Lukijalta: Huoli-ilmoituksen teko on on lakisääteinen

Nimimerkki Huolestunut hoitaja kirjoitti 20.1.2020 ikääntyneiden kotihoitoon liittyvistä huolistaan.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä on ohjeistanut sekä julkisen kotihoidon että yksityisten palveluntuottajien hoitajia siitä, miten kotihoidon asiakkaiden palvelutarpeiden muutos tehdään, jotta ikääntynyt saa sujuvasti sen hoivan ja hoidon, minkä tarvitsee.

Myös kirjoittajan esiin nostama sosiaalihuoltolain mukainen huoli-ilmoitus on lakisääteinen. Hoitajan tulee aina tehdä huoli-ilmoitus, jos hän tapaa henkilön, jolla on ilmeinen sosiaalihuollon tarve. Yhtymä ei ole ohjeistanut eikä voisikaan ohjeistaa toimimaan tässä asiassa toisin.

Sekä palvelutarpeen muutokset että sosiaalihuoltolain mukaiset ilmoitukset käsitellään hyvinvointiyhtymän asiakasohjaus Siirissä.

Palvelutarpeiden muutoksesta tehdään valituskelpoinen palvelupäätös ja erillinen maksupäätös. Sosiaalihuoltolain mukainen ilmoitus selvitetään ja tehdään palvelutarpeen arvion mukainen palvelusuunnitelma ja päätökset.

Kirjoittajan mukaan palvelusetelin käyttöönotto olisi nostanut joidenkin asiakkaiden maksuja ”roimasti”.

Palveluseteli voi nostaa vain asiakkaan maksua vain hyvin harvojen osalta, ja tällöinkin asiakkaan maksua voidaan kohtuullistaa.

Asiakasohjaus Siiriin tulee reilut 300 sosiaalihuoltolain mukaista ilmoitusta vuodessa.

Lisäksi Siirin neuvonnan kautta tulee selvitettäväksi erilaisia huoli-ilmoituksia. Huoli-ilmoitusten tekeminen on erittäin arvokasta erityisesti yksin asuvien vanhusten hoidon turvaamiseksi.

Corinne Soini

Piritta Mattila

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.