Lahtelainen poptähti vetonaulaksi MM-kisoihin!

Kristiina Koivunen

Lahdessa järjestettäviin hiihdon maailmanmestaruuskisoihin on reilu puolitoista vuotta aikaa. Avajaisten ohjelma on järjestäjille yksi eniten päänsärkyä aiheuttavista asioista. Suurten urheilutapahtumien avajaiset ovat vuosi vuodelta upeampia spektaakkeleita - mistä keksiä jotain, mitä ei ole ennen nähty?

Keski-iän ylittäneet lukijat muistavat ehkä Helsingissä vuonna 1994 järjestetyt yleisurheilun Euroopan mestaruuskilpailut. Niiden avajaisissa oopperatähti Karita Mattila kohahdutti kuulantyöntöesityksellään, joka tosin tapahtui ilman kuulaa.

Lahdella puolestaan olisi mahdollisuus marssittaa omiin avajaisiinsa maailmankuulu kaupungin oma tyttö, poptähti Helly Luv, jonka virallinen nimi on Helan Abdulla. Helly on kasvanut Lahdessa, josta hän muutti 18-vuotiaana Los Angelesiin, Yhdysvaltoihin, luomaan poptähden uraa.

Kaupunki voi olla ylpeä lahtelaisnuoren menestyksestä. Se perustuu tietenkin hänen omaan lahjakkuuteensa, mutta sitä tukevat Lahdessa saatu peruskoulutus ja laulu- ja tanssiopinnot.

Ne ovat kantaneet hyvin maailmalla: kuten monien muidenkin nuorten muusikoiden, Helly Luvin tärkein areena on sosiaalinen media. Hänen ensimmäistä suosikkivideotaan Risk it all on katsottu YouTubessa yli neljä miljoonaa kertaa. Se on ollut internetissä puolitoista vuotta. Facebookissa Helly Luvilla on lähes puolitoista miljoona tykkääjää.

Mikä toinen suomalainen kaupunki voi ylpeillä kansainvälisesti yhtä suositusta poptähdestä? Näillä fanimäärillä Helly Luv pärjää hyvin myös Lahden kisojen urheilutähdille.

Hänen internetissä olevista videoistaan näkyy, että hän keksii asioita, joita ei ole ennen nähty - kutsumalla hänet avajaisten esiintyjäksi tilaisuuden suunnittelijat pystyisivät järjestämään yllätyksiä yleisölle.

Lahti saa kisojen aikana varmasti paljon medianäkyvyyttä penkkiurheilijoiden parissa. Mutta hyppyrien edessä jammaava poptähti toisi talviurheilun sellaistenkin ihmisten tietoon, joita ei kiinnosta murtomaahiihtäjien lykkiminen ylämäissä.

Suurten urheilutapahtumien lähetysoikeuksista on kiistelty valtiollisten ja yksityisten televisiokanavien kesken. Mutta on muistettava, että television katsominen on keski-ikäisten ja vanhempien ikäluokkien ajanviettotapa. Nuoret käyttävät internetiä ja sosiaalista mediaa.

Jos Lahti haluaa tehdä itseään tunnetuksi kisojen avulla myös nuorille, kisa-aineistoa pitäisi saada leviämään sosiaalisessa mediassa. Ja mikä olisi tehokkaampaa kuin kutsua paikalle poptähti, joka lykkii siellä yhtä vauhdikkaasti kuin huippu-urheilija keväisellä hangella?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.