Lukijalta: Risteykseen sopisi patsas ja kiertoliittymä Padasjoella

Selkälokin tyylitelty figuuri kiinnittäisi huomiota risteysalueella.

Kirjoittaja toivoo, että risteys muutettaisiin kiertoliittymäksi ja paikalle tulisi selkälokkiaiheinen patsas. Jaakko Ritamies

Padasjoen kunnan vastaiskua taantumakierteelle on odotettu kuin kuuta nousevaa. Yhtenä keinona on esille noussut monipuolisen liikennealueen rakentaminen kauppoineen, kesätoreineen ja muine yrityksineen Taulun alueelle.

Itse olen esittänyt jo vuosia sitten selkälokin tyylitellyn figuurin pystyttämistä Taulun risteykseen ja sinne mahdollisesti myöhemmin rakennettavaan kiertoliittymään. Selkälokkiveistos kertoisi Päijänteen kansallispuiston tunnuslinnusta ja koko Etelä-Päijänteen suurimmasta satamasta Padasjoen Laivarannassa.

Kuntakierroksella Padasjoella käväissyt :n päätoimittaja Markus Pirttijoki kiinnitti huomiota 24-tieltä kirkonkylään kääntyessään sataman opastukseen. Tuntonsa hän ilmaisi lehdessään näin: ”Sataman teksti kyltissä sisämaassa saa aina ylimääräisiä viboja aikaan. Sellaisen kyltin hevosenkokoisilla kirjaimilla kun saisi 24 -tien varteen ABC:n viereen”.

Päijänteen sataman alueen kehittämisen lisäksi juuri työnsä aloittanut kunnanjohtaja Petri Koivula haluaa myös kehittää samaista Taulun ja kirkonkylän aluetta ja parempine opasteineen. Taululle on tarkoitus perustaa muun muassa kesätori. Siellä on jo ABC:n liikealue.

Tiedossa on, että kaupan alan yritykset hakeutuvat Suomessa edelleen kiivaaseen tahtiin risteysalueille ja vilkkaasti liikennöityjen teiden varsille. Juuri siihen sopiva alue on Taulun liikenne- ja teollisuusalue 24- ja 53 -teiden risteyksessä.

Se on vanhaa Nelostien aluetta – ennen kuin tie numerointi kaapattiin Päijänteen itärannalle. Se oli melkoinen isku Padasjoelle. Liikennetilaston mukaan Taulun risteyksen kautta kulkee nykyisin keskimäärin 4 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Selkälokki on myös paikallisten purjelentäjien tunnuslintu. Noin 75 prosenttia Päijänteen kansallispuistosta sijaitsee juuri Padasjoella.

Suomessa on jo 500 kiertoliittymää, joista noin puolet on kuntien katuverkossa. Niitä on entistä ahkerammin varustettu monenlaisin omaperäisin taideteoksin. Padasjoelta sellainen vielä puuttuu.

Padasjoen Lentokerhon edesmennyt puheenjohtaja, lentokapteeni Taisto Saarinen oli ammatiltaan liikennesuunnittelija. Hän toi esille Taulun risteyksen vaarallisuuden ja murheelliset onnettomuusluvut.

Hän piti ainoana oikeana ja halvimpana ratkaisuna ongelmaan kiertoliittymän rakentamista Taulun risteykseen. Liittymän koristelua patsain Saarinen piti ihan hyvänä ja kannatettavana asiana. ”Pystit eivät kuitenkaan saa olla liian massiivisia. Muuten ne voisivat viedä liiaksi kuskien huomiota ja tukkia näkymää kiertoliittymässä ajettaessa”, Saarinen pohti silloin.

Taulun liikennealueen elävöittämiseksi ja kehittämiseksi kunta voisi järjestää yleisökilpailun. Kiertoliittymien patsaskirjo on Suomessa jo nyt näyttävä. Yhdeksi esimerkiksi sopii vaikka kirsikanpunainen -teos Nastolassa.

Jämsän suurikokoinen ja pystyyn nostettu paperikoneen tela kertoo alueen suurteollisuudesta. Kankaanpään -niminen teos (80 000 euroa) on upea iltavalaistuksessa.

Lisäksi löytyy eri puolilla maata käytöstä poistettuja lentokoneita. Voimalaitoksen juoksupyörä on Iin kunnan liikenneväylän katseenvangitsija. Joukosta löytyy lisäksi veikeitä liikenneympyräkoiria, Seinäjoen -patsas ja vaikka -patsas Keiteleen liittymässä. Suomalaista luovuutta kaikki tyyni.

Jaakko Ritamies

Padasjoki

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu