Lukijalta: Vesitie Porvoosta Pihtiputaalle hyödyttäisi monella tavalla

Vesiliikenteestä todetaan uusimmassa hallitusohjelmassa seuraavaa: ”Suomen infraverkko merellä ja sisävesillä rakentuu ja tukee tasapainoisesti koko maan huoltovarmaa, kilpailu- ja uudistumiskykyistä, resurssiviisasta ja kokonaisvaltaisesti kestävää kehitystä. Väylien rakentamisessa painotetaan päästöjä vähentäviä ja liikenneturvaa vahvistavia hankkeita. ”

Liikennepoliittisissa tavoitteissa EU kannustaa ja tukee raskaiden kuljetusten siirtämistä maanteiltä vesi- ja rautateille. Osatavoitteena on ympäristöystävällisten rautatie- ja vesiliikenneteiden kehittäminen, mutta samalla halutaan säilyttää valinnanvapaus eri kuljetusmuotojen välillä. Suomella on EU:n parhaat mahdollisuudet kehittää ympäristöystävällistä kuljetusjärjestelmää vesitieverkkoamme pitkin

Hallitusohjelma suorastaan yllyttää rakentamaan ja tukemaan uusiutuvaa energiaa käyttäviä laitoksia, joista tärkeimpiä ovat vesivoimalaitokset.

Vesistöt ovat kautta aikojen olleet suomalaisen matkailun tärkeimpiä vetovoimatekijöitä. Tätä imagoa on matkailumarkkinoinnissa käytetty hyväksi jo yli sadan vuoden ajan, sillä ensimmäiset järvimaisemaan liittyvät imagoesitteemme ovat jo 1800-luvun loppupuolelta.

Maaseutumatkailu olikin kauan aikaa sitä perinteistä matkailua, jossa järvimaisemaa ihailtiin ikään kuin objektina jostakin kauempaa, korkean vuoren päältä tai hitaasti lipuvan sisävesilaivan kannelta.

Porvoonjoen energialiikennekanavan rakentamisen tarkoituksena on mahdollistaa laivaliikenne Porvoosta Vesijärvelle, Päijänteelle, Keiteleelle ja aina Pihtiputaalle saakka. Lisäksi tavoitteena on hyödyntää Porvoonjoen käyttämätön vesivoimapotentiaali.

Suunniteltujen laivasulkujen lukumäärä on yhdeksän kappaletta. Putouskorkeus välillä Vesijärvi–Porvoo on 81,5 metriä. Sulkujen pituuden ja leveyden määräävänä tekijänä on toisaalta Vesijärven kulkuväylien syväys sekä V��äksyn kanavan mitoitus.

Porvoonjoessa sijaitsee tällä hetkellä kolme vesivoimalaitosta. Sulkujen yhteyteen on suunniteltu rakennettavaksi kahdeksan tunnelivesivoimalaitosta. Rakenteellisin toimenpitein Porvoonjoen saasteettomaksi, uusiutuvaksi lisäenergiaksi saadaan 55 gigawattituntia vuodessa.

Toteutuessaan hankkeesta aiheutuvat hyödyt koostuvat muun muassa seuraavista osa-tekijöistä: tavaraliikenne, matkailu, vapaa-ajan veneily, vuokraveneily, energian tuotanto, tulvien poistuminen, kalatalous, kiinteistövero, kiinteistöjen arvon nousu, hankkeen työllisyysvaikutukset. Porvoonjoen energialiikennekanavan laskennalliset hyödyt ovat yhteensä 309 miljoonaa euroa.

Kustannusarvion laatimista varten on suoritettu Porvoonjoen pituus- ja poikkileikkausmittaukset ja maaperätutkimuksia. Toteuttamiskustannukset ovat 268 miljoonaa euroa. Suunnitteluun ja toteuttamiseen on aikaisempien tapausten nojalla saatavissa Euroopan Unionin rahoitusavustusta 35–50 % rakentamiskustannuksista.

Käyttökustannuksista noin viidesosa tulisi ulkomaalaisista lähteistä ja kunnossapitoon liittyen veden pinta kestää kulutusta parhaiten ja on helppohoitoinen tietyin, veden puhtauden ylläpitämiseen liittyvin edellytyksin.

Erkki Ollila, DI

Suunnittelutoimisto W.E.T

Lahti

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Katkenneen voimajohtopylvään korjaus etenee Lahden Patomäessä
  2. Gallup: Kysyimme Lahdessa liikkuneilta, suuntaavatko he Salppurin kisoihin, vastaus oli yksiselitteinen ei – "Aiemmin kisat näkyivät Lahdessa enemmän"
  3. Janne Jalasvaara palaa Pelicansin takalinjoille - katso joukkueen kokoonpano illan kotiotteluun
  4. Herola aloitti Salpausselällä lupaavasti – yhdistetyn varakilpailussa kolmas
  5. Samae Koskinen esiintyy kesällä Villähteen uusilla festivaaleilla
  6. Pelicansin A-nuoret käyvät kriittiseen loppurutistukseen – katso suora lähetys ottelusta tänään kello 18.30
  7. Isyys tuo tasapainoa lahtelaisen urheilijan Leevi Mutrun elämään
  8. Asiantuntijat kyseenalaistivat Aika jonka sain -elokuvalle myönnettyjen palkintojen arvon – Olga Temonen vastaa: "Minulla ei ole tapahtumasta mitään pahaa sanottavaa"
  9. Kapisia kettuja liikkeellä Lahden seudulla - lauha talvi suosii tautia
  10. Pelicans-pomo Pasi Nurminen luottaa, ettei kyseenalainen seuraennätys uusiudu
  11. Pelicans päästää Jesse Ylösen Pohjois-Amerikkaan
  12. Koronan vaikutukset päijäthämäläisiin yrityksiin vaihtelevat - Suomeen jäänyt Oilonin Kiinan-yksikön toimitusjohtaja rytmitti päivänsä uusiksi, jotta saa palaverit hoidettua aikaerosta huolimatta
  13. Hollolan kunta tarjoaa kesätyösetelin jokaiselle 9.-luokkalaiselle
  14. Näppis: Mistä näkee että Salppurin kisat on tulossa? Ei mistään. Eivät osaa markkinoida. Miksei torille laiteta lipunmyyntiä ja esiintymislavaa ja ohjelmaa jne.
  15. Linja-autoista varastettiin polttoainetta Heinolassa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.