Lukijalta: Itäradan parannus alkuun Uudenkylän ja Kausalan välillä – nopea kolmas raide poistaa pullonkaulat

Suomen kansainvälinen päärata Helsingistä tai Riihimäeltä Lahden–Vainikkalan kautta Pietariin tarvitsee pikaisia korjauksia Uudenkylän itäpuolella. Kouvolantie Uusikylä–Jokue on samalla suunniteltava uudelleen Radanvarsilinjauksen mukaisesti. Uuden itäradan aika tulee vasta, kun Suomi saa takaisin Viipurin läänistä pakkoluovutetut Karjalankannaksen ja Laatokan Karjalan.

Virkeä väittely itäradasta (ESS pääkirjoitus 26.7. ym.) kaipaa konkreettisia sytykkeitä. Kas tässä: Radanparannushanke Lahti–Luumäki–Vainikkala 2007–2013 uudisti turvalaitejärjestelmän ja rakensi Suurensuon rataoikaisun Kausalan itäpuolelle. Kansalaistyö avasi Uudenkylän ja Villähteen henkilöasemat. Allegro-aikaa varten piti oikaista tiukat kaarteet Uusikylä–Mankala ja rakentaa nopean liikenteen kolmas raide Luumäki–Vainikkala, mutta rahat loppuivat kesken.

Siksi Allegrot ja Pendolinot kallistelevat 150 vuotta vanhoissa kurveissa kuin laivat myrskyssä, toki huippunopeudella 200 kilometriä tunnissa, mutta matkustajat saavat meritaudin oireita ja raiteet ja kalusto kuluvat kalliisti. Siksi 1995 uusittu päällysrakenne ei kestä tavoiteltua 40 vuotta. Siksi Väylävirasto uusii ulkokaarrekiskoja jatkuvasti, jopa talvisena hätäkorjauksena Uudenkylän ässäkaarteessa.

Korjauksista kertovat radanvarren jätekiskokasat – turvallisuuden toki takaa huipputasoinen radantarkastus. Siksi Iitin kaukon on vaikea sovittaa toistensa lomaan eri nopeuksilla liikkuvat junatyypit: kallistuvakoriset ja IC-junat, pikajunat, taajamajunat, ohikulkutavarajunat ja Uudenkylän tavarajuna. Ratakapasiteetti rajoittaa HSL-lähiliikennealueen Helsinki/Riihimäki–Lahti laajentamista Kouvolaan.

Päijät-Hämeen maakuntakaavassa Lahti–Kouvola on merkittävästi parannettava rataosa: "Maankäytön suunnittelussa on otettava huomioon lisäraiteiden aluetarve." Siksi on käynnistettävä maakuntakaavan mukainen Pietarinradan EU/TEN-jatkoparannushanke.

Lahden ja Kouvolan puolivälissä rataosalla Uusikylä–Kausala on tarve järjestää hitaiden ja nopeiden junien "rullaavia" ohituksia pysähtymättä liikennepaikalla. Nyt esimerkiksi kansainvälinen yöpikajuna Tolstoi Moskovasta odottaa Uudenkylän aseman sivuraiteella Kajaanin Pendolinon ohituksen. Tarvitaan siis erillinen nopean liikenteen raide nykyisen, tavanomaiseen käyttöön jäävän kaksoisraiteen maastokäytävään (pohjoispuolelle).

Kolmas raide sallisi esimerkiksi ulottaa Allegro-liikenteen Tampereelle ja nopeat Flirt-taajamajunat Kouvola–Lahti–Tampere vv. Riihimäen kolmioraiteen kautta. Vaikea Siperianmäen nousu ohitettaisiin kolmatta raidetta pohjoispuolelta. Sitä osuutta käyttäisivät myös yliraskaat 4 500 tonnin säiliövaunujunat, joita Siperianmäen liukkaat kiskot yhä jumittavat.

Päijät-Hämeen maakuntaan siirtyvän Iitin asukkaita kiinnostanee saada takaisin Mankalan henkilöasema, kuten Päijät-Hämeen liiton ynnä muiden Metka–hanke esitti. Radan pohjarakenteen korjauksesta Kouvolan itäpuolella hallitus päätti jo.

Lahti–Kouvola on harvinainen yhteysväli, jossa kerrankin rautatie uudistettiin ennen valtatietä. Rautatien menestystä kuvaa, että junamatkustajien osuus on jo pitkään ollut yli puolet, maan kärkeä. Rautatie on ylivertainen runkoyhteys, jota maantie paikallisen tarpeen mukaan täydentää.

Nykyaikaisen väyläpolitiikan merkittävä mahdollisuus on rakentaa samanaikaisesti nopea kolmas raide Uusikylä–Kausala ja valtatien 12 Radanvarsilinjaus (www.tieokas.fi) samaan maastokäytävään kustannustehokkaasti ympäristöä säästäen.

Elinvoimaisimmat nauhakaupungit sijaitsevat rautatien ja valtatien yhteisessä liikennekäytävässä, esimerkiksi Helsinki–Tampere ja viimeksi valtatiestä 6 rautatien yhteyteen rakennettu liikennekäytävä Lappeenranta–Taavetti. Mäntsälän asemalla ja Orimattilan Henna-hankkeella on hyvät näkymät Helsingin–Lahden liikennekäytävässä.

Myös Lahden–Kouvolan liikennekäytävä voi johtaa uuteen menestykseen, kunhan nykyistä Pietarinrataa parannetaan. Hylätystä moottoritiestä kutistettu suunnitelma Uusikylä–Jokue on yhä rankasti ylimitoitettu.

Radanvarsilinjaus eli nykyisen valtatien parantaminen Pietarinradan liikennekäytävässä on paras ratkaisu vähenevään tarpeeseen, joten tässä ovat ohjeet päättäjille budjettiriiheen.

Markku Sakari Meriluoto

Uusikylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Katkenneen voimajohtopylvään korjaus etenee Lahden Patomäessä
  2. Gallup: Kysyimme Lahdessa liikkuneilta, suuntaavatko he Salppurin kisoihin, vastaus oli yksiselitteinen ei – "Aiemmin kisat näkyivät Lahdessa enemmän"
  3. Janne Jalasvaara palaa Pelicansin takalinjoille - katso joukkueen kokoonpano illan kotiotteluun
  4. Herola aloitti Salpausselällä lupaavasti – yhdistetyn varakilpailussa kolmas
  5. Samae Koskinen esiintyy kesällä Villähteen uusilla festivaaleilla
  6. Pelicansin A-nuoret käyvät kriittiseen loppurutistukseen – katso suora lähetys ottelusta tänään kello 18.30
  7. Isyys tuo tasapainoa lahtelaisen urheilijan Leevi Mutrun elämään
  8. Asiantuntijat kyseenalaistivat Aika jonka sain -elokuvalle myönnettyjen palkintojen arvon – Olga Temonen vastaa: "Minulla ei ole tapahtumasta mitään pahaa sanottavaa"
  9. Kapisia kettuja liikkeellä Lahden seudulla - lauha talvi suosii tautia
  10. Pelicans-pomo Pasi Nurminen luottaa, ettei kyseenalainen seuraennätys uusiudu
  11. Pelicans päästää Jesse Ylösen Pohjois-Amerikkaan
  12. Koronan vaikutukset päijäthämäläisiin yrityksiin vaihtelevat - Suomeen jäänyt Oilonin Kiinan-yksikön toimitusjohtaja rytmitti päivänsä uusiksi, jotta saa palaverit hoidettua aikaerosta huolimatta
  13. Hollolan kunta tarjoaa kesätyösetelin jokaiselle 9.-luokkalaiselle
  14. Näppis: Mistä näkee että Salppurin kisat on tulossa? Ei mistään. Eivät osaa markkinoida. Miksei torille laiteta lipunmyyntiä ja esiintymislavaa ja ohjelmaa jne.
  15. Linja-autoista varastettiin polttoainetta Heinolassa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.