvenkadun ongelmakohdat ja säästetään sata miljoonaa euroa lahtelaisten rahoja.

Kirjoittaja on k aupunginvaltuutettu (sd) .

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Lahden Aluetaksi vei hävityn tarjouskilvan käräjille – hyvinvointiyhtymä saa haukut löysästä toiminnasta ja tasapuolisuuden puutteesta
  2. ESS ei saa syytteitä kunnianloukkauksesta: "Uutinen vastaa sisällöltään niitä tietoja, joita kaupungintalon tapahtumista on saatu"
  3. Voice of Finland -kilpailun valmentajia itkettänyt orimattilalainen Henry Friman haluaa olla sinivalkoinen ääni ja tunteiden tulkki
  4. 7.4. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Keskussairaalan työntekijällä todettiin koronatartunta - altistuneina kolme potilasta ja yhdeksän työntekijää
  5. Lahtelainen ratsastuskoulu on valittu vuoden laatutalliksi
  6. Kevätaurinko helli tiistaina- alkuvuoden lämpöennätys meni rikki Päijät-Hämeessä
  7. Nämä päijäthämäläiset ravintolat tarjoavat nyt ruokaa kotiin tai noudettavaksi, katso päivittyvä lista
  8. Lahden sivistyslautakunnan puheenjohtaja Maria Mäkynen neljän ryhmäperhepäiväkodin toiminnan keskeyttämisestä: "Kevein perustein tällaista päätöstä ei ole tehty"
  9. Lahden Kujalaan nousee raskaan liikenteen palvelukeskus – pitkät ajoneuvoyhdistelmät otettu erityisesti huomioon
  10. Karu totuus vanhusten kotihoidosta selvisi: "Emme pysty suojautumaan koronakriisissä"
  11. Hoivakotien koronaviruskuolemat muualla maassa eivät johda uusiin varotoimiin Päijät-Hämeessä – "Ei toistaiseksi, koska epidemiaa ei ole"
  12. Humalaiset huitoivat toisiaan Lahden yössä, molemmille sakkoa
  13. Varmuusvarastot avattiin jo kaksi viikkoa sitten, mutta kaikki eivät vieläkään ole saaneet hengityssuojaimia
  14. Laulaja Eero Aven on kuollut
  15. Onko golf superkesän vai katastrofin kynnyksellä?

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.