Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Traficomin alueratalaskelmat ovat pessimistisiä

Traficomin laskelmat Lahti–Heinola-radan henkilöliikenteen käynnistämisestä ovat pessimistiset, ja niistä heijastuu myös poliittinen ohjaus. Tutkimuksessa ei ole riittävästi otettu huomioon vihreää siirtymää, asutusten lisääntymistä radan varrella, vaikutuksia Lahden ja Heinolan kasvaviin asukasmääriin ja taloudelliseen toimeliaisuuteen.

Unohdettu on myös ihmisten asuinpaikka-arvostusten muutokset eli se, miten arvostetaan pikkukaupungin etuja: lähellä luontoa, palvelut lähellä ja sosiaalinen ilmapiiri. Kannattaa ottaa huomioon myös nykyisten ja tulevien yritysten kasvava rahtiliikenne. Suunnitelman kustannuksia kannattaa tarkastella 10 ja 20 vuoden perspektiivillä.

Kannattaa myös muistaa, että paljon enemmän yhteiskunnan tukea nyt saa maakuntien lentoliikenne, joka ei tue vihreää siirtymää. Liikenne pitää aloittaa VR:n vuokraamilla kiskobusseilla ja yrittäjävetoisena.

Lahti–Heinola-radan henkilöliikenteen käynnistäminen vauhdittaa myös Heinola–Mikkeli-ratayhteyden syntymistä. Tämä hanke kannattaa pitää esillä tulevissa vaaleissa Päijät-Hämeen kansanedustajaehdokkaita tentatessa.

Kirjoittaja on lahtelainen.