Lukijalta: Häme tarvitsee rajatonta edunvalvojaa

Sari Rautio, Kristiina Hämäläinen

Kaksinapaisella Hämeellä on loistava mahdollisuus olla laajennetun metropolialueen hyvän arjen vyöhyke.

Aluetta tosin rikkoi Päijät-Hämeen ns. ERVA-alueen vaihto. ERVA tarkoittaa erikoissairaanhoidon vastuualuetta. Päijät-Häme kuuluu Helsingin, Kanta-Häme Tampereen alueeseen.

Silti meillä on yhteisen vaalipiirin lisäksi useita yhdistäviä seikkoja, joiden vahvistaminen tuo laajaa etua molemmille.

Suomirata mahdollistaa toteutuessaan suoran ja nopean yhteyden Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille sekä myös suoran junayhteyden pääradalta lentoasemalle. Se tuo myös tunnin yhteyden Tampereen ja Helsingin välille.

Suomirata on Suomen aortta ja edellytys koko Suomen toimivalle raideliikenteelle. Myös tavaraliikenne vaatii pääradan päivittämistä 2000-luvulle.

Koko Etelä-Suomessa erityisessä asemassa ovat myös kaupunkiseutujen väliset ratayhteydet.

Ratainfran suunnittelussa tulee myös miettiä, miten liikennejärjestelmä tukeutuu olemassa olevaan aluerakenteeseen ja tukee sen kehittymistä.

Metsien läpi kulkevat oikoradat eivät ole taloudellisesti, toiminnallisesti eivätkä maankäytön kannalta perusteltuja.

Metsien läpi kulkevat oikoradat eivät ole taloudellisesti, toiminnallisesti eivätkä maankäytön kannalta perusteltuja. Väestökehityksen näkökulma on nostettava esiin. Ikääntyminen ja toisaalta työssäkävijöiden määrän vähentyminen on oleellista huomioida pohdittaessa kannattavan liikennöinnin mahdollisuuksia.

Ratahankkeiden edunvalvonnan lisäksi Hämeitä yhdistävät puhdas luonto, paikallisuus, hyvinvointiyrittäjyys ja vahva kulttuurihistoria.

Yhteinen matkailumarkkinointi on mahdollisuuksia täynnä. Sen ympärille on jo kehitelty laajaa maakuntarajat ylittävää Lakeland-yhteistyötä. Siinä Päijät-Hämeen hyvin toimiva matkailuorganisaatio tukee Kanta-Hämettä, mutta saa vastalahjaksi uudenlaisia matkailun kokonaisuuksia.

Maakuntajohtajien suosikki on päärata – lue tärkeysjärjestykset jutun lopusta

Alueiden ja kaupunkiseutujen sekä maakuntien välinen saavutettavuus ratkaistaan paikallisesti. Niitä ei ole tarpeen käsitellä valtakunnallisissa suunnitelmissa muutoin kuin mitä valtakunnalliset linjaukset edellyttävät.

Maakuntakaava mahdollistaa on väline pitkäjänteiselle suunnittelulle.

Maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksessa maakuntakaavan asema tulee ehdottomasti turvata.

Merkittävä yhteinen, jo käynnistynyt edunvalvonta, liittyy uuteen rakennerahastokauteen. Siinä Häme on ollut merkittävässä alakynnessä jo pitkään.

Syksyllä Pohjois-Suomi syytti Hämeen olevan ryöstöretkellä. Siitä kuitenkaan ei ole kyse, vaan oikeudenmukaisuudesta.

EU:n aluekehitys- ja sosiaalirahojen määrä on ollut Suomeen noin 1,5 miljardia euroa, josta peräti 700 miljoonaa euroa on korvamerkitty Itä- ja Pohjois-Suomeen. Perusteena on harva asutus.

Tämä tarkoittaa, että Päijät-Häme on saanut rahoitusta noin 18 euroa henkeä kohden, kun summa on Etelä-Savossa peräti 94 euroa. Kanta-Häme on saanut rahoitusta vähiten kaikista maakunnista.

Uutissuomalainen: Itä- ja Pohjois-Suomen työttömät saavat EU-rahaa viisinkertaisen määrän länteen ja etelään verrattuna

Rakennerahastot on tarkoitettu alun perin tasaamaan kehityseroja maan sisällä mutta erot eivät enää jakaannu maantieteellisesti. Hämeen suuret haasteet ovat työttömyydessä ja sosiaalisessa pahoinvoinnissa, joihin rahastot toisivat paljon lisää välineitä.

Hämeellä on siis paljon voitettavaa, kun emme anna maakuntarajan vaikuttaa.

Kirjoittajat ovat Hämeen ja Päijät-Hämeen maakuntahallitusten varapuheenjohtajia (kok)

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. 29.3. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Varmistettuja tartuntoja yhteensä 27 - epidemiatilanne ollut viikonloppuna rauhallinen
  2. Henkilöauton kuljettaja ajoi kahteen otteeseen läpi poliisin tiesulusta - poliisiauto suistui takaa-ajossa tieltä katolleen Orimattilassa
  3. Kotona leivotaan nyt paljon pullaa ja muutakin – katso ESS:n lukijoiden kuvat ihanista leipomuksista
  4. Maakuntarajan sulkeminen sai joidenkin hulluuden kukkimaan - ensimmäinen päivä Levannon tarkastuspaikalla Nelostiellä sujui pääosin rauhallisesti
  5. Lahden Talojen senioritalossa Kerinkalliossa asuva Milla Scott on huolissaan koronaviruksen leviämisestä yleisissä tiloissa – "Pitäisi tehdä enemmän"
  6. Lukijalta: Koronavirus pakotti heittämään vanhat toimintamallit äkkiä romukoppaan
  7. Lukijalta: Kaupungin hankkeissa ja henkilöstössä on paljon löysää
  8. Vesilinnut pääsevät syksyllä omaan kotiin – Heinolan Lintutarhalle rakennettavassa talossa on 450 neliötä ja erikoinen viherkatto
  9. "Söin väkisin, vaikka ei ollut nälkä eikä tehnyt mieli" – Henriikka Pitkänen, 33, opetteli personal trainerin avulla uudet ruokailutottumukset, laihtui ja rakastui amerikkalaiseen jalkapalloon
  10. Ikivihreät iskelmätähdet eivät suostu sammumaan – koronavirus katkaisi yli 70-vuotiaiden tähtien keikkaputken, mutta usean ura jatkuu edelleen
  11. Kisajärjestäjiä koetellaan kovin autourheilussa Lahden seudulla – ensin leuto talvi, nyt korona
  12. Ira Blomberg-Kantsilan kolumni: Uimahalliuskovainen väijytti minut – ja vieläpä lähes alastomana
  13. Portit auki – kummankin puolen Kimolan sulkua pannaan paikkoja kuntoon matkailijoita varten
  14. "Se oli taistelua joka vaiheessa" – Naisten asepalvelus täyttää huhtikuun alussa 25 vuotta, ja siitä on kiittäminen Kaarina Buure-Hägglundia
  15. Pääkirjoitus: Pormestarin valinnassa on olennaista avoimuus ja läpinäkyvyys

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.