Ilkka Kuosmasen Esalainen: Mieluiten ajaisin häkäpönttöautolla

Ilkka Kuosmanen

Ilkka Kuosmanen

Juuri mikään ei ole niin inhottavaa kuin se, että kun olet käynyt reippaalla hiihtolenkillä ja istut autoosi hikisenä, tekee peltilehmä tenän noin 500 metrin ajon jälkeen. Starttaa, starttaa, mutta ei hörähdä. Nahkea hiki alkaa jäähtyä kiinni ihoosi, kun odottelet hinaajaa saapuvaksi keskellä vilkkaasti liikennöityä risteystä. Juuri mikään ei ole niin inhottavaa kuin se, että tämä tapahtuu kaksi kertaa viikon sisällä.

Silloin saattaa juontua mieleen, että on ehkä tullut aika luopua uskollisesta palvelijasta, jolla olet kuljettanut perhettäsi viimeiset 12 vuotta ja 250 000 kilometriä. Tarkemmin ajateltuna se onkin järkyttävä bensasyöppö ja aivan liian suuri nykyisiin tarpeisiisi. Mutta mitä tilalle? Autoilu on suuressa murroksessa. On sähköä, kaasua, biodieseliä, bensaa ja etanolia, lataavaa ja ladattavaa hybridiä. Juuri kun olet vakuuttunut, että juuri tämä on se ympäristön kannalta kaikkein armeliain ratkaisu, tulee joku joka muistuttaa, että nuo sähköautojen akut revitään muuten kongolaisten lapsityöläisten selkänahasta. Tai että aina kun tankkaat kallista kotimaista biokaasua, tarkoittaa se oikeastaan sitä, että joku toinen voi tankata yhä enemmän halvempaa maakaasua, joka on melkein dieselin veroinen, hirvittävä ympäristörikos.

Kuuntelen siis hätävilkkujen tikutusta, odotan ja mietin. Nopeas­ti viilenevässä autossa lämmitän itseäni ajatuksella häkäpönttöautosta. Niillä ajeltiin Suomessa sota-ajan vuosina, kun oli ankara pula bensiinistä. Häkäpönttöautot vaativat pienen hakevoimalan perustamista takapuskurille. Ei siitä tyylikästä saa millään, mutta uusiutuvaa polttoainetta löytyy metsistä rajattomasti.

Voisimme olla häkäpönttöautoilun suurvalta, jos suomalaiset insinöörit olisivat kehittäneet viimeiset 80 vuotta puunkaasutustekniikkoja sen sijaan, että rupesivat rakentelemaan esimerkiksi matopelejä Nokian kännyköihin. Sitten hinaaja saapuu. Rautainen ammattilainen hoitaa autoni korjaamolle kädenkäänteessä. Korjaamomies arvelee, että vika saattaa olla eräässä moottorin imusarjan anturissa. Tai sitten bensapumpussa. Tai jossain aivan muualla: nykyisistä polttomoottoreista kun ei koskaan oikein tiedä, sillä kaikkea ohjaa tietokone, ja ne saattavat vikaantua omia aikojaan. Yksi on kuitenkin varmaa: kalliiksi tulee, taas.

Jos omistaisin sähköauton, tämäkin arpominen jäisi pois. Sopuhintaisia sähköautoja tuntuu vain olevan melkein mahdotonta saada. Uudet pienet mallit ovat niin kysyttyjä, että toimitusaika saattaa venyä yli vuoden mittaiseksi. Harvoissa täyssähköisissä vaihtoautoissa taas epäilyttää akkujen kestävyys.

Valtion 2 000 euron hankintatuki antaa kuitenkin ymmärtää, että suomalaisista halutaan tehdä sähköautoilijoita. Niin on tehty Norjassakin, mutta siellä onkin se tuhti öljyrahasto, joka antaa mukavasti selkänojaa erilaisiin kokeiluihin. Ja miten sitten käy, kun polttoaineveron tuoton huomataan Suomessa romahtavan? Olen vuoren varma, että verottaja keksii jatkossa jonkin uuden tavan rokottaa juuri sähköautoilijoita.

Sitä odotellessa joku pelle­peloton voisi ehkä kehittää pienen häkäpönttövoimalan, jonka tuottamalla energialla voisi ladata kotona sähköauton akkuja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Henkilöauton kuljettaja ajoi kahteen otteeseen läpi poliisin tiesulusta - poliisiauto suistui takaa-ajossa tieltä katolleen Orimattilassa
  2. Kotona leivotaan nyt paljon pullaa ja muutakin – katso ESS:n lukijoiden kuvat ihanista leipomuksista
  3. Vesilinnut pääsevät syksyllä omaan kotiin – Heinolan Lintutarhalle rakennettavassa talossa on 450 neliötä ja erikoinen viherkatto
  4. Lahden taloyhtiöiden siivoussopimukset on pidetty korona-aikana ennallaan, "siivousta kohdennettu kriittisiin kohtiin"
  5. Ikivihreät iskelmätähdet eivät suostu sammumaan – koronavirus katkaisi yli 70-vuotiaiden tähtien keikkaputken, mutta usean ura jatkuu edelleen
  6. Yön uutiskooste: Henkilöauto upposi jäihin Ilomantsissa ja kahden henkilön epäillään hukkuneen
  7. Kisajärjestäjiä koetellaan kovin autourheilussa Lahden seudulla – ensin leuto talvi, nyt korona
  8. Maakuntarajan sulkeminen sai joidenkin hulluuden kukkimaan - ensimmäinen päivä Levannon tarkastuspaikalla Nelostiellä sujui pääosin rauhallisesti
  9. Ira Blomberg-Kantsilan kolumni: Uimahalliuskovainen väijytti minut – ja vieläpä lähes alastomana
  10. Portit auki – kummankin puolen Kimolan sulkua pannaan paikkoja kuntoon matkailijoita varten
  11. "Se oli taistelua joka vaiheessa" – Naisten asepalvelus täyttää huhtikuun alussa 25 vuotta, ja siitä on kiittäminen Kaarina Buure-Hägglundia
  12. Pääkirjoitus: Pormestarin valinnassa on olennaista avoimuus ja läpinäkyvyys
  13. Markus Pirttijoen Esalainen: Megatrendi, joka alkoi järkkyä vain viikoissa
  14. Museot tarjoavat taide-elämyksiä nyt verkossa – nettipalvelut ovat houkutelleet hyvin kävijöitä: "Kasvua on ollut 1 144 prosenttia"
  15. Korona kiusaa matkailun ystäviä – viisi vinkkiä matkakuumeen lievitykseen

Näytä lisää

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.