Lukijalta: Puretaanko Vääksyn yhteiskoulun suojeltu osa elinkaarimallin vuoksi?

Olisi vastuullista edes säilyttää vanha A-osa jälkipolville johonkin muuhun käyttöön.

Asikkalan rakennustarkastaja on myöntänyt purkuluvan Vääksyn yhteiskoulun suojellulle vanhalle osalle (niin sanottu A-osa). Vääksyn kulttuuriympäristöohjelman mukaan koulu edustaa selkeää 1920-luvun klassismia ja sillä on rakennushistoriallista sekä historiallista arvoa. Koulu on suojeltu osayleiskaavassa merkinnällä SR-2.

Moni kuntalainen pohtii huolestuneena, miksi hieno, suojeltu koulurakennus halutaan nyt purkaa. Rakennus on toiminut koulukäytössä miltei 90 vuoden ajan ja vastaavilla materiaaleilla ja rakenteilla uuden tekeminen olisi ylitsepääsemättömän kallista. Lisäksi olemme saaneet lukea juuri lehdestä, että kunnassa on pulaa toimitiloista, joiden hankintaa kunta lähtee tukemaan.

Vääksyn Yhteiskoulun vanhan osan purkamisinnon kohdalla kyse onkin mitä ilmeisimmin siitä, että uusi koulu halutaan rakennuttaa elinkaarimallilla. Kunnanvaltuusto päätti asiasta viime keväänä.

Elinkaarimalli on houkutteleva hankintamalli kunnan virkamiehille ja valtuutetuille, koska siihen kuuluu rakentamisen lisäksi kohteen ylläpito hankinnan valmistumisen jälkeisen 25 vuoden ajan.

Hankintamalli ei ole kuitenkaan sovi pienille urakoitsijoille. Suomessa on käytännössä vain neljä rakennusliikettä, jotka voivat elinkaarimallin mukaisia urakoita tarjota. Hankinnan hintaan on diskontattu myös riski rakennuksen vaatimista korjauksista 25 vuoden aikana. Sitä, miten suuri se on, on varmasti hankala ulkopuolisen sanoa.

Koska elinkaarimallia voivat tarjota vain maan suurimman rakennuttajat, tarkoittaa se, että tarjousten saamiseksi hankkeen hintalappu pitää olla tarpeeksi korkea. Isojen urakoitsijoiden ei kannata osallistua matkojen päässä pieniin urakoihin. Näin ollen VYK:n hankekin pitää saada tarpeeksi isoksi. Tämä tavoite edellyttää, että A-osaa ei jätetä koulukäyttöön, vaan koko koulu rakennetaan uusiksi.

Rakentamisen jälkeinen 25 vuoden ylläpitovelvoite tarkoittaa myös sitä, että urakoitsijat eivät halua hankkeeseen mukaan vanhojen rakennusten kunnostusta. Se olisi 25 vuotta ylläpitovastuun kannalta liian suuri riski. Tämä sinetöi siis VYK:n A-osan kohtalon, sitä ei haluta hankkeeseen mukaan.

A-osan käyttökelvottomuutta perustellaan hankkeessa uuden opetussuunnitelman vaatimuksilla: tilat eivät ole uuden opetussuunnitelman mukaisia. Väitteen paikkansapitävyyttä on vaikea käsittää, kun suurin osa maamme kouluista toimii edelleen menestyksekkäästi vanhoissa rakennuksissa.

Into valita elinkaarimalli johtaa siis Asikkalassa ylisuuriin rakennusneliöihin, ylisuuriin kustannuksiin ja A-osan purkuhalukkuuteen.

Veronmaksajana on vaadittava, että näistä lopputulemista keskustellaan avoimesti, kun valtuusto saa kesän jälkeen vielä lausua asiassa mielipiteensä. Ylisuurta kouluhanketta ei voida pitää järkevänä veronmaksajien kannalta, etenkin kun syntyvyys ja sitä kautta uusien koululaisten määrä on myös Asikkalassa vahvassa laskussa.

Jos elinkaarimallissa halutaan edelleen pysyä, olisi vastuullista edes säilyttää vanha A-osa jälkipolville johonkin muuhun käyttöön. Tämä olisi myös kestävän kehityksen mukainen ratkaisu ja sitä on esittänyt myös hankkeen arkkitehti. Jos tahtoa tähän on, A-osaa voitaisiin suunnitella tulevaisuudessa esimerkiksi museokäyttöön, jolloin se tukisi myös Asikkalan matkailua tai vaihtoehtoisesti yrittäjien kaipaamiksi toimitiloiksi.

Rakennuksen korjaukset voitaisiin tehdä järkeviksi mitoitettuina, toisin kuin yhteiskoulun rakennushankkeen konsulttiarvioissa on tehty. Tällöin korjausinvestoinnin hinta saadaan järkeväksi uuden rakennuksen hankintaan verrattuna.

Kaikkein järkevintä veronmaksajien kannalta kuitenkin olisi, että A-osa säilyisi edelleen koulukäytössä ja sen remontoimisesta teetettäisiin Museoviraston edellyttämä selvitys, jolla ongelmat saataisiin korjattua, mutta mahdollisimman paljon alkuperäisestä rakennuksesta voitaisiin säästää. Tämä olisi todennäköisesti myös nopein ja edullisin vaihtoehto.

Sari Kolsi

Sari Niemi

Reetta Nousiainen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Jatkuvat vahingonteot turhauttavat lahtelaisyrittäjiä – "Minua varoitettiin etukäteen, että kaikki kannattaa nostaa turvaan"
  2. Katumaasturia kuljettanut päihtynyt mies kolaroi ensin Lahdessa, jäi poliisin haaviin tuntia myöhemmin Asikkalassa
  3. Enemmistöllä lahtelaisvaltuutetuista on toistaiseksi kriittinen kanta yhtymän ja Mehiläisen yhteisyritykseen – kokoomus ja vasemmisto edustavat ääripäitä, ja monissa ryhmissä kaivataan lisää tietoa
  4. Suomessa kolme uutta koronavirustartuntaa
  5. Koronavirus vei melkein perheenisä Jukka Pylvänäisen hengen – "Tauti on opettanut elämän arvoa"
  6. Poliisilla iso operaatio Lahdessa – ei aiheuttanut vaaraa sivullisille
  7. Asikkalan Vääksyn Ranskalaisen kyläkaupan omistaja julkaisi Facebook-päivityksen nuorten kesätyöntekijöiden kaltoinkohtelusta – laaja tuki yllätti, ja kaupalle on tultu jopa Tampereelta asti
  8. Näppis: Miten turisti osaa tulla Lahden keskustaan?
  9. Lahtelainen Mimmi Vepsäläinen toivoi jo kymmenvuotiaana, että voisi tanssia koko ikänsä – kolmessa maassa opiskellut tanssija asuu taas kotikaupungissaan
  10. Oletko kokenut taloudellista väkivaltaa? Kerro kokemuksistasi verkkokyselyssä
  11. Ei tullutkaan peruspuujalka, vaan kolme leikkausta ja pysäyttäviä uutisia lääkäriltä, nyt Mikko Viitikko suitsuttaa fyssaria: "Saan olla kiitollinen, että hän otti asian vakavasti"
  12. Suomalaiset viettävät enemmän aikaa yksin – omissa oloissa vietetty aika lisääntyi jo ennen koronaa
  13. Lahden peräkonttikirppiksellä vanha tavara pääsee kiertoon – "Vierailu on meille jo itsestäänselvyys"
  14. FC Lahti keskeyttää oheismyynnin – SJK-pelissä ei ole kioskitoimintaa
  15. Valoihin pysähtyneet autot joutuivat kolariin Lahdessa – perään ajanut katumaasturi häipyi paikalta

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.