Miljoonien pyöräilybaanakaan ei saa kansalaista auton ratista pyörän satulaan

Kimmo Kangas

Suomalaiset istuvat liikaa ja samaan aikaan moni liikkuu liian vähän. Näin kertoo Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen THL:n tuore Finterveys 2017 -tutkimus.

Vähintään puolen tunnin työmatkaliikuntaa harrastaa tutkimuksen mukaan noin joka kymmenes suomalainen. Lukujen perusteella voi helposti ajatella, että työmatkaliikunnassa piilee suuri kasvupotentiaali. Samalla istuminen voisi vähentyä tai ainakin siirtyä pyörän satulaan.

Lahdessa voisi periaatteessa olla paljon mahdollisuuksia kävelyn ja pyöräilyn osuuden kasvattamiseksi. Merkittävä osa lahtelaisista asuu alle viiden kilometrin sisällä keskustasta ja samaan aikaan iso osa samalla etäisyydellä tehtävistä matkoista kuljetaan autolla.

Lahdessa onkin kehitetty aktiivisesti pyöräilyn pää- ja aluereittejä. Osana henkilökohtaisen päästökaupan CitiCAP-kokeilua puolestaan rakennetaan Matkakeskukselta Launeelle noin, 2,5 kilometrin mittainen ”älykäs pyörätie”.

Kun infrastruktuuri on kunnossa, voisi varsinkin pyöräilyn osuuden olettaa kasvavan selvästi. Kävely on Lahdessa jo ennestään suositumpaa kuin monissa muissa suomalaisissa kaupungeissa.

Oletus voi valitettavasti osoittautua vääräksi. Kohdillaan olevat puitteet ja mahdollisuudet eivät yksin saa ihmisiä muuttamaan tottumuksiaan. Tästä on olemassa kaksi tuoretta esimerkkiä Suomesta.

Tampereella lähtöhavainto oli täsmälleen sama kuin THL:n tutkimuksessa. Moni suomalainen liikkuu liian vähän ja työmatkapyöräily tai -kävely olisi helppo tapa lisätä liikuntaa. Tampereella pantiin isolla rahalla uusiksi merkittävän paikallisen kadun liikenneratkaisuja. Pyöräily- ja kävelyväylät erotettiin omiksi väylikseen ja niitä myös levennettiin. Myös liittymiä ja bussipysäkkien ohitusreittejä kohennettiin. Työmatkaliikuntaan rohkaistiin. Tulos: Remontti ei vaikuttanut alueen työntekijöiden käyttäytymiseen millään tavalla.

Tamperelaiset pitivät työmatkapyöräilyä ja -kävelyä teoriassa myönteisenä asiana, mutta eivät käytännössä suostuneet siirtymään autosta pyörän päälle.

Samansuuntainen tulos kansalaisten haluttomuudesta vaihtaa kulkutottumuksiaan saatiin hiljattain Helsingin seudulta. Siellä asukkaiden liikkumistottumukset ovat kuudessa vuodessa säilyneet miltei ennallaan, vaikka alueella on valmistunut merkittäviä infrahankkeita ja markkinoille on tullut uusia digitaalisia sovelluksia ja palveluita. Tutkimuksen mukaan liikkumiseen vaikuttavat yhdyskuntarakenne ja ihmisten liikkumistavat, jotka muuttuvat hitaasti. Ihmisten liikkumistavat perustuvat tutkimuksen mukaan rutiineihin ja tottumuksiin.

Koska mukavuudenhaluisen ihmisen rutiinit ja tottumukset muotoutuvat usein sen perusteella, mikä on helppoa, vaivatonta ja varmaa, ovat suuret siirtymät liikkumistottumuksissa epätodennäköisiä niin kauan kuin rutiineihin ja tottumuksiin aidosti sopivia vaihtoehtoja ei ole.

Kannusteita ja mahdollisuuksia pitää silti luoda, sillä ne lisäävät ainakin mahdollisuutta muutokseen. Porkkanan lisäksi käytössä on tietenkin myös keppi, mutta sen käyttö on arvaamatonta. Kun puututaan ihmisten arjen rutiineihin, voi vastustus olla suurta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Yksinyrittäjille tukea jaossa Lahdessa ensi vaiheessa noin 1,9 miljoonaa euroa
  2. Lahden moottoritiellä jonoa rajatarkastuspisteelle – autoilijoita jouduttu käännyttämään aiempaa enemmän
  3. Päijät-Hämeen keskussairaalassa 32 työntekijää asetettu karanteeniin - potilaissakin altistuneita
  4. Miten selviät, kun tulot romahtavat? Kerro kokemuksistasi ja jaa vinkkisi
  5. Heinolalaisfirma voitti sitkeän patenttiriidan – asian käsittely kesti yli kymmenen vuotta
  6. Pehmonallejen varastamisesta Lahdessa ja kovien huumeitten hallussapidosta yli vuosi linnaa
  7. Lahtelaiseen Koivistoisen Mansikkapaikkaan tulvii työhakemuksia – yritys rekrytoi tälle kaudelle ensisijaisesti kotimaista työvoimaa, mutta monilla marjatiloilla jännitetään, kuinka sadon käy
  8. Henkirikos Kärkölässä, nainen vangittiin toisen taposta epäiltynä
  9. Päivähoitoyrittäjät tivaavat Lahden kaupungilta tarkkoja syitä toiminnan keskeyttämiselle – "Olen kysynyt, jopa anellut"
  10. Nämä päijäthämäläiset ravintolat tarjoavat nyt ruokaa kotiin tai noudettavaksi, katso päivittyvä lista
  11. Halton, Merivaara ja Hermetel valmiina kumppaninsa kanssa tehohoitotilojen tuotantoon koronapotilaille – tilapäisiä tiloja voisi tarvittaessa rakentaa esimerkiksi messu- ja urheiluhalleihin
  12. Entisen kaatopaikan ympäristövaikutuksia tutkitaan Lahdessa
  13. Poikkeustila poikinut lähes sata kantelua oikeusasiamiehelle – "Voi olla, että niitä tulee lisää"
  14. Finnairin lomautetut työntekijät auttavat Päijät-Hämeen koululaisia läksyjen teossa, chat auki kahdesti viikossa
  15. Yhteys Lahden Myllysaareen on nyt poikki, silloista huonokuntoisin saa uudet puupalkit

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.