Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päivitämme verkkosivujamme, tilaajien on kirjauduttava uudelleen

Lukijalta | Seinät ovat laiha lohtu, jos opetuksen laatu rapautetaan

Haluamme esittää huolemme opetukseen kohdistuvista leikkauspaineista. Lukion osalta esitetty 200 000 euron leikkaus tarkoittaisi opetukseen kohdennettuna 192 kurssin tai opintojakson, eli noin kahdeksan prosentin vähentämistä. Koko vuodelle vähennys olisi 80 kurssia tai opintojaksoa, mutta käytännössä vähentäminen voidaan kohdentaa vain syksyyn 2023, eli 5/12:aan vuodesta, aiheuttaen edellä mainitun massiivisen leikkauksen kurssimäärään.

Erityinen huoli kohdistuu heihin, joiden olisi tarkoitus valmistua syksyllä 2023. Vaarana on, että vanhan opetussuunnitelman mukaiset kurssisuoritukset jäävät suorittamatta supistuvasta kurssitarjonnasta johtuen ja yo-lakki jää saamatta. Koronarahasta huolimatta lukion opetusryhmistä suuri osa on nyt jo isoja eli yli 30 opiskelijan suuruisia. Lisäksi tarpeellisiksi koetut tukikurssit leikkautuisivat pois, eikä valinnaisia kursseja voitaisi juuri tarjota.

Juha Honkonen ilmaisi kolumnissaan Lapset maksavat Lahden säästöt – miten saada lisää tuloja?” (ESS 21.10.) huolensa perusopetukseen esitetyistä yli kahden miljoonan euron leikkauksista, joiden johdosta koulujen ryhmäkoot kasvaisivat keskimäärin 2–3 oppilaalla. Huoleen on helppo yhtyä. Koronan tuomaa oppimisvelkaa ja kasvanutta syrjäytymisriskiä on vaikea paikata kasvattamalla ryhmien kokoa entisestään.

Ryhmäkoon kasvattaminen toteutuu pääosin ryhmiä yhdistelemällä. Tämä tarkoittaa, että ryhmän kokoa ei ole mahdollista kasvattaa tasaisesti, vaan se kohdistuu murto-osaan opetusryhmistä. Tällöin todellinen ryhmäkoon kasvu tulisi olemaan vielä suurempi niiden ryhmien osalta, joihin yhdistäminen osuu.

Erityisesti tasa-arvoisen opetuksen näkökulmasta on ongelmallista, että opetus eri yksiköissä järjestetään hyvin erisuuruisissa opetusryhmissä. Tasa-arvoisen opetuksen suunnittelu vaatii rahoitukseen pysyvyyttä ja varmuutta.

Erityinen huoli kohdistuu heihin, joiden olisi tarkoitus valmistua syksyllä 2023.

Vuosittain toistuva budjetin höyläys tekee tästä suunnittelusta mahdotonta. Lapsia ei voi siirrellä ryhmistä saati kouluista toiseen ryhmien tasaamisen nimissä.

Nykyisen opetussuunnitelman mukaan oppimispolut tulee ottaa huomioon yksilöllisesti, mikä vaatii enenevässä määrin yksilöllistä opettamista. Valtaosa kohtaamisista tapahtuu oppitunneilla, ja ryhmäkoon kasvattaminen vähentäisi näitä yksilöllisiä kohtaamisia. Kun tähän lisätään koronan jälkeinen oppimisvaje ja kasvanut syrjäytymisriski, tuntuu ryhmäkoon kasvattaminen huonolta ratkaisulta.

Ryhmäkokojen kasvattaminen kuormittaa myös opettajia oppitunneilla ja niiden ulkopuolella esimerkiksi kasvavan arviointityön muodossa. Kuormittunut opettaja on vastuuntuntoinen ja sinnittelee mahdollisimman pitkään, kunnes jää sairauslomalle liian myöhään. Jo nyt on monia opettajia työuupumuksen vuoksi sairauslomalla. Sairauslomalle jääneen opettajan sairauspäivän hinta kaupungille on noin 350 euroa.

Pätevän sijaisen löytäminen on vaikeaa ja sijaisena onkin pahimmassa tapauksessa useita vailla kelpoisuutta olevia opettajia. Uusimman kouluikkunan raportin mukaan Lahden perusopetuksessa opettaa yli 10 prosenttia eli yli sata vailla kelpoisuutta olevaa opettajaa.

Apulaisoikeusasiamies on lausunnossaan 27.10.2022 todennut, että ”Erityiseen tukeen kuuluvaa osa-aikaista vahvempaa erityisopetusta voi antaa vain erityisluokanopettaja tai omassa oppiaineessaan aineenopettaja, jolla on erityisopettajan kelpoisuus.” Tämän oppilaan oikeusturvan täyttäminen ja inkluusion toteuttaminen oikealla tavalla vaativat molemmat nykyistä enemmän taloudellisia resursseja.

Jos naapurikunnassa on paremmat koulut, priorisoivat vanhemmat sen oman työmatkansa kustannuksella.

Olemme iloisia työstä, jota Lahden kaupungin houkuttelevuuden parantamiseksi on tehty. Uutinen Fazerin tehtaan sijoittamisesta Lahteen oli historiallisen merkittävä. Nyt on tehtävä töitä sen eteen, että Lahdesta töitä saavat pitävät Lahtea paikkana, jonne kannattaa muuttaa, jotta verorahat saadaan pysymään Lahdessa.

Perheellisille tärkeimpiä tekijöitä ovat koulut. Jos naapurikunnassa on paremmat koulut, priorisoivat vanhemmat sen oman työmatkansa kustannuksella. Meillä alkaa olla kouluilla hyvät seinät, mutta ne ovat laiha lohtu, jos opetuksen laatu rapautetaan.

Kirjoittaja on Lahden opettajien ammattiyhdistyksen puheenjohtaja.