Liikuntakäsitys meni uusiksi

Lihaskuntoa voi ylläpitää muutenkin kuin kuntosalilla. Esimerkiksi haravointi on tehokasta liikuntaa. Sami Lettojärvi

Liikunnan hyödyt ovat kiistattomat ihmisen fyysisen ja psyykkisen terveyden ylläpitämisessä. Etenkin istumatyötä tekevien liikkuvuuteen ja istumisen terveyshaittoihin on kiinnitetty viime vuosina runsaasti huomiota.

UKK-instituutti on uusinut liikkumissuosituksensa, ja uudet suositukset antavat toivoa niillekin, jotka eivät koe liikuntaa varsinaisesti harrastavansa. Vaikka reipas ja ainakin jonkin verran hengästyttävä liikunta sekä lihaskunnon ylläpitäminen ovat edelleen tarpeen, lasketaan myös lyhytkestoinen, jopa muutaman minuutin kestävä liikkuminen hyödylliseksi.

Muutos on suuri verrattuna vuosituhannen alun suosituksiin, jolloin mentiin niinkin pitkälle, ettei alle tunnin kestävien liikuntasuoritusten katsottu kohentavan kuntoa lainkaan. Tällaista ajatusta puolusti aikanaan myös UKK-instituutin nykyinen johtaja Tommi Vasankari, joka vaikutti siihen aikaan Suomen Urheiluopistolla, Heinolan Vierumäellä. Nyt hän näkee asiat toisin.

UKK-instituutti julkisti uudet liikuntasuositukset aikuisille tämän viikon maanantaina. Aikuisille suunnattujen suositusten teemana on Liikkumalla terveyttä – askel kerrallaan. Suositukset on tarkoitettu 18–64-vuotiaille, ja ne antavat esimerkkejä liikunnan lisäämiseen arjessa. Niiden pohjana on Yhdysvaltalainen terveysviranomaisten liikkumissuositus, joka perustuu laajaan tieteelliseen näyttöön.

Suositeltava liikunnan määrä on vähintään kaksi ja puoli tuntia reipasta liikuntaa viikossa tai puolet siitä, jos liikunta on rasittavaa. Lihaskuntoa ja liikehallintaa pitäisi harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa, mutta sitä pystyy tekemään myös arjessa, ilman kuntosalille menemistä. Lihaksiaan voi harjoittaa vaikkapa porraskävelyllä, pihatöillä tai pallopeleillä.

Aiemmissa suosituksissa terveyttä edistävältä liikunnalta vaadittiin vähintään 10 minuutin kestoa, nyt mukaan voi laskea muutamankin minuutin liikkumiset.

Uudet suositukset ottavat huomioon myös riittävän unen merkityksen sekä kevyen liikuskelun istumatyön tauottamiseksi. Uni luo pohjan ihmisen terveydelle ja palautumiselle, mistä on hyvä muistuttaa, koska moni tinkii yöunistaan.

Aikuisiällä harrastettu liikunta luo pohjaa liikkuvuuden ja toimintakyvyn säilymiselle eläkeiässä. Kun eliniän odotteet pitenevät, on tärkeää pitää huolta siitä, että pystyy nauttimaan myös vanhuuden päivinään ulkoilusta, tapahtumista ja harrastuksista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Kuusi päijäthämäläistä taksiyrittäjää kimpaantui Kela-kyytien menettämisestä – Sopimusrikkomuksesta vaaditaan yli 700 000 euron korvauksia
  2. Henkilöauto törmäsi jalankulkijaan suojatiellä Heinolassa
  3. Päijät-Hämeen matkailualan yrittäjät tekevät yhteistyötä, jotta täällä ensi kertaa lomailevat ihastuisivat alueeseen: "Meidän pitää hurmata heidät", toteaa Lahti Regionin toimitusjohtaja
  4. Mika Lehto heräsi toukokuun alussa avunhuutoihin mökillään Sysmässä ja pelasti vedenvaraan joutuneen miehen – Päijät-Hämeen pelastuslaitos palkitsi uroteosta
  5. Lahti Aqua -konsernissa vakava työtapaturma – kätensä menettänyt vaatii oikeusteitse korvauksia
  6. Jotain hyötyä poikkeusoloista – Järvisen perhe rakensi upean puumajan kotipihalleen Vääksyyn
  7. Kortteliliigan Ropponen muistuttaa perinteisten tukijoiden ahdingosta – ei laskua ensimmäiseksi heille
  8. Vääksyn seurakuntakodin rakennustyömaalla on tehty töitä jo reilu viikko – katso ilmakuvat työmaalta
  9. Lahden Mustankallion tunnelin valaisinviat korjataan – tunneli pois käytöstä
  10. Tietojen panttaamista, EU-asioiden viivyttelyä ja ajanpeluuta – perustuslakivaliokunnan selvitettäväksi tulee kirjava lista eduskunnan tiedonsaantivaikeuksia
  11. Tutkijatohtori on myös performanssitaiteilija – Rebekah Rousi on pitänyt 27 tunnin luentomaratoneja elinikäisestä oppimisesta
  12. Eduskunta kannattaa EU:n Green Dealia – Katso eduskuntaryhmien vastaukset
  13. 26.5. koronavirustilanne Päijät-Hämeessä: Tartuntojen määrä kasvoi yhdellä eilisestä
  14. Pienet kaupat kasvattavat suosiotaan, ja kulutuskäyttäytymisen muutosta on havaittu Lahdessakin – "Suuren ostoskärryn täyttäminen ei välttämättä enää ole ykkösjuttu"
  15. KymiRingin tapahtumatoiminta alkaa kesällä pienimuotoisesti – "Ensisijaisena tavoitteena on vuokrata rataa ryhmille"

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.