Lukijalta: Autokouluissa voitaisiin opettaa paremmin, mitä suojatie tarkoittaa

Keijo Pulli katsoi asiaa autoilijan silmin ( 6.8.). Minä lähinnä pyöräilijän silmin, joskus jalankulkijankin. Autoilijoita pitäisi paremmin valvoa, että se viereistä kaistaa paahtava auto ja lähinnä sen kuljettaja, muistaisi myös, että siellä on se jarrupoljinkin. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Vuorikadun suojatieltä moni esimerkiksi menee mäkeä Vesijärvenkatua ja menee oikealle Hämeenkadulle. Et kai halua, että esimerkiksi rollaattorilla kulkeva lähtee kiertämään liikennevalojen kautta?

Hyvä esimerkki on Aleksanterinkadulla Seurahuoneen edusta. Liikennevaloihin on noin 20 metriä ja hyväjalkaiset ihmiset eivät lähde kiertämään, vaan poukkoilevat kavennetun kadun ylitse, usein suoraan pyöräilijän eteen ja ovat hyvin hölmistyneinä, kun kelloa soittaa.

Paremmin ihmiset kylläkin kiersivät valojen kautta, kun Aleksi oli vielä kaksisuuntainen ja normaalinlevyinen. Lahdesta n��yttääkin tulevan sellainen leikkiautokaupunki, kun jo Laaksokatuakin nikkaroidaan kapeaksi ja vaikeammin kuljettavaksi.

En ymmärrä, mitkä tahot haluavat tehdä ihmisten liikkumisen mahdollisimman hankalaksi. Vaikka en autoa omistakaan, ei tällaista kiusaa tarvitsisi tehdä autoilijoillekaan. Pyöräily vielä onnistuu, kun varaa tarpeeksi aikaa ja pitää hoksottimet hereillä.

Autokouluissa voitaisiin enemmän opettaa, mitä suojatie tarkoittaa. Monella autoilijalla se on täysin hukassa. Asenteissakin olisi korjaamisen varaa. Joustava liikenne vaatii yhteispeliä meiltä kaikilta. Varsinkin täällä Lahdessa, jossa on lähdetty hölmöläisten tarinoita toteuttamaan.

Jarmo Virtanen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.