Lukijalta: Osaamattomuus turvallisuustyössä on miltei rikos

Lahden kaupungin suuri ongelma on osaamattomien ihmisten rooli niin luottamushenkilöinä kuin viroissa. Tätä esiintyy kaikilla tasoilla, ja seuraukset ilmaantuvat luonnostaan, esimerkiksi Hykyssä, ja yllättävästi, kuten liikenneturvallisuudessa.

Kun ihmisiä valitaan muilla kuin todellisen osaamisen perusteilla, syntyy tyhjänpanttien töitä ja valtava määrä konsulttien tarpeita. Tavallisten asukkaiden täytyy esittää mielipidekirjoituksissa rautalankamallia virkahenkilöille, joilta puuttuu turvallisuustoiminnan perustiedot.

Kolme vuottasittenEtelä-Suomen Sanomat julkaisi kirjoitukseni ilmiselvästä vaaran paikasta, Vesijärvenkadun vaarallisista suojateistä. Kun noin vaarallinen paikka on olemassa, ennemmin tai myöhemmin onnettomuus tapahtuu.

Esitin suojateiden poistamista, joka oli mielestäni itsestään selvä toimenpide. Sitä ei tehty. Liikennevalot ovat lähellä ja tekevät jalankulkijoille mahdolliseksi kadun turvallisemman ylityksen.

10.8.2019 ESS:ssä kerrottiin liikenneturvan koulutusohjaajan Ari-Pekka Latun mukaan, että kyseisten vaarallisten suojateiden tarpeellisuudesta on keskusteltu viime vuonna Lahden kaupungin liikenneturvallisuustyöryhmässä. Tuolloin oli vaihtoehtona kaikkien kolmen valo-ohjaamattoman suojatien poistaminen. Kaupunki päätyi kuitenkin pitämään kaikki käytössä.

Veronmaksajien kustantaman toiminnan tehottomuutta ja päättäjien tyhmyyttä edustaa tämä laiminlyönti, turvattomien suojateiden jättäminen silleen. Liikenneturvallisuudesta puhuttaessa tuskin typerämpää tekstiä voi lukea kuin ESS:ssa julkaistut Lahden kaupungin liikenneinsinööri Matti Heikkisen selitykset autoilijoiden ja jalankulkijoiden vastuusta. ”Ei ole suojatien vika, jos joku jää alle.”

Työturvallisuudessa kymmeniä vuosia sitten otettiin käyttöön periaate, jonka mukaan aina pitää pyrkiä eliminoimaan vaarat teknisillä ratkaisuilla. Esimerkiksi, sirkkelin terä piti suojata, eikä näin: ”Ole nyt varovainen, älä laita sormia pyörivään terään."

Liikenneturvallisuudessatekninen ratkaisu tarkoittaa kevyen liikenteen ja moottoriajoneuvojen käyttämien väylien erottamista toisistaan. Suojatiellä ne käyttävät samaa ajorataa epämääräisesti vuoronperään tai yhtä aikaa!

Liikennevalot estävät jalankulkijoita ja autoja liikkumasta samanaikaisesti samassa paikassa. Kaikkein turvallisin tekninen ratkaisu on ylikulkusilta tai tunneli, jolloin jalankulkijat eivät voi liikkua ajoväylällä missään vaiheessa.

Kristiina Joensuu

Lahden kaupunginvaltuutettu

teknisen lautakunnan jäsen (kok.)

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.