Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Pääkirjoitus VM:n Majanen lausui tolkun sanoja kannattamattomista ratahankkeista – rahaministerin silmät avautuivat jo

Valtiovarainministeriön julkaisema suurten ratahankkeiden rahoitusta ja investointimahdollisuuksia koskeva selvitys on karua luettavaa. Ja juuri siksi jokaisen suomalaisen kannattaisi perehtyä siihen. Tähän asti Turun tunnin junaa, Helsingin ja Tampereen välistä Suomi-rataa sekä Helsinki-Porvoo-Kouvola -linjan Itärataa on pidetty vain alueellisena asiana. Tiistaina valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen raportin julkistamistilaisuudessa kuitenkin alleviivasi, että radat ovat kaikkien yhteinen asia – eivätkä hyvä sellainen.

Tiivistettynä raportin viesti on, että ratahankkeet eivät ole eikä niistä koskaan tule kannattavia. Hankkeisiin liittyy merkittäviä epävarmuuksia ja riskejä, jotka lopulta kaatuisivat yhteiskunnan niskaan. Lisäksi ratojen rakentaminen kuormittaa ympäristöä niin valtavasti, että päästöjen "takaisinmaksuaika" kestäisi satoja vuosia.

Päästöjen takaisinmaksu kestää satoja vuosia.

Majanen puki neuvonsa kysymyksen muotoon: voisiko nämä miljardit käyttää johonkin muuhun, johonkin sellaiseen, joka tuottaisi paremmin ja varmemmin kasvua? Varmasti voisi. Kannattavia kohteita löytyy läjäpäin niin liikenne- ja viestintäministeriön kuin muidenkin ministeriöiden hallinnonalalta.

Selvityksestä voisi todeta että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Vielä parempi kuitenkin olisi ollut, että tällainen selvitys olisi ollut päättäjien käytettävissä jo ennen hankeyhtiöiden perustamista. Näin olisi säästetty satoja miljoonia euroja, jotka on nyt osoitettu sekä valtiolta että kunnilta hankeyhtiöille uusien ratayhteyksien suunnitteluun. Totuus ei nimittäin suunnittelemalla muutu: uudet ratayhteydet ovat kalliita ja yhteiskunnalle kannattamattomia. Raportti oivallisesti huomauttaa, että etenkin näinä epävarmoina aikoina yhteiskunnalle lankeavat kustannukset voivat nousta merkittävästi aiemmin arvioidusta. Syynä ovat Ukrainan sota, materiaalien kallistuminen ja korkojen nousu. Sekin on epäselvää, kuinka paljon ihmiset ylipäätään jatkossa liikkuvat, kun koronapandemia on tehnyt etä- ja hybridityöskentelystä normaalia arkea.

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) reagoi raporttiin nopeasti. Hän totesi Turun Sanomien haastattelussa, että Tunnin junan järkiperusteet vähenevät. Ja Tunnin juna on sentään pisimmälle valmisteltu, suunniteltu ja EU-rahaakin saanut hanke. Jos ministeri suhtautuu oman vaalipiirinsä junayhteyteen näin realistisesti, samojen johtopäätösten tekeminen vielä paljon kannattamattomammasta Itäradasta pitäisi olla lasten leikkiä.