Liikennekulttuurin pieni oppimäärä 100 km:ssä

Lauri Ilola

Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän tulee vastaan liikenteen eri puolia. Hyviä ja huonoja. Moottoritie Lahdesta Helsinkiin on kuin tutkimuslaboratorio suomalaisesta liikennekulttuurista. Kohdasta riippuen Nelostietä posottaa päivittäin 25 000–50 000 autoilijaa. Se on melkoinen kattaus erilaisia autoilijoita, erilaisin kulkupelein ja erilaisin motiivein.

Suomea ristiinrastiin päivästä toiseen ajavat ammattikuljettajat osaisivat varmasti tehdä vielä parempia yleistyksiä suomalaisesta liikenteestä, mutta kyseinen laboratorio-olosuhde toistaa joiltain osin samoja ongelmakohtia kuin satatuhatta kilometriä ympäri Suomi-neidon kupeita.

Ensimmäinen huomio on Nelostien tietyöosuuksilta. Se pitää sanoa suomalaisen liikennekulttuurin puolesta, että varsin moni kunnioit­taa liikennetyömaiden nopeusrajoituksia. Ei täydellisesti, mutta isossa kuvassa suurin osa tajuaa nopeusrajoituksen syvimmän tarkoituksen. Se lisää varsinkin työmaalla työskentelevien turvallisuutta. Toisin oli esimerkiksi tänä kesänä Kroatiassa, jossa moottoritien työmaan kohdalla hidastelu nosti enemmän peräänajokolarin riskiä kuin turvallisuuden tunnetta.

Toinen huomio ei ole suoraan peräisin omista työajoista, vaan kirjoitetuista ja luetuista uutisista. Tuntuu, että yhä useammin uutisartikkelin tekstissä on maininta: kuljettaja puhalsi nolla promillea, mutta huumepikatesti oli positiivinen.

Tuntuma asian yleistymisestä ei ole täysin tuulesta temmattu, sillä Poliisihallituksen mukaan huumerattijuoppojen osuus tietoon tulleista tapauksista on ollut noususuhdanteinen 2010-luvulla. Vuosittain kiinni jäävistä noin 18 500 rattijuoposta noin kolmannes on huumerattijuoppoja. Onneksi ei ole kukaan vielä omaan nokkaan ajanut.

Kenties helpommin ehkäistävissä oleva ongelma - ja teillä usein vastaan tuleva ilmiö - on raskaiden ajoneuvojen kuljettajien kännykän käyttö. Ei ole mukavaa ohittaa ensin oikealle viettävää ja sen jälkeen vasemmalle voimalla korjaavaa rekkaa. Isompi auto, isompi vastuu opetettiin aikoinaan autokoulussa. Onneksi ylivoimainen enemmistö ammattikuljettajista on erittäin päteviä, sillä jokainen rekkaonnettomuus on lähtökohtaisesti vakava asia.

Harva meistä on nuhteeton, sillä Liikenneturvan vuoden 2018 tutkimuksen mukaan jopa puolet on kirjoittanut viestejä tai käyttänyt sosiaalista mediaa ajon aikana.

Helppoja keinoja ongelmien välttämiseksi ei taida olla. Isot rangaistukset purevat vain joissain asioissa.

Verrokkimaa Kroatiassa autot pysähtyvät kiitettävästi, jos jalankulkija on ylittämässä suojatietä. Syyksi selvisi, että jalankulkijan päälle ajanut voi saada nykyään isot sakot. Erikoisempi ratkaisu oli nähdä moottoritielläkin ylinopeudesta räpsähtäviä kameroita. Puntarissa kun on riski äkkijarrutuksen aiheuttamasta kolarista ja sen seurauksista.

Taajamissa jokainen voi kiinnittää huomiota turvalliseen ajamiseen muistamalla, että liikenteessä on taas tuhansia jalkapareja suuntaamassa kohti omaa pulpettia. Koulujen alkaminen on monelle jännittävä hetki ilman vaarallista koulureittiäkin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Tavallisesta pankkituotteesta tuli lomautetuille kriisiapu – kahdessa kuukaudessa haettu yli 210 000 lainanlyhennysvapaata
  2. Pääkirjoitus: Poikkeustila jakoi perheet
  3. Mehiläispesien vuokraus kiinnostaa Lahden seudulla – pörriäisten puuhia voi tarkkailla omalla pihalla
  4. Mukkulan poika lähtee haastamaan salibandyväkeä tyhmillä kysymyksillä ja pöllyttämällä ajatusmaailmaa
  5. Hanna Myyrän Esalainen: Ihan kuin olisi ulkomailla kotimaassa
  6. Uudessa lahtelaisessa autopesulassa asiakkaalle luvataan alle minuutin jonotusaikaa
  7. Palokunta sammutti maastoa Lahdessa, taustalla ehkä nuotioleikit
  8. Entinen kauppiaspariskunta pyörittää Padasjoella tofutehdasta ja kampaamoa, kesällä avataan tehtaanmyymälä ja kahvila
  9. Poliisi mittasi reiluja ylinopeuksia Lahdessa ja Orimattilassa – viikonloppuyö oli poliisin mukaan kiireinen
  10. Niinistön isännöimissä Kultaranta-keskusteluissa framilla oli EU – Marinin mukaan jokaisen jäsenmaan on kyettävä tulemaan vastaan
  11. Korona-arki näkyy myös Lahden jätemäärissä – sekajätteen määrä kasvoi, energiajätteen väheni
  12. Harhaanjohtava aleilmoittelu halutaan kuriin – säännösten rikkominen voi johtaa seuraamusmaksuun
  13. "Tämä voisi olla paikka, missä viinaa on keitetty" – Jättiläisten temppelin löytäjä etsi pirunkuoppaa ja löysi makkaratikun
  14. Vaihtopenkki: Suomalainen jalkapallo on "letkuissa", tätä puitiin A-studiossa
  15. "Alkututkinnosta tuli kahden ja puolen vuoden pääsykoe" – Yliopistoon pääsivät kaikki ylioppilaat, kunnes tilat tulivat vastaan

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.