Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Murroskausi luo haasteita sote-tulevaisuuteen – suurimpia heikkouksia ovat ala-arvoiset tietojärjestelmät

Elämme murroskautta, jolla on suuri merkitys tulevaisuuden yhteiskunnan kannalta. Myös jatkossa esiintyy luultavasti aggressioita, sotatoimia ja pandemioita, joihin meidän tulee varautua. Tähän varautumiseen sisältyvät hyvin tiiviisti toimivat sote-palvelut maassamme.

Ilman toimivia ja kattavia palveluja yhteiskuntamme on entistä haavoittuvampi, emmekä kykene tarvittaviin toimenpiteisiin kriisin kohdatessa. On elintärkeää, että meillä on jonkinlainen näkymä esimerkiksi viiden vuoden päähän eteenpäin. Näköalaisuus on jokaisen ihmisen yksityiselämässäkin mielenterveyden perusta. Murroskauden haasteet luovat entistä suurempaa painetta hoitaa sote-asiat kuntoon mahdollisimman nopeasti.

Sote-henkilöstön palkkauksen lisäksi meidän tulee huolehtia, että työntekijöillä ovat työolosuhteet kunnossa. Yksi suurimmista heikkouksista ovat ala-arvoiset tietojärjestelmät, jotka vaikeuttavat henkilöstön työtä ja vievät aivan liian paljon resursseja itse hoitotyöstä. Meidän on siis nostettava ict-järjestelmien kehittäminen ja yhtenäistäminen prioriteeteissamme todella korkealle. Valitettavasti tätä asiaa ei ole tarpeeksi otettu huomioon sote-uudistuksessa, mutta ne rahat on vain löydyttävä jostain.

Tarvitsemme henkilöstöä kohtaamaan ihmisiä, robotit voivat hoitaa tavaroiden siirtelyä.

Tärkeä asia on myös yhteistyö julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin kesken. Ajoittain ehkä hieman “jäykästi toimiva” julkinen puoli ei taivu läheskään aina kokeiluluontoiseen kehittämistyöhön. Yksityisellä puolella ja kolmannella sektorilla tämä on paljon helpommin toteutettavissa.

Rakentavalla yhteistyöllä on mahdollista jalkauttaa esimerkiksi erilaisia onnistuneita työskentelykokemuksia myös julkiselle puolelle.

Murroskaudella tarvitsemme uudenlaista ajattelua myös johtamiseen ja työmme kehittämiseen sote-kentällä. Vaatii rohkeutta katsella omaa toimintaa ennakkoluulottomasti, ehkä hieman “laatikon ulkopuolelta”. Kohtaamalla asiat avaramielisesti meillä on mahdollisuus kehittää sote-palveluja enemmän asiakkaiden muuttuvien tarpeiden mukaisiksi ja tätä kautta saavuttaa vaikuttavia ja kustannustehokkaita palveluja.

Tulevan kymmenen vuoden aikana merkittävä osa sote-henkilöstöstä eläköityy ja on tärkeää ennakoida alan tulevat haasteet. Tarvitsemme henkilöstöä kohtaamaan ihmisiä, robotit voivat sitten hoitaa esimerkiksi tavaroiden siirtelyä tai vaikka lääkkeiden annostelua. Tällä tavoin myös työn merkityksellisyys kasvaa.

Kirjoittaja on aluevaltuutettu (liik.).