Lahdessa koettiin tällä viikolla tapaus, joka nähtiin edellisen kerran 1990-luvulla. Kaupunki julkisti uuden logonsa, jonka on suunnitellut perinteikäs helsinkiläinen mainostoimisto SEK.
Lahden aiemman logon kulmikkaat ja ohuet tikkukirjaimet vaihtuivat muodokkaaseen tekstausfonttiin. Kirjainten kaaret symboloivat hyppyrimäkiä ja lahtelaista eetosta, jossa otetaan vauhtia ja hypätään. Siinä missä vanha logo oli kolean juhlallinen, on uudesta logosta pyritty tekemään pehmeä ja ystävällinen.
Uusi logo ei varsinaisesti hätkäytä, mutta se ei liene ollut tarkoituskaan. Lahden tunnus on turvallinen ja ehkä jopa tylsä, mutta samalla selkeä ja erottuva.
Uuden logon silmä poimii helpommin.
Logo on tehty pitkäaikaiseen käyttöön. Sen kanssa on voitava elää ainakin seuraavat kymmenen vuotta. Kun tunnus on ymmärrettävä, sitä on helppo pitää ajassa mukana.
Uudistettu Lahti-logo on saanut pääosin positiivisen vastaanoton. ESS.fi:n kyselyssä enemmistö vastaajista logoa onnistuneena ja tuoreena. Moitteita tuli muun muassa siitä, että kaupungin nimi vaikuttaisi alkavan pienellä alkukirjaimella.
ESS:n haastattelemat visuaalisen viestinnän asiantuntijat pitivät uutta logoa modernina, sympaattisena ja trendikkäänäkin. Kritiikkiä tuli siitä, että lopputulos on hieman persoonaton. Siitä huolimatta uusi logo arvioitiin edellistä paremmaksi.
Vanha logo oli peräisin ajalta, jolloin ei vielä tarvinnut miettiä tunnuksen erottuvuutta esimerkiksi puhelimen näytöltä. Siksi ei ole ihme, että käytöstä poistuva Lahti-logo näyttää nyt hiukan haljulta muiden kaupunkien logojen joukossa. Uuden logon silmä poimii helpommin.
Lahden nimi on sopivan ytimekäs visuaaliseen viestintään. Nimi toimii logona ilman keinotekoista koukeroa, solueliötä tai palluraa, jollaisiin osa maamme muista kaupungeista on turvautunut.
Logon lisäksi Lahti uudisti kaupungin visuaalisen ilmeen sekä viestinnässä käytettävän typografian. Kaupungit kilpailevat keskenään ja tässä kisassa visuaalinen ilme on yksi työkalu. Ilmeen on hyvä elää ajassa eikä sitä kannata päästää ummehtumaan.
Kuntapuolella brändiuudistuksia tehdään harvemmin kuin yrityselämässä. Tyypillisesti kaupungit uudistavat ilmettään 10–20 vuoden välein. Lahden 1990-luvun logolle hankittiin jatkoaikaa uudistamalla kaupungin visuaalista ilmettä vuonna 2016 sekä uudelleen ympäristöpääkaupunkivuotta varten. Aika näyttää, kestääkö uusi tunnus käytössä yhtä kauan kuin täysin palvellut Lahti-logo.