Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Löytyyhän Lahdestakin avoimin mielin kaupunkiin sopivia ratkaisuja hakevia päättäjiä?

Lahden valtuuston ja muiden päättäjien syysseminaarin pitäminen Tampereella oli onnistunut valinta.

Tampereen aikaisempaakin voimakkaampi kehitys alkoi Rantatunnelin rakentamisen päätöksestä 2013. Eri vaihtoehtoja oli selvitetty vuodesta 1995 lähtien. Tunneli vapautti Ranta-Tampellan alueen asuntorakentamiselle ja mahdollisti raitiotien rakentamisen. Suunnittelun aikana käytännössä kaikki valtuustoryhmät kannattivat tunnelin rakentamista, mutta toteutuminen oli pienestä kiinni.

Lopullisen päätöksen lähestyessä SDP:n valtuustoryhmä sanoi laskeneensa ”omalla porukalla” kannattavuuslaskelmat uudestaan ja ilmoitti vetäytyvänsä. Neljä SDP:n naisvaltuutettua kuitenkin ilmoitti, että politikointi saa riittää ja he äänestivät SDP:n ryhmäpäätöstä vastaan.

Rakennus on nyt Oulun maamerkki.

”Palkinnoksi” heidät erotettiin valtuustoryhmästä. Tampereenkin kehittyminen olisi tyssännyt ilman näiden naisten omaa harkintaa. Kun Rantatunneli otettiin käyttöön 2016, ensimmäisistä suunnitelmista Tampereen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen oli siis kulunut jo 25 vuotta.

Toinen Lahden keskustan kehittämiseen vertautuva kaupunki on Oulu. Jo vuodesta 1987 lähtien Oulun Rotuaarin (osa Kirkkokatua) ympärille on rakennettu, laajennettu ja muutettu useassa vaiheessa kävelykatupainotteinen alue. Se käsittää nyt itä–länsi-suunnassa viisi ja pohjois–etelä-suunnassa kaksi korttelia, joista vain kahdella läpikulkevalla kadulla on linja-auto- tai henkilöautoliikenne sallittu.

Kymmenen vuotta sitten siellä oli täysin Lahden Seurahuoneen ja Sokoksen väliseen kävelysiltaan vertautuva tilanne. Lopputulemana kyseisessä kohdassa kahden korttelin matkalla ei enää ole autoliikennettä.

Puolen korttelin matkalla on Oulun korkein rakennus, jossa on ostoskeskus Valkea, ravintoloita ja asuinhuoneistoja. Katutasolla rakennuksen läpi pääsee kävellen tai polkupyörää taluttaen. Tässä lasiseinin rajatussa ”sisäaulassa” järjestetään myös erilaisia tanssi- tai muita tapahtumia.

Rakennus on nyt Oulun maamerkki, jonka sisäaulassa kaikki keskustassa käyvät normaalisti myös piipahtavat. Yhden korttelin matkalta katu on muutettu yleiseksi oleskelu- ja tapahtuma-alueeksi.

Tällaiset ratkaisut löytyivät Tampereelle ja Ouluun. Löytyyhän Lahdestakin avoimin mielin sopivia ratkaisuja hakevia, tulevaisuuteen katsovia – ja positiivisiin päätöksiin pystyviä – päättäjiä. Löytyyhän?

Kirjoittaja on lahtelainen.