Jos ratissa keittää, luovu autoilusta

Hanna Myyrä

Kun ajaa lomakaudella Lappiin ja takaisin, saa suomalaisesta autoilu­kulttuurista pätevän tilannekatsauksen. Suurin osa kuljettajista ajaa järkevästi sekä autoa että muiden hermoja säästäen ja nopeusrajoituksia ainakin kohtuullisen hyvin noudattaen.

Uudet valvontakamerat ovat vähentäneet äkkijarrutuksia Lahden ja Jyväskylän välillä, ja liikenne tuntuu sujuvan hyvin letkassakin ajettaessa. Koska ohituskaistoja on riittävän tiuhaan, selvitään ohitustilanteistakin pääasiassa ilman turhaa riskinottoa.

Kesäaikaan on toki liikkeellä paljon lomalaisia, jotka kestävät sen, että matka sujuu välillä verkkaisesti. Kuuluu ikään kuin asiaan, että jonoja muodostuu peräkärryjen ja asuntovaunujen perään.

Suurin osa odottaa kärsivällisesti omaa ohitusvuoroaan ja näin matka jatkuu kaikkien kannalta mukavimmin.

Mutta liikenteessä on aina murheenkryynejä. Pahimpia ovat kuljettajat, joiden ajosta paistaa läpi se, että heille kaikki muu liikenne on pelkkä riesa. Heille tieliikennelait ovat kiusantekoa eivätkä missään nimessä noudattamisen arvoisia.

Esimerkiksi kun Kemin ja Oulun välinen moottoritie päättyy, nopeusrajoitus alenee sadasta 80:een kilometriin tunnissa ainakin tällä haavaa. Kun hidastin vauhtia edellä kulkevan jonon mukana, alkoi takana ajaneen pakettiauton kuljettajalla selvästi keittää.

Ensin auto sahasi sivusuunnassa auto perävaloissa kiinni, kuin olisi joutunut tekemään yllättävän äkkijarrutuksen liukkaalla kelillä. Puskurissa roikkumista seurasi ohitus, joka pakotti vastaan ajaneet autot väistämään pitkälle pientareen puolelle. Siinä olisi voinut käydä pahasti ja ihan turhan vuoksi.

Tällaiset kuljettajat voisivat jättää autoilun muille, sillä he eivät osaa ajaa. Ajotaito on tosiasiassa suureksi osaksi muuta kuin tekniikan hallintaa – teknisen puolen oppii lapsikin. Liikenteen sujuminen vaatii pelisilmää, muun liikenteen huomioon ottamista ja käytöstapoja. Jos niitä ei ole, ei pitäisi ajaa. Samoin jos raivostuu ratissa melkein kaikesta, kannattaa säästää jo omia hermojaankin ja siirtyä julkisiin.

Monia ärsyttävät kaikkein eniten hidastelijat. Korpeaa minuakin, jos matkaa joutuu tekemään pitkästi 10 – 15 kilometriä nopeusrajoitusta hitaammin hyvässä kesäkelissä.

Aika usein ratin takana on tällöin ikääntynyt kuski, joka ei uskalla ajaa kovempaa. Toinen syy voi olla, että auton nopeusmittari näyttää vääriä lukemia. Se on myös uusissa autoissa enemmän sääntö kuin poikkeus ja tekee oikean vauhdin hakemisesta hankalaa.

Kun autojen nopeusnäyttöjen automatiikkaa lisääntyy, pitäisi kiinnittää huomiota myös siihen, että mittarit näyttävät oikein ja että niiden virheitä pystytään korjaamaan.

Moni ajattelee, että vaaratilanteet johtuvat ennen kaikkea näistä liian hitaasti ajavista. En ole samaa mieltä paitsi silloin, jos joku torppaa kolmion takaa eteen eikä kiihdytä vauhtia. Muulloin riskit syntyvät siitä, että lähdetään ohittamaan ilman, että tilaa on riittävästi. En usko, että kukaan on myöhästynyt mistään sen takia, että on hetken odottanut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. "Jos olisi odotettu valmista, ei täällä olisi mitään" – Virolainen Maigi Korhonen muutti maalle Suomeen ja löysi kyläyhteisön, jolle teki talkootöitä öisinkin
  2. Villähteellä kahden auton kylkikolari
  3. Helvetinjärven kansallispuisto hurmaa jylhillä kalliomaisemillaan – "Toivon, että suomalaiset ovat ymmärtäneet, että meillä on todella hienot maisemat eikä meidän tarvitse aina lähteä Kanarialle"
  4. Liian tiivis istuminen on puhuttanut FC Lahden kotipeleissä – "On vaikeaa lähteä ihmisiä siirtelemään", sanoo toimitusjohtaja
  5. Nuoret miehet ajoivat kilpaa Lahdessa, toisella yli satasen nopeus taajama-alueella
  6. Suora lähetys: Katso MiPK-Reipas-ottelu tästä tänään
  7. Seppälä ja Eder voittivat rulla-ampumahiihdon yhteislähtömestaruudet – ohilaukauksia kertyi Hollolan helteessä kosolti
  8. Rakennuskannan rekisteritiedoissa puutteita – Lahdessa tähän mennessä oikein joka neljännen kerrostalon tiedot, Hartolassa rekisteristä puuttui jopa puolet rakennuksista
  9. Turun lentoasemalla koronatestattiin koko lentokoneellinen Pohjois-Makedoniasta saapuneita matkustajia
  10. Beirutin räjähdys jätti jälkeensä kymmeniä metrejä syvän kraatterin – Libanonissa ensimmäinen ministeriero tiistaisen räjähdyksen jälkeen
  11. Keskustan puheenjohtajaehdokkaat osallistuivat Kärkölässä vuosikokoukseen, jossa kuultiin yleisön vahvoja mielipiteitä: "Toivon, että uusi puheenjohtaja nostaa puolueen suosta, johon se on joutunut"
  12. Sibeliustalon Finlandia-klubi pyrkii avaamaan ovensa syyskuussa – yritystapahtumien ja kokousten varaustilanne normalisoitumassa
  13. Rattijuoppo ajoi ulos Hartolassa – kuljettaja ja matkustajat sairaalaan
  14. Sibeliustalon pääsalin katsomo on valmis ja uutta lavaa tehdään parhaillaan – perusparannuksen jälkeisiä avajaisia kaavaillaan turvallisempiin aikoihin
  15. Louhosluvan hakijan ja mökkiläisten välit tulehtuivat Hollolan Sarvassa – "Vahinko on kevyen kranaatinheittimen iskemää pahempi"

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.