Lahden vanhusneuvosto: Triossa avautuvalle palvelutorille järjestettävä kunnon opasteet

Lahden kaupungin vanhusneuvostolle on käyty esittelemässä 13.1.2020 avautuvan Palvelutorin konseptia ja toimintaa. Vanhusneuvosto on kuulemansa ja näkemänsä perusteella vakuuttunut, että Palvelutori avautuessaan parantaa palveluiden saatavuutta ja tuo kaupunkilaisille uuden kokoontumispaikan nk. olohuoneen.

Tilojen avautumisen alkuvaiheessa on erityisen tärkeää, että tilat koetaan turvallisiksi ja mukaviksi mennä.

Lahden kaupungin Palvelutorin sekä kauppakeskuksen on yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa varmistettava palveluiden saavutettavuus, löydettävyys ja turvallisuus. Kun toiminta pääsee käyntiin ja kaupunkilaiset löytävät Palvelutorin se näkyy positiivisena muutoksena koko kauppakeskuksessa.

Etenkin alkuvaiheessa vanhusneuvosto esittää seuraavia toimenpiteitä. Kauppakeskuksen alakertaan tarvitaan infotiski, jossa on paikalla turvallisuushenkilö. Alakerroksien kulkuväylät tulee rauhoittaa turvallisiksi. Alkuvaiheessa poliisin läsnäolo ja näkyminen on ensiarvoisen tärkeää, etenkin sisäänkäynneillä ja ilta-aikoina.

Opasteiden kauppakeskuksen ulko-ovilta Palvelutorin tiloihin tulee olla selkeät ja ohjaavat huomioiden erilaiset kulkijat ja reitit, kuten rullaportaat ja hissi.

Vanhusneuvosto pelkää, etteivät ikäihmiset uskalla tulla etsimään ja käyttämään Palvelutorilta löytyviä palveluita mikäli kauppakeskuksen nykytilanteeseen ei puututa rohkeasti ja turvallisuutta edistävillä toimilla.

Eila Lampio

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.