Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päivitämme verkkosivujamme, tilaajien on kirjauduttava uudelleen

Lukijalta | Monet ikääntyneet eivät pysty hoitamaan asioita, joista he selvisivät helposti ennen digiaikaa

Tämän vuoden tammikuussa valittiin maahamme ensimmäinen vanhusasiavaltuutettu. Hän on valtiotieteen tohtori, johtaja Päivi Topo, joka siirtyi tähän uuteen tehtävään Ikäinstituutin johtajan virasta.

Vanhusasiavaltuutetun tehtävänä on edistää ja arvioida ikääntyneiden perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista lainsäädännössä ja yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Se on siis pääasiassa vaikuttamistyötä. Hän ei ota kantaa eikä ole toimivaltainenkaan, kun ratkaistaan yksittäisten henkilöiden asioita.

Muutama päivä sitten häntä haastateltiin Helsingin Sanomissa (HS 20.10.). Haastattelussa hän ilmaisi huolensa ikäihmisten syrjäytymisestä digitaalitaitojen suhteen. Hänen mielestään kuntien tulisi koordinoida iäkkäiden tukea digilaitteiden ja digilaitteiden palvelujen käytössä.

Päivi Topon mielestä pitäisi myös luoda kansallinen asiointikanava, jonka kautta ikäihminen voisi ilmoittaa, ettei käytä digitaalisia palveluita ollenkaan, vaan toivoo saavansa asioida kasvokkain.

Kolmanneksi Topo korosti, että toisen puolesta pitää voida asioida riippumatta siitä, onko apua tarvitsevalla käytössään sähköinen tunnistautumisväline vai ei.

Kun tarkastelemme oman kuntamme tilannetta täällä Lahdessa, mikä on taho, joka ottaisi nyt koppia Päivi Topon ehdotuksista? Voisiko Lahden vanhusneuvosto ottaa kantaa ja olla yhteydessä meidän kuntamme päättäjiin?

Vanhusneuvoston lakisääteinen tehtävä on nimenomaan juuri viedä viestiä ikäihmisten voinnista ja asioista eteenpäin ja tukea ikääntyneiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia.

On surullista, että monet ikääntyneet eivät pysty hoitamaan sellaisia asioita, joista he selvisivät helposti ennen tätä digiaikaa.

Kirjoittaja on lahtelainen.