Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päivitämme verkkosivujamme, tilaajien on kirjauduttava uudelleen

Lukijalta | Voi pyhä hipsteri tuota ajattelua! Rahti on radalla tärkeämpi kuin kymmenen minuuttia lyhyempi työmatka projektitykille

Etelä-Suomen Sanomat oli pääkirjoituksessaan 14.10. oikeassa itäradan suhteen, mutta kirjoitus olisi saanut olla hieman vähemmän yksisilmäinen. Olennaista rataverkon suunnittelussa ei ole, pääseekö pisteestä A pisteeseen B kymmenen minuuttia nopeammin vai hitaammin. Voi pyhä hipsteri tuota ajattelua.

Varsinainen ”pihvi” rataverkon suunnittelussa on rahdinkuljetuskyky. Se on kansantalouden kannalta merkityksellisempi asia kuin stressaantuneen projektitykin kymmenminuuttinen. Tämäkin stressi laukeaisi, jos avaisi nettiyhteyden ja hoitelisi asian netin kautta nopeammin kuin taksikyyti asemalle ja junan odottelu kestää.

On totta, että joskus tarvitaan läsnäoloa. Mutta onko matkan kymmenminuuttinen miljardien arvoinen asia?

Keskustelu Suomen rataverkon uudistamisesta on kieroutunut. Luonnonsuojelunäkökohdat unohtuvat, kun välille Helsinki–Tampere linjataan järven rantoja, harjuja ja kaikkia mahdollisia suotyyppejä parinsadan kilometrin matkalta, jotta päästään huikeata 300 kilometrin tuntivauhtia vauhtia perille.

Rataverkon keskeisin kilpailukykytekijä on raskaan kuljetuksen kapasiteetti. Jos kannattavuuslaskelmissa otetaan huomioon tavaraliikenteen paitsio kaikessa argumentoinnissa, johtopäätökseksi tulee nopeasti: turhaa löpinää kaikki tyynni.

Suomi on ajautumassa kohti sota-ajan jälkeistä elpymistä. Silloin teollisuuden kysyntä kasvaa ja teollisuudelle syntyy mahdollisuus hilata Suomi tuotannollaan ylös nyt kehittyvästä velkasuosta.

Mutta kuka kuljettaa raaka-aineita ja saako teollisuus tavaransa liikkeelle? Luotijunallako?