Lukijalta: Matkapalvelukeskuksen toimivuus selvitettävä – lukuisat asiakkaat kertoneet epäkohdista

Teimme Lahden kaupungille selvityspyynnön Päijät-Hämeessä toimivan vaikeavammaisten VPL-matkojen sekä sosiaalihuoltolain mukaisten SHL-matkojen järjestävän matkapalvelukeskuksen (MPK) nykytilasta.

Selvittää pitäisi kustannukset, palvelurakenne, palvelun laatukriteerit, omaisuus ja saatavuus. Mielestämme kaupungin tulisi pyytää tarjousta vastaavasta palveluista Lahden Seudun Ulataksi Oy:ltä (LSUT).

Keskeisiä sosiaali- ja terveystoimen kuljetuksia ohjaavia lakeja ja asetuksia ovat laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista.

Merkittävin yksittäinen velvoite on järjestää ja korvata vaikeavammaiseksi todetuille henkilöille vähintään 18 yhdensuuntaista asuinkunnan alueella tapahtuvaa tai lähikuntiin ulottuvaa jokapäiväiseen elämään kuuluvaa kuljetusta kuukaudessa.

Tavoitteena ovat toimintamuodot, jotka mahdollistavat itsenäisen asumisen sekä luovat edellytykset selviytyä omatoimisesti päivittäisistä tehtävistä.

Palvelu saavuttaa tavoitteensa vain, jos se ottaa huomioon sekä asiakkaat että kuljetusta järjestävän tahon intressit. Halo-raportissa todetaan, että palvelun tulee olla laadukasta, ekologista ja kustannustehokasta.

Laadukas palvelu on asiakaslähtöistä. Sen tarkoituksena on auttaa asiakasta selviytymään omatoimisesti ja elämään itsenäistä elämää.

LukuisatMatkapalvelukeskuksen palveluita käyttävät ovat tuoneet esille nykyisten palvelujen epäkohtia: tällä hetkellä autoa ei useinkaan saa kohtuullisessa ajassa. Asiakas myöhästyy. Keskukseen on vaikea saada yhteyttä.

Takaisintulo tulee tietää tuntia aikaisemmin, eli asiakas voi joutua lähtemään pois kesken tilaisuuden tai kokouksen. Asiakkaalla ei saisi olla äkillisiä menoja, koska toiminta on hidassoutuista. Eräskin sydänkohtauksen saanut henkilö odotti kuljetusta 45 minuuttia ja tilasi sitten taksin peläten, että menettää korttinsa.

Tämä toimii yksilönvapautta vastaan. Myös matkapalvelukeskuksen aukioloajat aiheuttavat ongelmia (arkisin 7.30–17).

Edellä vain joitakin asiakkaiden kertomia kannanottoja. Halo-raportista saa kuvan, että taksien tilaaminen suunnitellaan tulevaisuudessa vielä vaikeammaksi?

Ekologisuuskaan ei täyty, mikäli linja-auto kulkee eri puolille kaupunkia melkein tyhjänä. Asiakkailta saadut palautteet kertovat, ettei yhteiskuljetus useinkaan toimi.

Paljonko autokalusto seisoo käyttämättömänä? Millainen on kuljettajien työsopimus? Isot linja-autot eivät mahdu esimerkiksi pihoille. Asiakkaan asia veisi yhden tunnin, mutta yhteiskuljetuksena se vie kolmekin tuntia.

Vammainen henkilö tarvitsee jokapäiväisessä elämässään eri henkilöiden apua. On kotipalvelua, henkilökohtainen avustaja, ja jokapäiväiset askareet vievät usein enemmän aikaa. Tällöin kuljetuksiin menevä ylimääräinen aika on turha painolasti ja hankaloittaa elämää.

Matkapalvelukeskuksen aukioloajat rajoittavat sen taloudellista käyttöä. Organisaatio ja hankitut linja-autot ovat kuluerä, joiden kustannus tulee ottaa huomioon tulosta arvioidessa. Autot seisovat tyhjänäkin.

Taksien osalta maksetaan vain käytöstä, ja niiden vuosittaiset kulut ovat nousseet vain kolme prosenttia, kun samaan aikaan keskuksen kulut ovat kasvaneet 34 prosenttia.

Taksipalvelut tuovat kaupungille verotuloja, matkapalvelukeskus ei. Esimerkiksi vuonna 2011 Lahden Seudun Ulataksin kautta ajettiin Lahden kaupungin sosiaali- ja terveysviraston korvaamia matkoja 142 059 kappaletta yhteissummaltaan 197 896 euroa.

Näin keskihinnaksi muodostui 13,93 euroa. MPK:n kautta tilattiin kyseisenä vuonna 17 400 matkaa, joista ylivuotona LSUT ajoi 4 688 matkaa. Raportin mukaan jäljelle jääneillä 12 712 matkoilla saavutettiin säästöä kuljetuskustannuksissa 279 000 euroa. Ihmetyttää, miten säästöä syntyi ja miten sitä saadaan tilausta kohden enemmän kuin taksin kyydin keskihinta on?

Halo-raportissa mainitut matkapalvelukeskuksen kustannukset eivät aukea helposti. Tarkastuslautakuntakin kaipasi yksityiskohtaisempaa selvitystä MPK:n todellisista kustannuksista ja kehotti kaupunkia pyytämään tarjousta palveluista myös LSUT:ltä.

Yksityiskohtaisempi selvitys on syytä tehdä ja pyytää edellä mainittu tarjous. Asiakkaiden näkökulmasta katsoen taksipalvelu olisi asiakasystävällisempää ja täyttäisi lain vaatimat laatuvaatimukset paremmin kuin nykyinen matkapalvelukeskusen toiminta.

Marja-Leena Taavila

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Hollolalainen hevosfirma laajensi lennosta sairaalatakkeihin – "Tilaukset ovat isoja ja aikataulut painavat päälle"
  2. Teerenpeli ja Ruskovilla vastasivat koronatuotteiden nopeaan kysyntäpiikkiin keväällä – käsidesiä yhä varastossa, maskeja edelleen 300 päivässä
  3. Anna-Tuulia Hautalan Esalainen: Vastakohta ei ole väärässä, vaan erilainen
  4. Pääkirjoitus: Korona varjostaa Vanhasen budjettiesitystä
  5. SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutola yhdistäisi SAK:n ja STTK:n – pomo-duunari-asetelma ei ole este
  6. Luhdan hotellihanke sai siunauksen rakennus- ja ympäristölupalautakunnalta – rakennuslupa sallii 17-kerroksisen tornitalon rakentamisen entisen Anttilan paikalle
  7. M/S Pyhäjärven risteily keskeytyi iltamyöhään Heinolassa - syynä jälleen potkurivika
  8. Lahtelainen urheiluravintola Peluri muuttaa – "Tartuimme tilaisuuteen, kun avautui mahdollisuus päästä vielä lähemmäs keskustaa"
  9. Ei sähköverkolle, ei lääkäreille, ei varuskunnalle, ei valokuidulle – Iitti sanoo melkein aina ei, ja sekös Johannes Niemeläistä riemastuttaa
  10. Henry Saleva seurasi humalaista rekkakuskia Nelostiellä yli 40 kauhuntäyteistä minuuttia: "Jos olisi osunut kohdalle, olisi varmasti ollut henki pois"
  11. Marin: Hallitus käsittelee torstaina rajojen terveysturvallisuutta, maskeja ja etätyötä
  12. Koulujen lukuvuosi alkoi Lahdessa, pienessä Kivijärven kyläkoulussa opettajia huolettavat koulukuljetusten olemattomat turvavälit – "Vesittää koko homman, jota täällä teemme"
  13. Nastolalaisen konkaripoliitikon autokokoelman kohtaloa puidaan nyt hallinto-oikeudessa
  14. Riskimaista Helsinki-Vantaalle saapuville ei pakkokaranteenia
  15. Ensimmäisen koulupäivän liikenne sujui Lahdessa rauhallisesti – poliisi muistuttaa tarkkaavaisuudesta erityisesti Launeen monitoimitalo Lähteen kohdalla

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.