Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Pääkirjoitus Konsultitkin todistivat Itäradan turhakkeeksi

Konsulttiyhtiö Proxion Plan julkisti tällä viikolla kokonaisuudessaan Lahden, Heinolan ja Päijät-Hämeen liiton toimeksiannosta laatimansa selvityksen idän suunnan raideyhteyksistä. Lopullinen selvitys toistaa selvin sanoin saman viestin, joka oli luettavissa jo elokuussa julkituodusta tiivistelmästä.

Viesti kuuluu kaikessa yksinkertaisuudessaan, että Itä-Suomen ja Helsingin välisen raideliikenteen sujuvoittamiseksi on olemassa selvästi nopeavaikutteisempia ja kustannustehokkaampia vaihtoehtoja kuin maan nykyisen hallituksen kuin käärmettä pyssyyn ajama Itärata.

Konsultit osoittavat vakuuttavasti, että yksin nostamalla nopeuksia Lahden oikoradalla ja Karjalan radalla saavutettaisiin käytännössä samat hyödyt kuin rakentamalla uusi ja kallis Itärata Kouvolasta Porvoon kautta pääkaupunkiin. Ja paljon halvemmalla.

Lahden oikorataan ei tarvitsisi investoida kuin 15–30 miljoonaa euroa, jotta pikajunat voisivat kiihdyttää vauhtinsa jopa 300 kilometriin tunnissa. Matka-aika lyhenisi 9–11 minuuttia eli melkein yhtä paljon kuin Itärata nopeuttaisi matkantekoa Kouvolan ja Helsingin välillä. Karjalan rata nopeutuisi runsaan 200 miljoonan euron investoinneilla 16 minuuttia.

Viesti pitää saada perille kautta maan.

Suurimmat hyödyt Savoa ja Kainuuta myöten saavutettaisiin jatkamalla Lahden oikorataa Heinolan kautta Mikkeliin asti. Viime vuosisadalla vireille pantu linjaus on jo maakuntakaavoissa, joten se kyettäisiin toteuttamaan selvästi Itärataa aiemmin. Hanke maksaisi 1,5 miljardia euroa, joten sekin tulisi halvemmaksi kuin 1,7 miljardin euron Itärata.

Sanotaan, että konsulteilta saa mitä tilaa. Epäilemättä Päijät-Hämeessäkin osattiin arvata jo rataselvitystä Proxion Planilta tilattaessa, että lopputulos tulee kuulostamaan hunajaiselta täkäläisin korvin. Ovathan tätä ennen myös liikenneministeriö ja väylävirasto arvioineet Itäradan kustannushyödyt hyvin vaatimattomiksi verrattuna muihin isoihin raidehankkeisiin.

Ei kuitenkaan riitä, jos vain Päijät-Hämeessä tiedetään, että maakunnalle kohtalokkaan Itäradan rakentaminen olisi suurta tuhlausta. Sama viesti pitää saada perille kautta maan. Tuore konsulttiselvitys on tähän tarkoitukseen käyttökelpoinen väline tehdessään selväksi, ettei Itärata ole itäisellekään Suomelle paras eikä edes realistinen raideratkaisu. Mikkelissä päättäjien silmät ovat jo alkaneet avautua, ja kaiken järjen mukaan niin tapahtuu myös Kuopiossa, Kajaanissa, Joensuussa – ja lopulta myös Helsingissä.