Lukijalta: Viranomaisilla vastuu ostopalveluistakin

Palveluyritys tuottaa palveluita asiakkailleen. Asiakas valitsee itse haluamansa palvelun sekä palvelun tuottajan. Mikäli palvelu laadultaan ja hinnaltaan ei tyydytä asiakasta, siirtyy hän käyttämään toisen tarjoajan palveluita. Palvelusuhteessa on vain yhdenlaisia (maksavia) asiakkaita.

Sosiaalipalveluissa kuten muissakin verovaroilla tuotetuissa palveluissa vastuu palvelujen järjestämisestä (tuottamisesta) on viranomaisella. Palvelun tuottamisen viranomainen voi ulkoistaa esimerkiksi sosiaalipalveluyritykselle. Vastuu palveluista säilyy edelleen viranomaisella.

Palvelusuhteessa on kahdenlaisia asiakkaita: tilaaja, jonka kautta yritys saa tulonsa, sekä palvelun käyttäjä.

Määrärahojen ja budjetin niukkuudesta johtuen viranomainen valitsee palvelun tuottajan hinnan perusteella. Kuitenkin liiketoiminnassa liikkuvat niin suuret rahavirrat, että ne kiinnostavat kansainvälistäkin pääomaa.

Sosiaalipalveluista on laeissa ja hankinta-asiakirjoissa tarkat sanallisesti kuvatut laatukriteerit. Valitettavasti kokemus on osoittanut, että viranomaiselle riittää se, että palvelu saadaan mahdollisimman halvalla.

Hankintaprosessissa menestyäkseen palvelun tuottajan tärkein tavoite ei ole myydä palvelua, vaan mielikuvaa palvelusta. Kun yrityksen tavoitteena on myöskin tuottaa voittoa, se ”tehostaa” palvelutuotantoaan karsimalla fyysisen palvelun tuottajien määrän mahdollisimman pieneksi (asiakkaiden palvelut vähenevät).

Tilaajilla ei ole ammattitaitoa arvioida, onko palvelujen tuottaminen ylipäätään mahdollista niin halvalla. Lisäksi valvovilla viranomaisilla eivät resurssit riitä epäkohtien esille tuomiseen. Valvonta jää palvelun vastaan ottavan asiakkaan tehtäväksi, jolla on kaikkein heikoimmat edellytykset suoriutua siitä.

Tähän tyytyminen, se jos mikä, on arvovalinta päättäjiltä sekä toiminnasta vastaavilta virkamiehiltä. Mistä löytyisivät ne päättäjät, jotka uskaltavat realistisesti tiedostaa koko totuuden?

Juhani Kuntonen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Tuoksuttomuus ja hyvä imeytyvyys ovat arvostettuja ominaisuuksia käsideseissä, joita koronakevät toi markkinoille jopa 200 uutta – tässä jutussa testissä kuusi erilaista käsihuuhdetta
  2. "Extreme-lajit ovat aina olleet minun mieleeni" – lahtelaislähtöinen Tommi Sjelvgren on pelannut 12 vuotta ammatikseen jääkiekon alalajeja
  3. Putka-asiakkaan vastarinnan murtaneille poliisille ja kahdelle vartijalle syyte törkeästä pahoinpitelystä
  4. Murtautuja vei lahtelaisen Hot Club Dance Companyn harjoitustiloista asuja ja peruukkeja – "Todennäköisesti joku yrittää myydä tavaroita netissä"
  5. Kuka on vuoden positiivisin lahtelainen? Nyt on aika ehdottaa
  6. Finnair lisää vain yksittäisiä lentoja matkustusrajoituksista vapautettuihin maihin
  7. Lintumaalaukset ihastuttavat kävijöitä navettagalleriassa Asikkalassa
  8. Matti Koskela oli ahkera ja monessa mukana ollut taiteilija, joka ehti opettaa lasketteluakin – Lahdessa hänet muistetaan muun muassa näistä julkisista teoksista
  9. Lahden ja Heinolan arvokisoihin ilmoittautunut yli 350 pyöräsuunnistajaa – kaukaisimmat osallistujat Japanista, Australiasta ja Uudesta-Seelannista
  10. Kuljettaja väisti ajoradalle juossutta eläintä Launeella – auto suistui tieltä
  11. Lahtelaisfirma antoi työntekijälle potkut ennen ensimmäistäkään työvuoroa – lasku lähes kahden vuoden palkkaa vastaava summa
  12. Kysymys ja vastaus: Lahden kaupungille yli 100 000 euron lasku vuodessa erilaisten vahingontekojen korjaamisesta – miten vahingontekoja saataisiin vähennettyä, apulaispoliisipäällikkö Tero Seppänen?
  13. Lahden etanaroskisten pystytys viivästyy suunnitellusta aikataulusta
  14. Rattijuoppo kolhi toista autoa Lahden Nastolassa
  15. Hollolalainen lentopalloseura Salpis joutui petoksen uhriksi, mutta pelasti seuran varat nopealla reagoinnilla

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.