Lukijalta: Sähköautolla ajaminen on ilmastoteko 30 000 kilometrin jälkeen

Saara Larkio kirjoitti Esalainen-palstalla sähköautoista ja ekologisuudesta. Kirjoitus sisälsi virheellisiä väittämiä, jotka on syytä korjata.

Larkio kertoo googlettaneensa sähköautojen valmistuksen ympäristökuormituksesta. Hakukone lienee johdattanut artikkeliin, jossa kerrotaan, että sähköauton akun valmistus vastaa yhdeksän vuoden ajoja dieselautolla. Väite on yksiselitteisesti väärä.

Muun muassa arvovaltainen MIT-yliopisto ja EU:n alainen Euroopan ympäristökeskus (EEA) ovat molemmat tutkimuksissaan todenneet, että sähköauton valmistuksen päästölisä on noin 3–4 tonnia hiilidioksidia.

Päästölisä tarkoittaa sitä, että laskelmissa jätetään pois polttomoottori, vaihdelaatikko, turbo, katalysaattori, hiukkassuodatin ynnä muut jatkuvasti huollettavat osat, joita sähköautossa ei tarvita. Pelkkä akun valmistuksen päästö on harhaanjohtava tieto; on aina verrattava kokonaisia autoja toisiinsa.

Tehtaasta tullessaan sähköautolla on siis 3–4 tonnin lisäpäästöt harteillaan. Jokainen voi laskea oman autonsa kohdalla, kauanko tarvitsee ajaa tuottaakseen tämän verran päästöjä.

Jos dieselauto kuluttaa viisi litraa satasella, vastaten siis 130 gramman päästöjä kilometrille, saavutetaan neljän tonnin päästöt hieman yli 30 000 kilometrin kohdalla. Siitä eteenpäin sähköautolla ajaminen on ilmastoteko.

Sähköauton akuille annetaan tavallisesti kahdeksan vuoden tai 200 000 kilometrin takuu, joten niiden voi odottaa kestävän selvästi tätä pidempään. Mille polttomoottoriauton osalle saat näin pitkän takuun?

Toki sähkön tuottamisesta aiheutuu hieman päästöjä, mutta niin aiheutuu polttoainetuotannostakin, usein jopa lataukseen tarvittavaa sähköä enemmän. Tästä on kiittäminen Suomen vähäpäästöistä sähköntuotantoa.

Voit myös tuottaa lataussähköt itse aurinkopaneeleilla, jolloin ajaminen on lähes nollapäästöistä. Mikään muu käyttövoima ei ole samanaikaisesti edullista, puhdasta ja aikaa säästävää – kotilatauksen ansiosta lähdet joka aamu täydellä akulla, eikä erillisiä tankkausreissuja tarvita. Tämä on jokaisen koettava itse. Ja öljynvaihtoja tuskin kukaan jää kaipaamaan.

Larkio osuu artikkelissaan nappiin siinä, että kuluttajan on tosiaan vaikea löytää luotettavaa tietoa tuotteiden hiilijalanjäljestä. Niin onkin, valitettavasti.

Toisaalta samalla on pidettävä mielessä, että dieselauton 200 000 ajokilometrin aikana poltat ainakin 10 000 litraa kertakäyttöistä öljyjalostetta muiden hengitettäväksi ja ilmastoa lämmittämään. Se on itsestään selvä asia, jota vaan ei arjessa tule ajateltua.

Tuukka Heikkilä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Piiritys: Asemies esitti poliisiin kohdistuvan uhkauksen tekstarina henkilölle, joka välitti sen oma-aloitteisesti poliisille
  2. "Armonaikaa ei enää ole, rahoitus Nelostien parantamiselle on saatava", jyrähtää Hartolan kunnanjohtaja
  3. Kuntoportaiden toteutus lykkääntyy Lahdessa – "Vastustus oli niin kova"
  4. Pelicans järjesti nuorille urakkamiehilleen oikean härkäviikon – "Yritämme toimia parhaan mukaan kaikkien kannalta"
  5. Varkaita liikkeellä Lahdessa – naiselta vietiin puhelin kädestä keskustassa
  6. Kaarrenopeudet KymiRingillä kasvavat – kansainvälinen liitto hyväksyi radan turvasuunnitelman
  7. Lahden Malskilla toimettomana tarkkaileva rakennusmies ihmetyttää ja huvittaa: "Kyllä se yöksi pääsee sisätiloihin", kertoo omistaja
  8. Ari Helmisen uutisanalyysi: Punamulta riitelee ja kipunoi, mutta hallituksen astiakaappi ei ole helissyt vielä kertaakaan
  9. Pelicans vahvistaa junioripolkuaan – Sveitsissä meritoitunut taitovalmentaja palaa Lahteen
  10. Omakotitalo syttyi tuleen Iitissä – lemmikit pelastettiin palavasta talosta
  11. Konserttiarvio: Jumppasen Beethoven-sointi hakee vertaistaan, mutta kapellimestari jätti toivomisen varaa Sibeliustalossa
  12. Pankkien nimikyltit vaihtoon Sysmässä ja Joutsassa – mikäli Helmi Säästöpankin ja Sysmän Säästöpankin yhdistyminen toteutuu
  13. Ensi talven ensilumenladun kohtalo riippuu maaliskuun pakkasista
  14. Pääseekö KymiRingin radalle ajamaan siviiliautolla, ratajohtaja Timo Pohjola?
  15. Helmi Säästöpankki ja Sysmän Säästöpankki haluavat yhdistyä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.