Rekoista tuli turvallisuusuhka

Hollolassa rekkaturma vaati ihmishengen marraskuussa. Sami Lettojärvi / arkisto

Joulun ajan liikenne todisti hienosti, että liikennekulttuurissa on päästy eteenpäin. Ajaminen on aiempaa maltillisempaa ja onnettomuuksia sattuu vähemmän. Tuoreimpien tilastojen mukaan tammi-marraskuun aikana tapahtui maassamme kaikkiaan 3 654 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuudet vaativat 194 kuolonuhria. Loukkaantuneita oli 4 565. Kuolleiden määrä väheni vuoden aikana kuudella ja loukkaantuneiden peräti 332 hengellä.

Paljon on päästy eteenpäin 1990-luvun alusta, jolloin tieliikenteessä sai vuosittain surmansa yli 700 henkeä. Ajoneuvojen turvallisuustekniikka on parantunut, säädökset tiukentuneet ja asenteissa menty aimo harppaus eteenpäin.

Hyvästä kehityksestä huolimatta Suomi ei ole saanut pudotetuksi onnettomuuskuolemia niin paljon, kuin pitäisi. Tavoitteena on, että liikennekuolemat puolittuisivat vuoden 2010 tasosta. Se tarkoittaa, että ensi vuonna liikennekuolemien pitäisi vähentyä noin 70 hengellä. Se on tällä tahdilla liian kunnianhimoinen tavoite. Loukkaantuneiden määrässä Suomi on sen sijaan edellä tavoitetta.

Näyttääkin siltä, että Suomessa on onnistuttu vähentämään lieviä onnettomuuksia jopa enemmän kuin toivottiin, mutta samaan ei ole kyetty vakavissa, kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Niissä tavoitteista on jääty jälkeen.

Liikennekuolemien vähentämiselle on inhimillisen kärsimyksen ohella tarvetta myös siksi, että niissä Suomi on alisuoriutuja muihin Pohjoismaihin verrattuna. Asukaslukuun suhteutettuna Suomessa kuolee liikenteessä kolmanneksen enemmän ihmisiä kuin Tanskassa ja Ruotsissa ja kaksi kertaa enemmän kuin Norjassa.

On turha väittää, että kyse olisi tekniikasta, autojen turvallisuus parantuu jatkuvasti. Turvatyynyt ja ajoetäisyyksistä varoittavat ilmaisimet ovat säästäneet monelta vakavalta loukkaantumiselta. 1980-luvun lopulta alkaen säädöksiä on tiukennettu muun muassa turvavyön käytön lisäämiseksi.

Ajoneuvolla toteutettavat itsemurhat ovat edelleen valitettavan yleisiä. Uutena ilmiönä tieliikenteen turvallisuusuhkaksi on noussut raskas kalusto. Hollolassa tapahtui tänä syksynä valitettava kuolonkolari, ja viime viikolla Lahdessa oli läheltä piti -tilanne. Molemmissa rekka-auton kuljettajan epäillään ajaneen päin punaisia. Vaikka kyse on yksittäistapauksista eikä ongelmaa pidä yleistää, tällaiseen piittaamattomuuteen on syytä puuttua. Erityisen vakavaksi ongelman tekee se, että epäillyt ovat liikenteen ammattilaisia, joilta odottaa jopa muita valveutuneempaa suhtautumista sääntöihin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.