Taas olisi töitä edunvalvojille

Valtatie 12 on Uudenkylän ja Iitin Tillolan välillä nykyisellään altis häiriöille ja onnettomuuksille. Leena Liukkonen

Lahdenkin seudulla hyvin tunnettu tosiasia on, että isoissa väylähankkeissa vuosi on silmänräpäys ja kymmenenkin vuotta pelkkä pikainen pyrähdys.

Pahimmillaan tärkeän tiehankkeen etenemistä ensimmäisistä hahmotelmista lopulliseen toteutukseen on jouduttu odottelemaan yli puoli vuosisataa, kuten viimeksi havaittiin Lahden eteläisen kehätien tapauksessa. Ensi vuonna valmistuvan kehätien ensimmäiset linjaukset hahmoteltiin kartalle 1960-luvun alussa.

Kehätie on osa valtatie 12:ta, joka lukeutuu maamme tärkeimpiin poikittaistieyhteyksiin. Sitä pitkin sahaa vuorokausittain tuhansia ajoneuvoja. Raskaan liikenteen osuus on erittäin suuri. Tulevan kehätien parhaisiin puoliin lukeutuukin, että sen ansios­ta melkoinen rekkaralli ohittaa jatkossa Lahden keskustan sen sijaan, että se tukkisi liikennettä ja pilaisi ilmaa Hämeenlinnantiellä ja Mannerheiminkadulla.

Valtatie 12:n parantamiseen liittyy Lahden seudulla toinenkin ikuisuushanke, jota on valmisteltu melkein yhtä kauan kuin kehätietä, mutta toistaiseksi riittämättömin tuloksin. Kyse on väylän 26 kilometriä pitkästä osuudesta Nastolan Uudenkylän ja Iitin Tillolan välillä.

Lahden ja Kouvolan päissä valtatie 12 täyttää jo vähintään kohtuullisesti pääteillemme asetetut palvelutasotavoitteet. Uudenkylän ja Tillolan välinen osuus on kuitenkin toista maata, kuin muisto jostain kaukaisesta menneisyydestä.

Itse asiassa osuus ei edes muistuta tämän päivän valtatietä. Kapealla väylällä on isoja puutteita eritoten turvallisuudessa sekä ajamisen sujuvuudessa. Nopeusrajoitus on paikoin vain 60 kilometriä tunnissa. Tie on herkkä häiriöille, ja onnettomuuksia, vakaviakin, tapahtuu varsin usein. Melu rasittaa tien varren asutusta, ja liikenne haittaa paikallista liikkumista. Kaiken huipuksi nykyinen tie on lähes koko pituudeltaan pohjavesialueella.

Nyt kurjuuteen on valoa näkyvissä. Parhaillaan laaditaan tiesuunnitelmaa osuuden parantamiseksi. Se valmistuu ensi vuoden lopulla. Sen jälkeen suunnitelma olisi periaatteessa valmis toteutettavaksi – kunhan vain valtiovalta hellittää kukkaroaan tarvittavien 100 miljoonan euron verran.

Toiveita hillitsee, ettei hanke sisälly vielä sen paremmin Väyläviraston kuin Uudenmaan ely-keskuksen toteuttamissuunnitelmiin. Niihin se olisi pian saatava kohta valmistuvan KymiRinginkin takia, mikä edellyttää edunvalvojilta runsaasti töitä.

Hyvistä perusteluista ei onneksi tässä tapauksessa ole pulaa, ja niitä sopii esitellä päättäville tahoille vaikkapa samaan aikaan kun heille korostetaan Lahden ja Kouvolan välisen radan nopeuttamisen tärkeyttä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

  1. Henkilöauton kuljettaja ajoi kahteen otteeseen läpi poliisin tiesulusta - poliisiauto suistui takaa-ajossa tieltä katolleen Orimattilassa
  2. Kotona leivotaan nyt paljon pullaa ja muutakin – katso ESS:n lukijoiden kuvat ihanista leipomuksista
  3. Maakuntarajan sulkeminen sai joidenkin hulluuden kukkimaan - ensimmäinen päivä Levannon tarkastuspaikalla Nelostiellä sujui pääosin rauhallisesti
  4. Vesilinnut pääsevät syksyllä omaan kotiin – Heinolan Lintutarhalle rakennettavassa talossa on 450 neliötä ja erikoinen viherkatto
  5. Lahden taloyhtiöiden siivoussopimukset on pidetty korona-aikana ennallaan, "siivousta kohdennettu kriittisiin kohtiin"
  6. "Söin väkisin, vaikka ei ollut nälkä eikä tehnyt mieli" – Henriikka Pitkänen, 33, opetteli personal trainerin avulla uudet ruokailutottumukset, laihtui ja rakastui amerikkalaiseen jalkapalloon
  7. Ikivihreät iskelmätähdet eivät suostu sammumaan – koronavirus katkaisi yli 70-vuotiaiden tähtien keikkaputken, mutta usean ura jatkuu edelleen
  8. Kisajärjestäjiä koetellaan kovin autourheilussa Lahden seudulla – ensin leuto talvi, nyt korona
  9. Ira Blomberg-Kantsilan kolumni: Uimahalliuskovainen väijytti minut – ja vieläpä lähes alastomana
  10. Portit auki – kummankin puolen Kimolan sulkua pannaan paikkoja kuntoon matkailijoita varten
  11. "Se oli taistelua joka vaiheessa" – Naisten asepalvelus täyttää huhtikuun alussa 25 vuotta, ja siitä on kiittäminen Kaarina Buure-Hägglundia
  12. Pääkirjoitus: Pormestarin valinnassa on olennaista avoimuus ja läpinäkyvyys
  13. Markus Pirttijoen Esalainen: Megatrendi, joka alkoi järkkyä vain viikoissa
  14. Museot tarjoavat taide-elämyksiä nyt verkossa – nettipalvelut ovat houkutelleet hyvin kävijöitä: "Kasvua on ollut 1 144 prosenttia"
  15. Korona kiusaa matkailun ystäviä – viisi vinkkiä matkakuumeen lievitykseen

Näytä lisää

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.